Min nya bok Sociala Medier släpps idag!

Jag tar mig friheten att göra lite reklam.

Jag har skrivit en bok om marknadsföring och opinionsbildning med sociala medier. Den heter Sociala Medier, är utgiven på Liber förlag och släpps formellt idag.

Boken handlar om hur man använder bloggar, Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, poddradio, epost, Bambuser och lite till. Såsom marknadsföring och opinionsbildning med sånger och ringsignaler. Jag berättar bland annat om många knep jag själv har använt. Boken kan beställas till ett tidsbegränsat lanseringspris (219 kr) här.

Så här lyder baksidestexten:

De sociala medierna erbjuder fantastiska möjligheter för marknadsföring och opinionsbildning. Och det behöver inte kosta något.

Den här boken ger inspiration, idéer och många praktiska tips på hur du går tillväga. Du får lära dig hur du använder bloggar, Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, poddradio, epost, Bambuser – och mycket mer. Du kan också läsa om företag och politiska opinionsbildare som använder sociala medier på ett genomtänkt sätt.

Här är några exempel på frågor som boken besvarar:

– Vilka är de fem viktigaste sätten att kommunicera via Facebook?
– Vilken ton bör du ha i professionella Twitter-inlägg?
– Vem på företaget bör skriva på en företagsblogg?
– Hur går du en (nästan) kostnadsfri YouTube-film som gör succé?
– Vad kan du göra för att öka spridningen av material på sociala medier?

”Sociala medier” vänder sig till marknadsförare och opinionsbildare på företag och andra organisationer av alla storlekar – även de allra minsta. Samt till enskilda medborgare som vill påverka omvärlden.

Tipsa gärna andra!

23 svar to “Min nya bok Sociala Medier släpps idag!”

  1. Sociala Medier – eller konsten att sälja en bok Says:

    […] Men åter till ämnet. Hur han fångade mitt intresse. Pär Ström är inte bildskön och hur det nu är med huruvida jag kastar sten i glashus här, så tyckte jag det var märkligt att marknadsföra en bok med ett ansikte som tar allt fokus bort från boken. Men det är ju genialiskt! Jag vet ingenting om boken, jag gillar inte spam, men här sitter jag nu och skriver en blogg om Per Ström och är näst intill nyfiken på innehållet i hans bok ”Sociala Medier” […]

  2. Paul Lindquist Says:

    Har genast beställt ett exemplar.

  3. Joakim Andersson Says:

    Marknadsföring kostar inget, möjligen.

    Men hur är det med produkten?

    Hur ställer du dig till det intimt förknippade förhållandet mellan ”fri kultur” och sociala medier?

    Hur rimmar ”professionella Twitterinlägg” med sociala media? Social media, som definieras av en i första hand _icke-proffesionell_ hantering av verktyget media.

    Och btw – får man göra en mash-up av din bok (inkluderat en ”äras bör”-regel)?

  4. jardenberg kommenterar – 2010-03-23 | jardenberg unedited Says:

    […] Min nya bok Sociala Medier släpps idag! « Pär Ströms blogg […]

  5. Hippie Tanten Says:

    En trevligt skriven och mycket läsvärd bok. Och @’Sociala Medier – eller konsten att sälja en bok’ självklart påverkar en bild av Pärs goa fina ansikte försäljningen positivt.

  6. Smurftips — Doktor Spinn Says:

    […] Min nya bok Sociala Medier släpps idag!“De sociala medierna erbjuder fantastiska möjligheter för marknadsföring och opinionsbildning. Och det behöver inte kosta något.” […]

  7. Thomas Says:

    Jag såg ett Annas eviga idag, där du var med. Jag håller med dig till 100%, och jag tycker att du behandlades illa, genom att programledaren krävde att du skulle svara utefter ett antagande om att män alltid förtrycker kvinnor. En annan sak som jag reagerade på var att forskaren satt och tyckte hela tiden, skulle inte han vara där i syfte att påvisa fakta.

    Det var väldigt konstiga snabba ljudbortfall vid byte av kameravinklar, så jag antar att SVT har klippt bort delar i programmet.

    Tråkigt att du är den enda i Sverige som vågar stå upp för vad många män känner.

  8. Fredrik Says:

    Bra Pär! jobba vidare

  9. Rickard Says:

    Jag trodde att sånna som du inte fanns i den svenska samhällsdebatten. Efter att idag ha sett programmet Annas Eviga så blev jag medveten om mitt misstag. Jag blev så glad att någon vågar på allvar vågar stå emot och ta strid för att frångå det mansfientliga påprackade värderingarna. Jag är tyvärr inte lika modig som du men jag önskar att jag vore

  10. Anonym Says:

    mmeeeeeeeeen jaaaaaaaaaaaaaaaag dåååååååååååå? snnnnyyyyyyyyyftttttttttt snyyftttttttttt huuuuuullkk hulk hulk. hahahahaah
    (apropå annas eviga.)

