Nu får det vara slut med suboptimering!

DN har räknat ut att kaoset i tåg- och vägtrafik som snön orsakar kostar 150 miljoner kronor om dagen. Det beror på att tiotusentals människor får sin tid bortkastad, och tid är som bekant pengar.

Nu får det vara slut med suboptimering. Vart har begreppet samhällsnytta tagit vägen? Allt kan inte vara lönsamt på kort sikt.

Jag är övertygad om att orsaken till att dagens transportsystem inte klarar vintrar är olika slags nedskärningar som har ekonomisk grund. Det blir för dyrt för SJ, tycker de, att hålla sig med reservpersonal som finns i beredskap, ishackare och tekniker, extra vagnar och lok, verkstäder i stand-by-läge, och så vidare. För att hålla kostnaderna nere slimmas organisationen så att allt brakar samman så fort något avviker från det strömlinjeformade så kallade normalläget.

Så går det när man suboptimerar. SJ uppvisar möjligen större lönsamhet men hela landet förlorar. Vi är väldigt många som är hjärtligt trötta på det.

Aftonbladet skriver här och här.

4 svar to “Nu får det vara slut med suboptimering!”

  1. Aewheros Says:

    Är det inte Banverket som ansvarar för spåren och SJ som ansvarar för tågen?

  2. steelneck Says:

    Därtill kan vi lägga alla båtar som suttit fastfrusna och konsekvenserna på land därav, detta samtidigt som sverige har sin tuffaste isbrytare uthyrd för uppdrag vid sydpolen! Å till råga på allt så står sjöfartdverkets chef i TV och påstår att det är mer lönsamt för dem att hyra ut isbrytaren än att bryta is i bottenhavet/viken.

    Men tror du att någon någonsin får bära ansvaret för det? Aldrig, det händer bara inte att ansvarigt folk, med lön för detta, behöver ta något ansvar.

  3. mikaelcronholm Says:

    Jag arbetar inom industriellt underhåll bland annat och detta är ett välkänt fenomen, i parallell så att säga. En underhållsavdelning bedöms av ”bönräknare” utifrån utfall i förhållande till budget. Men de inbesparingar av kostnader som underhållet ger hamnar i andra avdelningars budgetar! I kristider och för att chefen skall ”se bra ut” skär man ner på underhållet och då kommer kostnadsökningar på sikt i andra verksamheter som ett brev på posten. Sjöfartsverkets chef får säkert beröm för att han får ett så fint budgetutfall. Till och med exportintäkter! Idiotiskt!!!

  4. Der Beemer Says:

    Vi har det system vi förtjänar. När den egna plånboken är viktigare än smältande polarisar är det inte att förvåna sig över att det gemnsamma är satt på undantag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: