Krav på brandmän sänks för kvinnors skull

Nu efterlyser Räddningsverket nya riktlinjer för de kommunala räddningstjänsternas intagningsregler. Dagens regler anses nämligen missgynna kvinnor, eftersom intagningsproverna är alltför fysiskt krävande. Mer i Sydsvenskan.

32 svar to “Krav på brandmän sänks för kvinnors skull”

  1. kd Says:

    ”Vi har märkt att det kan vara svårt för svenska män att få kontakt med muslimska kvinnor när det har skett en olycka, säger Linus Eriksson, operativ chef på Räddningstjänst Syd. ”
    Musilmska kvinnor (as usual) tycks vara kycklingar som slaktas oavsett bröllop eller begravning.

  2. Bierman Says:

    Om jag brinner inne pga av att en brandman, man eller kvinna, inte orkat bära ut mig pga av att radikalfeminister tvingat fram sänkta fysiska antagningskrav.

    Ja, då ska jag jävlar-i-mej spöka för dem från andra sidan.

  3. Samuel Says:

    Så om man skulle svimma av i sin lägenhet pga giftig rök om det nu skulle ske, så kan jag inte vara säker på om dom får ut mig pga brandmannens fysiska styrka? Är det något som inte sämmer här kanske? Jag hoppas verkligen någon har försagt sig eller att jag har tog artikeln fel när jag läste det. Och att det även skulle vara för att öka mångfalden i kåren är väll kanske en fin tanke men inte bryr jag mig om en person kan tala persiska om man behöver släpas ut ur ett brinnande hus.

  4. frefisk Says:

    Inte för att jag förstår varför det är så viktigt att kvinnor måste bli brandbekämpare. Om det nu är så viktigt är detta ett utmärkt tillfälle att släppa in kvinnorna och förändra sättet hur en brandbekämpning går till och modernisera kåren.
    T ex kan man ersätta lastbilarna med specialbyggda bussar så att utsteget blir lägre. Man kan utväckla bättre och lättare rökdykutrustning, man kan förändra regelverket så att fler personer måste vara med vid en utryckning etc.
    Detta kommer kosta pengar, men ger en modernare och starkare brandkår som dessutom är politiskt korrekt.

    Att bara sänka fyskraven utan att kompensera med någonting är inte bara korkat, det är farligt också. Frågan är vem som skall betala för att undvika en sådan situation?

    Annars tycker jag att det är en utmärkt idé att ha en brandkår som är världsledande, och det spelar ingen roll om de är män eller kvinnor.

  5. ola Says:

    Det är inte alltid fysiken är det viktigaste för brandmän. Lägger man för mycket fokus på fysiska prestationer faller kanske många bort som har andra kvaliteter som behövs (både män och kvinnor). Därmed inte sagt att kraven sänks, bara att man ställer andra krav.

  6. Mannen Says:

    Hur är det med jämställdheten inom andra yrken som tex: Imam och asfaltläggare? Inom diverse skitiga och tunga fabriksjobb är det också kvinnounderskott. Hur kan vi råda bot på detta?

  7. BHFÖO Says:

    Ola> Vilka kvaliteér är viktigare än fysiken för en brandman?

  8. kd Says:

    Någon måste fråga de ” muslimska kvinnorna”, hur ser brandmännen ut i deras resp. länder?

  9. Jonas Says:

    Samuel:
    Det är just detta som är problemet; vilka krav ska man ställa för att veta om en person orkar dra ut dig ur din lägenhet? Är det en normalt möblerad lägenhet med 2 rok och torrkokning i köket klarar nästan vilken svensson som helst av att få ut dig ur sovrummet. Ju svårare förhållanden (varmare, tyngre personer, komplicerade geometrier mm) desto bättre fysik men framför allt KUNSKAP krävs för att få ut en människa (och personal) ur en lokal. Man kan ju fråga sig om man verkligen kan motivera rökdykning i andra fall än det ovan med hänsyn till personalens säkerhet.

