Friare studenter utan obligatorisk kår

Idag presenterar en utredare ett förslag på hur det obligatoriska kårmedlemskapet i högskolan kan avvecklas. Alliansens inställning är att obligatoriet ska bort. Det är på tiden. Det är inte förenligt med en liberal samhällssyn att tvinga människor att vara med i en sammanslutning som påstås tillvarata deras intressen. Kårobligatoriet infördes 1908, och det är märkligt att inte tidigare borgerliga regeringar har vågat avskaffa denna kollektivistiska kvarleva från förr. Tack, alliansen, för att ni vågar denna gång!

AB 

4 svar to “Friare studenter utan obligatorisk kår”

  1. Osservatore Says:

    Jag studerar på distans samtidigt som jag arbetar. Jag läser flera fristående kurser på flera olika högskolor. Jag får därför inbetalningskort från lika många kårer… Jag har inget behov av bostad på orten eller välkomstfika.på Campus. Jag har heller ingen lust att köra 25-50 mil för att kunna ta en öl på kårpuben… Varför skall jag av lag tvingas delta i en (eller flera) sammanslutning(ar) vars syfte är fullkomligt meningslöst för mig, 50 mil bort. Hög tid att obligatoriet försvinner!

    Instämmer därför hehjärtat i din slutkläm.

  2. Kellermeister Says:

    Fast som jag förstår det så kommer det fortfarande att vara obligatoriskt att vara med i kåren, men det kommer att vara gratis, det är i alla fall vad jag har hört så här långt. Och i så fall är det fortfarande lika korkat.

  3. Jerry Says:

    Det är ungefär som med facket. De ska tillvarata en grupps intressen. Antingen kan man vara med eller så struntar man i att betala och rider på andra. Att kåravgiften är obligatorisk är förmodligen för att undvika det. Somliga tar sina rättigheter för givet och vill inte vara med och betala.

    Problemet med ”liberal samhällssyn” är att när folk får för mycket frihet så utnyttjar de den på sämsta sätt till att ordna det bra för sig själva. Man måste vara naiv för att tro något annat. Därför behövs det ibland lagar och regler som motverkar denna egoism.

  4. Ab glider Says:

    Simply want to say your article is as astounding.
    The clearness in your post is just great and i could assume you are an expert on this subject.
    Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post.
    Thanks a million and please carry on the gratifying work.

Kommentera

