Kungen har nog råd betala bröllopet själv

Det är roligt med det kungliga bröllopet, liksom det är med alla bröllop. Nu har kungen begärt finansiering från skattebetalarna för det hela. Det är däremot inte så roligt, och inte lämpligt. Vi medborgare har själva behov av dessa pengar. Kuongen och Victoria har säkert råd att betala bröllopet ur egen ficka. Om de skrapar lite på kistbotten. Om inte annat kan ju en del av den omfattande aktieportföljen säljas. Medborgarna tvingas ändå punga ut med rätt mycket pengar på grund av de omfattande säkerhetsarrangemang som lär bli nödvändiga.

SvD AB

Abonnera på mina uppdateringar via mikobloggar. Jag finns på Twitter, Bloggy och Jaiku under användarnamnet ParStrom, där jag kommenterar allmänna samhällsfrågor, bli gärna följare. Klicka på länkarna för en förhandstitt. Mina nyheter om övervakningssamhället kan följas i alla tre mikrobloggar under användarnamnet StoppaStorebror. Mina kritiska och politiskt inkorrekta tankar i genusfrågan kan följas i alla tre under användarnamnet GenusNytt.

9 svar to “Kungen har nog råd betala bröllopet själv”

  1. Dr M Says:

    Gud, så tramsigt! Så länge vi har en konstitutionell monarki får nu du och jag och alla andra som egentligen skulle föredra en republik nog faktiskt leva med att tronföljarens bröllop faktiskt är (per definition om inte annat) en statsangelägenhet, inte en privatsak inom familjen som alla andra bröllop. Då ska det givetvis också behandlas därefter, även ekonomiskt. Vill vi inte bekosta sådana saker, då är det monarkins avskaffande som gäller, men jag är på intet sätt övertygad om att en republik skulle bli billigare för skattebetalarna, även om jag anser att en sådan vore att föredra av andra skäl.

  2. Sverker Says:

    Visst borde kungen ha råd med bröllopet, men staten får in en hel del pengar på detta. Saxat från SvD 24/2 ”Enligt Svensk Handel kan bröllopsprylar för 2,5 miljarder kronor komma att säljas under bröllopsveckan. ”. Bara momspengarna från det är ca 500 miljoner kr. Så om kungen behöver några miljoner så är det väl inte hela världen.

  3. Kei Says:

    Lustigt att om en kämpande företags-vd ens vill ta ut en lön så betraktas detta som någon slags episk faux pas, men om ett historiskt appendix som kungafamiljen nu tvångskör sina privata familjeaffärer ner i den svenska kollektiva halsen så gapar svenskarna efter mer. Det har inget med monarki att göra. Den människoåskådning som kungafamiljen representerar har ingenting att göra i vår moderna, jämlika värld. Kung? Inte kung över mig, grabben. Om de som anser att det nu är så förträffligt att finansiera de här glidarnas jetset-liv vill göra det, så tycker jag att detta ska ske i frivilliga bidrag. Undrar hur många av de som är så FÖR kungens utgifter själva hade pungat ut med varsin 100-lapp. Eller vad det nu hade blivit.

  4. Musse Says:

    Ersättningar för det kungliga engagemanget borde administreras som för vanliga löntagare, för det betraktas ju som ett jobb att vara regent. Först lägger kungen själv ut för nödvändiga kostnader och sedan får han väl lämna in någon form av representationsredovisning och få ersättning i efterskott. Då skulle man ju få kontroll på var han gör av med pengarna också, en detalj som kungen inte tidigare varit särskilt tänd på. Med en sådan administration blir det enklare att hålla isär privata och officiella kostnader också. Det finns allt att vinna alltså!

  5. AnnaMontana Says:

    Jag läste någonstans att bröllopet skulle gå på 10-tals miljoner kronor. Bör inte dessa pengar användas till annat som tex. till försäkringskassan som inte kan utföra sina åtaganden, till arbetsförmedlingen som inte fungerar alls, till vården som går på knäna, till skolorna som tvingar ungarna att dela skåp på högstadiet och läroböcker som inte finns till alla, till de hemlösa, fattiga, till integration osv… listan kan göras hur lång som helst. 10-tals miljoner räcker till en del faktiskt.

  6. Mållgan Says:

    Naturligtvis bör även kungafamiljen kunna få en skälig levnadsnivå. Om kungen är barskrapad, så borde han väl rimligen kunna vända sig till socialförvaltningen i Ekerö kommun.

  7. Medborgaren Says:

    Anmälan till ett Kungligt bröllop : http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=3468

  8. Pehr Says:

    Se min blogg: http://stoppabrollopet.blogg.se/

  9. Johan Ståhl Says:

    Jag tycker att kungahuset borde ha råd att betala bröllopet själva, eftersom dom får nya miljoner varje år.
    Jag har själv en årsinkomst under 250.000 innan skatt, jag har inte pengar över till att betala andras bröllop när mina pengar inte räcker månaden ut.

Kommentera