  10. Erik4 Says:

    Ola, orsaken till att de fysiska kraven är hårda är att tillförsäkra sig att
    antal rökdykare är tillräckligt.
    Ingen brandman/rökdykare (fråga nån det har jag), går in med en kompis
    (de går ALLTID in minst 2) i det svarta giftet, med en inkvoterad ”kompis”
    som inte kan släpa ut sin partner om så blir fallet, eller bära upp denne upp för en trapp. Denna ”kompis” behöver inte vara en kvinna så Aanna S eller Eva som brukar läsa gå inte i taket, please, det kan vara en normalsvag man som jag som borde veta bättre än att promt kvoteras in som brandman. Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att lämnat en kompis i sticket.
    Fast, det skulle finnas en massa genusvarare som skulle motivera tilltaget ändå, ”fint försök i alla fall Erik4!” synd bara att kompisen är rökt!….

  11. Yzerman Says:

    Jag håller med Ola, när huset håller på att rasa samman, när en hel familj håller på att brinna inne, då är det bra att vi tar fram de ”moderna” feministiska kvalitérna som brandmän skall ha.

    Vi skall sätta oss ner och resonera med den innebrända familjen, och vi skall dessutom vägra eldstrukturer, vi måste helt enkelt vägra fysik och biologi, allt är nämligen sociala konstruktioner. Eld, det är bara ett manligt påhitt i syfte att kontrollera kvinnan.
    ner.

  12. Knas Says:

    Precis det kan vara lite viktigt med ett bra psyke och bra syn tex.
    Mitt ex är rökdykare och har berättat att fysiken inte alls är allt.
    Det är att klara av värmen och också röken.
    Fysiken är inte allt.
    Han har sett män ligga och knappt få luft på övningar medans kvinnor klarar av sakerna galant.

    • Kenny Says:

      Jag blir så f-bannat less på de här debatterna om särbehandling p g a kön eller ursprung.

      För det första:
      Individen måste anpassa sig efter yrkeskraven, man ska INTE anpassa kraven efter individen!
      D v s om du inte uppfyller kraven som MÅSTE finnas i vissa yrken så ska du inte jobba inom det yrket, då spelar det ingen roll vad du har nedanför midjan eller vilken hudfärg du har.

      För det andra:
      Om du har bäst kvalifikationer för den sökta platsen så ska du ha den!

      För det tredje:
      Till er som skriker om särbehandling av personer av utländsk härkomst och kvinnor har jag en liten kommentar; kvotering är bara en annan variant av särbehandling!

  13. Februari Says:

    Precis det kan vara lite viktigt med ett bra psyke och bra syn tex.
    Mitt ex är rökdykare och har berättat att fysiken inte alls är allt.
    Det är att klara av värmen och också röken.
    Fysiken är inte allt.
    Han har sett män ligga och knappt få luft på övningar medans kvinnor klarar av sakerna galant.

  14. silos Says:

    höga krav på fysiken har man väl satt av en anledning???.alla som klarar kraven är kvalificerade män som kvinnor…verkar rättvist…men sänk inte kraven

  15. carmentryffel Says:

    Alla varelser är olika, även inom könsgrupperna.
    Det är inte självklart så att bara för att man är fysiskt svagare så har man automatiskt en högre social kompetens.
    Om man anser att social kompetens är viktigt i brandförsvaret, lägg då till ett prov som testar detta. Definiera det som ett behov av ökad social kompetens (oavsett var den kommer ifrån) – inte ett behov av millimetergenusjämlikhet.
    Sänk inte kraven på fysisk styrka, eftersom den också är viktig. Men vid antagningsproven finns det chanser för dem som har hög social kompetens att med sin specialitet ranka lika högt som dem som är elittränade fysiskt sett.
    På det viset utnyttjar man allas egenskaper bäst.

