Immaterialiseringen tar sin tribut – Märklin dör

För pojkar i min ålder skär det genom hjärtat när budskapet kommer att Märklin försatts i konkurs. Men det är logiskt och, innerst inne, har jag väntat på det. Mina egna barn sitter nästan bara vid datorn. Fysiska leksaker, sådana man kan ta på, tjänstgör mera som nödlösning när både dator och teve är upptagna.

Det är immaterialiseringen som tar sin tribut. Essensen av den digitala revolutionen är att det materiella (sådant man kan ta på) ersätts av det immateriella (sådant som inte går att ta på). Man kan ta på ett Märklin-lok, känna dess tyngd och andas in lukten av olja. Man kan däremot inte ta på en sajt. Övergången uttrycktes elegant av den amerikanska universitetsgurun Nicholas Negroponte. Han sa att ”bits” (databitar, bits and bytes) ersätter ”atoms” (atomer – allt man kan ta på är ju gjort av atomer).

Jag knyckte hans liknelse och valde Atomer och bitar som namn för mitt konsultföretag. De flesta tycker namnet är obegripligt, men för mig sammanfattar det hela den digitala revolutionen och därmed den förmodligen viktigaste delkomponenten i hela samhällsutvecklingen de närmaste decennierna.

Det immateriella har väsentliga fördelar framför det materiella. Exempelvis är kostnaden för mångfaldigande och distribution mycket låg, nära noll. Leverans kan ske extremt snabbt, liksom ändringar i en produkt eller tjänst. Nackdelar finns förstås också. Det beror ju delvis på vem man utgår ifrån. För skivbolagen är just de fördelar med immaterialiseringen jag nyss skrev om i själva verket pest och pina.

DN Sydsv E24 DI

Twitter, Jaiku och Bloggy. Jag finns på alla dessa under användarnamnet ParStrom, där jag kommenterar allmänna samhällsfrågor, bli gärna följare. Mina nyheter om övervakningssamhället kan följas i alla tre under användarnamnet StoppaStorebror. Mina kritiska och politiskt inkorrekta tankar i genusfrågan kan följas i alla tre under användarnamnet GenusNytt.

2 svar to “Immaterialiseringen tar sin tribut – Märklin dör”

  1. Xi Says:

    Mer d2w Oxo-bioplastlösningar, på återförslutbara påsar

  2. Örjan Says:

    Dessutom har väl sådana sajter som Ebay och Tradera bidragit till konkursen. Vem vill köpa nya dyra prylar till sin modeljärnväg när man kan vara nostalgisk och köpa begagnat via nätet till en bråkdel av priset.

Kommentera