  11. Jonas Cederlöf (man) Says:

    Du e ju helt sjuk i huvudet!
    Vilken verklighetsbild har du egentligen? Kan de verkligen inte se de strukturella förtryck som finns mot kvinnor?

    – Tror du att lika många män är rädda för att bli våldtagna i en gränd när dem går hem en sen fredagskväll som de är kvinnor?
    – Har du missat den ödesdigra statistiken som visar gång på gång att kvinnor för sämre lön för samma arbete i jämförelse med män eller att män är totalt överrepresenterade i alla bolagsstyrelser?
    – Har du någon uppfattning om vilken historia vi har i världen? Kvinnor rösträtt i Sverige 1921, i Schweiz 1972(!).
    – Enligt FN (2002) ägs 99% av världens alla tillgångar av , just de, män.

    Listan kan göras lång!
    Sluta jobba emot jämställdheten, för det är de du gör, och inse att vi faktiskt måste jobba hårdare med kvinnors rättigheter då de har blivit uppmärksammade pga. sådana som dig. Jag mår illa när jag hör ditt skrämmande resonemang och skäms å dina vägnar!

    • tetridae Says:

      Att kvinnor har det svårt i vissa frågor behöver inte betyda att män inte kan ha det oproportionerligt svårt i andra frågor.

      Svensk barnlagstiftning är ett dåligt skämt. Hur ofta får pappan vårdnad om föräldrarna går isär? Det är i princip om mamman har riktigt svåra problem som missbruk och/eller psykisk sjukdom som det kan komma på tal.

      Flera andra exempel finns också, men du vägrar väl inse det.

  12. Annelie Says:

    Ja du, Pär…. Vilken besvikelse att se en respektabel man som dig föra fram sån skit i svt! Jag håller med Jonas Cederlöf här ovan, och skäms å dina vägnar! (Jag antar att du inte har någon dotter, maka eller mor att försvara dig inför?)

  13. Johan Lindén Says:

    @Två ovanstående inläggen:

    I Sverige definieras jämställdhet som marxistisk radikalfeminism. Detta är alltså samma förtryckande och odemokratiska idéer som redan prövats i forna Sovjetunionen, bland annat. Vad som verkligen är en skam är att kvotering och sexköpslagar m.m. omyndigförklarar alla vuxna kvinnor. Kvinnor är själva kapabla att ta sig fram utan att göra sig beroende av staten. Genushysteri och radikalfeminism har inget med jämställdhet att göra. Däremot är de inkörsporten för ett totalitärt samhällsskick. Att människor ska ha samma möjligheter betyder inte likhet i utfall.

  14. Jonas Cederlöf Says:

    Johan.
    Din minst sagt dogmatiska parallel mellan dagens genustänkande eller feminism med sovjetunionen är lika dålig som den är felaktig.
    Självklart är kvinnor lika kapabla som män att ta sig fram men de har fler saker som hindrar dem, t.ex. det berömda glastaket som brukar omnämnas i kvoteringsdebatten.
    Du säger, ”Att människor ska ha samma möjligheter betyder inte likhet i utfall.”, vilket är korrekt. Men då undrar jag, hur kan vi då förklara de ovanstående fakta (se mitt tidigare inlägg) när vi var överens om att ”(k)vinnor är själva kapabla att ta sig fram utan att göra sig beroende av staten”?
    Om kvinnor och män är lika kompetenta (vilket vi verkar vara överens om?) varför ser de då ut som de gör i världen, bolagsstyrelser, hemmet m.m. (återigen se mitt tidigare inlägg för exempel)?

  15. Hippie Tanten Says:

    @Johan Lindén
    Håller med dig fullständigt. Bra skrivet.

  16. Anna Says:

    Finns ett alldeles nytt forum där psykopati kan diskuteras. Inte helt orelevant påpekande med hänsyn tagen till helheten av vad du skriver om, eller?

  17. Anna Says:

    Så glömde jag då att visa länken dit:
    http://psykopati.egetforum.se/index.php

  18. jakob Says:

    Läs ardin.se när hon försvarar prästen i Bjästa

  19. Sebastian Östman Says:

    Kollade på din bok idag på adlibris. Borde säkert höra till vinterns läsning, verkar intressant!

  20. Kvällens läsning | Johanna Storm Says:

    […] Min nya bok Sociala Medier släpps idag! Känns som det kommer komma många sådana här framöver. Kreafon har redan hunnit släppa en. […]

  21. Jonny Says:

    Beställde via skolbiblioteket ett extra exemplar av boken. Undervisar i bla marknadsföring och då dinns inget i nuvarande läroböcker om detta nya element i marknadskommunikationen

  22. Dental24 » Facebook – något för professionen? Says:

    […] Sociala Medier av Pär Ström […]

Lämna en kommentar