  16. carmentryffel Says:

    Alla varelser är olika, även inom könsgrupperna.
    Det är inte självklart så att bara för att man är fysiskt svagare så har man automatiskt en högre social kompetens.
    Om man anser att social kompetens är viktigt i brandförsvaret, lägg då till ett prov som testar detta. Definiera det som ett behov av ökad social kompetens (oavsett var den kommer ifrån) – inte ett behov av millimetergenusjämlikhet.
    Sänk inte kraven på fysisk styrka, eftersom den också är viktig. Men vid antagningsproven finns det chanser för dem som har hög social kompetens att med sin specialitet ranka lika högt som dem som är elittränade fysiskt sett.
    På det viset utnyttjar man allas egenskaper bäst.

  17. Magnus Says:

    Jag läste för ett tag sedan en kommentar som påstod att Pär bara publicerar kommentarer som är till hans fördel. Alltså, en person påstod att Pär bara publicerar kommentarer från folk som håller med honom.

    Detta stämmer ju beviserligen inte alls. Jag har skummat igenom massa kommentarer, och jag har då sett massa kommentarer som verkligen är emot Pär Ström och hans resonemang!

    Så kom igen, spela inte offer. Pär släpper fram båda sidorna. Oavsett om de håller med honom eller inte.

    Och varför Pär gör det ? Tja, det skulle ju inte precis bli någon debatt om han bara släppte fram de som håller med honom…

    Och Pär vill ju ha en debatt om de här viktiga frågorna! Så ge honom credd för att inte censurera folk 😀

  18. JOCA Says:

    Det är sant som Ola säger, det är inte alltid fysiken som är det viktigaste. Men jag har svårt att se hur man kan välja eller tilldela uppgifter i en grupp brandmän utifrån de fysiska förutsättningarna – alltså, att en gruppmedlem inte kan utföra en uppgift på grund av att något saknas.

    Jag tror att, som alltid, de fysiska kraven måste vara på en rimlig nivå, inte på någon slags överdriven ”för säkerhets skull”-nivå (om ni förstår vad jag menar). Det är kanske inte så mycket fysisk styrka, utan mer teknik och metod som gäller.

    Inom det militära fanns mycket skepticism innan man släppte in kvinnor. Och det har nog funnits kvinnor som inte klarat det fysiska, men de har varit få. Det värsta var nog att man efter ett tag ”släppte” tanken på att det var en kvinna som man hade som gruppkamrat – och därigenom blev man mycket irriterad på att hon inte klarade av att bära sin utrustning ”som alla andra”. Som manlig medlem blev man mycket irriterad över att kvinnor hade andra krav än vad män hade, och det uppfattades som ett sätt att kvotera in kvinnor.

    Sen fanns det kvinnor med om inte lika bra, så bättre fysik än många män 🙂

    Har man en rimlighetsnivå på kraven och de är lika för alla, så ser jag inte varför det skulle vara ett hinder för kvinnor.

  19. Anna Says:

    Jag tycker att vi gott kan privatisera Brandkåren och låta marknaden välja.
    Undrar vilken typ av station majoriteten skulle anlita: Lottastationen eller Karlstationen.
    Den egna tryggheten skulle kanske gå före idealet.

    Den som har kvalifikationerna bör få jobbet, oavsett kön.

    Jag är naturligtvis för jämställdhet, men någon ordning får det väl ändå lov att vara, eller ska vi kanske kvotera in kvinnor i Herrlandslaget, och män i ROKS också?

  20. Socker Says:

    För alla utom falsettskränande lilla klicken feministiska wanna be män är det naturligtvis en självklarhet sedan länge att det viktiga hos räddningspersonalen är att de faktiskt har den fysiska förmågan att rädda människor. Kön är givetvis helt ointressant i sammanhanget. Men fakta är ju att män faktiskt har fysiken som behövs. Det är naturligvis inte acceptabelt att ens en enda människa riskerar att brinna inne pga. att en fysiskt vek, genusdrillad kommunistflata som kvoterats in inte orkade lyfta en medmänniska som håller på att brinna inne. För alla utom de klassiskt könsfanatiska och ideologiskt förblindade genustanterna är detta en självklarhet. Att män är och förblir fysiskt starkare, betydligt starkare, än kvinnor, är naturligtvis inte heller någon nyhet. Det är en faktisk realitet. Men det kanske är värt att offra några människoliv i nöd på genusaltaret?

