Frihetens stamort på jorden definierar om frihet

Det har avslöjats att CIA har förstört 92 filmer som man gjort av hur man torterar fångar (här). Detta visar för det första, för vilken gång i ordningen vet jag inte, hur olämpligt det är för den som begår orättfärdiga handlingar att spela in dem. Att marodörerna aldrig lär sig. Redan Richard Nixon gjorde ju samma misstag och fick löpa gatlopp för det. Men framför allt är detta intressant som ett exempel på hur frihetens självutnämnda stamort på jorden fortsätter att definiera om begreppet frihet. Den gamla varianten, med mänskliga rättigheter och sådant, är kanske inte längre ”relevant”. Men förresten, nu ska jag inte vara så hård, detta är ju en eftersläpning av USA under George Walker Bush.

(Hoppas jag)

Se även DN AB

Abonnera på mina uppdateringar via mikobloggar. Jag finns på Twitter, Bloggy och Jaiku under användarnamnet ParStrom, där jag kommenterar allmänna samhällsfrågor, bli gärna följare. Klicka på länkarna för en förhandstitt. Mina nyheter om övervakningssamhället kan följas i alla tre mikrobloggar under användarnamnet StoppaStorebror. Mina kritiska och politiskt inkorrekta tankar i genusfrågan kan följas i alla tre under användarnamnet GenusNytt.

Ett svar to “Frihetens stamort på jorden definierar om frihet”

  1. Pragmatism i Vita Huset - eller gå under! « I väntan på Kristus måste vi ha politiker! Says:

    […] mars 6, 2009 · Inga kommentarer ”Demokratin är så ytterligt värdefull och viktig att försvara, så om det krävs kan man offra den för dess försvar! Så kan man resonera om man anser sig bära hela världens frihet på sina axlar. För det gör man väl om man är frihetens stamort på jorden?” Citat Pär Ström, Den nya välfärden […]

Kommentera