  21. Medelålders svensk man Says:

    Undrar i vilken utsträckning kvinnor som är eller vill bli gravida kan delta i brandmansarbetet.
    – Får de vara med på utryckningar?
    – Får de delta vid farliga utsläpp?
    – Måste skyddsombudet kontrollera vad brandgaserna består av innan de får komma till brandplatsen?
    – Vad gäller för tunga lyft?
    – Hur skall de tränas att som gravida krypa i trånga utrymmen med mycket begränsad sikt?
    _ Kan och får de klättra på stegar?
    – Hur skall deras skyddskläder utformas för att både passa gravida kvinnor och vara lämpliga för brandmansyrkets utövande?
    Det skulle vara mycket intressant att få dessa och många andra förhållanden belysta av proffs inom disciplinen.

  22. Erik4 Says:

    Eftersom medelålders svensk man ironiserade lite ovan, blev jag lite inspirerad att vara lite pubertal och ironisk också:
    Nån kvinnlig feminst:
    Rökdykare och bara män! Ja det är säkert ett PATRIARKALT trick, vi tjejer skall inte låta oss luras! De går nog in i röken, tar av sig utrustningen
    och har säkert en rökbastu inne där, dricker Norrlands Guld (Guld till alla!) och snackar hemlisar.
    De kanske t.o.m har lättklädda damer där, vem vet.
    Erik4 har kanske lösningen på ”ofoget” med rökbastu och Norrlands Guld drickande (ett till avslöjande, de har starköl i slangarna! tankbilen var slarvigt rödmålad, man kunde skönja texten Falcon på plåten).
    Jo till lösningen, skicka in Margareta Winberg i bara mask i övrigt i bara mässingen, garanterat ingen manlig rökdykare vill gå in, ens för en ”karta”
    Norrlands Guld!…

  23. Thisorder Says:

    Men de gör ju inget om brand”mänen” är lite klenare. Män väger ju i allmänhet mer och dom är ju ingen som vill rädda ändå…

  24. Ola B Says:

    Det läskigaste: I nyhetsinslaget hörde jag en talesperson från brandförsvaret säga ungefär ”vi har ju inte utformat testerna för kvinnor, det borde vi kanske göra”.

    Jag tycker att man skall utforma antagningsproven efter DET JOBB SOM SKALL UTFÖRAS, allt annat är ju allmänfarligt!

  25. Sofie Says:

    Som ung kvinna, snart 18 år och som eventuellt blivande brandman så tycker jag att jag borde säga något i den här debatten. Jag förstår att alla kan bli lite rädda för att de fysiska kraven sänks för tänk om jag inte skulle orka bära ut en person, då skulle ett liv gå till spillo på grund av mig. Jag är inte så jätte stark och jag är ganska liten 1.63 och 60 kg men jag är envis och jag har ett starkt psyke. Med hjälp av min envishet så tror jag att jag skulle klara av att få ut en person hur tung han/hon är är och hur illa det än är, för har jag bestämt mig för något så har jag.

  26. Ulrika Says:

    En fet karl som ligger i ett brinnande rum går att rädda utan råstyrka. Moderna hjälpmedel och samarbete kompenserar förmågan att lyfta en skivstång 35 gånger med 30 kilos vikt.
    Storstadstesterna har kritiserats för att de inte enbart mäter en persons styrka utan också används för att göra rekryteringsprocessen enklare. De gamla testerna har troligen inte enbart använts för att avgöra en presumtiv brandman i arbete utan också bidragit till en minskad mängd sökande att hantera under rekryteringsprocessen.
    Jag vill påstå att kraven ändras för att Verket ska skapa bättre dynamik i organisationen.
    De som tror att de nya rekryteringssätten försämrar effektiviteten tror jag är dolt fördomsfulla.

    • Ung svensk man Says:

      Ja du Ulrika, då är jag väl fördomsfull när jag tycker att du är otroligt löjlig och världsfrånvänd.
      Det fattar väl var och en att ett yrke som brandman alltid kommer handla om att klara de fysiska kraven, det ÄR ett tungt jobb och kommer så att förbli (fram till den dagen då vi månne skickar in högteknologiska robotar att göra brandmännens jobb?).
      Även om man inte själv måste bära ut en tung människa så förekommer många andra saker som det krävs en viss muskelstyrka för att klara, samtidigt så krävs det att man är i form för ens egen säkerhet.

      De som vill sänka kraven har ju inte angett någon godtagbar anledning förrutom att ”vi måste få in fler kvinnor!”. Vad är det som är så otroligt viktigt som kvinnor kan tillföra som inte männen har? Varför är det så otroligt viktigt med exakt jämn könsfördelning på alla jobb? Vad hände med rätt man på rätt plats? Och varför skriker inte feministerna efter fler manliga sjuksköterskor, eller fler kvinnliga imamer/asfaltsläggare som någon redan frågat.
      Yrket har vissa krav, klarar man inte kraven så kommer man inte in, så är det och så bör det förbli.

      Annars kan vi väl skita i allt och i samma veva slopa intelligenstesten hos polisen så att de förtryckta mongoloiderna kan få bli snutar, samt ta bort kravet på syn för flygcertifikat så att alla diskriminerade blinda också kan få bli piloter. För alla kraven för dessa yrken är ju bara diskriminering och har inget med verkligheten att göra, alternativt så är kraven inte ”anpassade” till dessa individer.

      Jag känner brandmän som jobbar med kvinnor, och flera av dom har berättat att kvinnorna ofta är mycket svagare, och ofta får en mer tillbakadragen roll i yrket, får köra bilen och utföra lättare sysslor, dom kan inte hjälpa till med allt och männen känner inte att dessa kvinnor fungerar till 100% i detta yrke.

      Som slutnotering tillägger jag att jag absolut tror att det finns vissa kvinnor som faktiskt klarar jobbet galant, som är starka nog och som klarar de krav som ställs. Har absolut ingenting emot att dessa blir brandmän, det som retar gallfeber på mig är när man vill sänka kraven enbart för att få in fler kvinnor. Oavsett om det påverkar kvalitén på de anställda och om fler människor blir innebrända pga detta.

  27. Quinna-mamma-farmor-humanist Says:

    För jämställdhetens och husfridens skull låter vi alla feminister få som dom vill.Men jag säger bara,blir en kvinnlig brandMAN p.ga att den fysiska styrkan inte räckte till, orsak till att någon av mina anhöriga innebrändes,skall jag jaga vederbördande till ett ställe där man får känna av en brand som brinner för evigt.Hur många kan med handen på hjärtat,(gäller både män och kvinnor) säga att dom hittar rätt man på rätt plats idag?Det är tur att jag har en man som kan ta de tunga lyft/arbeten jag som kvinna inte orkar.Tiden när kvinnor ”stod vid spisen och födde barn”är för länge sedan förbi i det här landet.Men någonstans får man dra i bromsen.Det är fan inte lätt att vara man och samtidigt vara vissa kvinnor till lags.På dagen skall dom vara mjuka/mesiga och på natten machos/hingstar.Läs på om anatomi och lär er skillnaderna.Min man och jag hjälps åt med det mesta och tycker att lika lön för lika arbete gäller.I övrigt vill han ha en kvinna (inte manhaftig sådan)och jag vill ha en man,inte någon dj***a mes.

  28. Savox Says:

    Storstadsmodellens tester togs fram av företaget Winternet för att förenkla anställningsprocessen. Kravgränserna sattes däremot av räddningstjänsterna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sen dess har detta testbatteri spritt sig som en svininfluensa över landet, bl.a. Borås och Kalmar har det (Kalmar har dock lite lägre krav på antal reps men kräver istället mycket god vattenvana). Denna modell är således vanlig, men långt ifrån den enda. Många kårer, t.ex. Nerike (typ Örebro län) har en arbetsrelaterad hinderbana, en s.k. ”typinsatsbana”. Heltidskåren i Mark krävde bara att man klarade ett rullbandstest på lägsta nivå före årsskiftet, de slutar kanske med det nu 2010 när kommunen tas upp i samma räddningstjänstförbund som Borås.

    Som Ola säger, det är inte BARA fysiken som är viktig. Den mentala biten kommer före förmågan att lyfta en skivstång. Vem som helst kan träna upp sig till att lyfta 30 kg 35 gånger i bänk, men få kan arbeta koncentrerat i dunkel, tjock rök och extrem hetta med vetskapen om att gaserna ovanför dig kan vara 200-300 grader varma, eller när man kommer ut till en seriekrock modell större med skadade människor som irrar omkring och skriker.

    Men försöker man ta upp detta tämligen självklara faktum brukar det t.o.m. på ett universitet bli en massa skrikande och gnäll som brukar låta som de andras kommentarer härovan. Ofta åker debatten ned på sjundeklassnivå där den kritiska parten (i regel en person som aldrig någonsin haft någonting med brandmän att göra och enda gången hen såg en brandstation från insidan var på ett studiebesök i sexan) står och skriker och inte låter någon tala till punkt. Då brukar dennes argument handla om något av följande:

    *k-kar, f-ttor och graviditeter
    *feminismen har förstört Sverige
    *muslimerna våldtar vårt land
    *få se vad du tycker när dina barn brinner inne
    *ska mongoloider, blinda osv. också få bli brandmän?

    Ungefär som vissa kommentarer ovan låter.

    Dock krävs en del råstyrka för att arbeta som brandman. Sverige har en väldigt liten befolkning i förhållande till sin stora yta (mer än dubbelt så stort som hela storbrittanien men färre invånare än London). Därför åker svenska kårer med världens minsta styrkor, för att få starta en rökdykarinsats krävs endast 4 personer och det vanligaste är 5 eller 6. Därför måste alla i styrkan kunna göra allt. Från sköta pumpen och se till den skadade vid en bilolycka till att rökdyka och klippa taket av en bil. En hydraulisk sax väger ca 15-18 kg beroende på fabrikat (dock, med rätt arbetsställning är den inte så svår att hantera som det låter). Dock är denna råstyrka relativt lätt att skaffa sig på de 2 år som SMO tar att genomföra – till skillnad från den mentala biten.

  29. Kenny Says:

    Jag blir så f-bannat less på de här debatterna om särbehandling p g a kön eller ursprung.

    För det första:
    Individen måste anpassa sig efter yrkeskraven, man ska INTE anpassa kraven efter individen!
    D v s om du inte uppfyller kraven som MÅSTE finnas i vissa yrken så ska du inte jobba inom det yrket, då spelar det ingen roll vad du har nedanför midjan eller vilken hudfärg du har.

    För det andra:
    Om du har bäst kvalifikationer för den sökta platsen så ska du ha den!

    För det tredje:
    Till er som skriker om särbehandling av personer av utländsk härkomst och kvinnor har jag en liten kommentar; kvotering är bara en annan variant av särbehandling!

    Förra postningen hamnade fel p g a ouppmärksamhet från min sida.

  30. Storstadsmodellen – tjejernas anledning att inte träna… | Skåning i exil Says:

    […] den första av dem handlar om något som orsakat en vild debatt, oftast på sandlådenivå, där beskyllningar, biologismer, personangrepp och kvasivetenskapliga resonemang haglade från alla håll – de fysiska krav som ställs på […]

Lämna en kommentar