Imorgon debatterar jag genus i radio, Studio Ett

Imorgon (torsdag) kl 16.10 – 16.35 är jag med i debattprogrammet Studio Ett (Sveriges Radio, P1) för att debattera genusfrågan.

Närmare bestämt handlar det om ett gym i Malmö som spärrat av en del av lokalerna och reserverat den delen för kvinnor. Kvinnor får vara i hela gymet, män bara i den manliga halvan.

En man ansåg sig diskriminerad och anmälde saken till Jämo. Jämo ansåg att även om lagen förbjuder den här sortens diskriminering så var det berättigat med ett undantag i det här fallet, så att kvinnorna skulle få en ”frizon”. Som om män vore någon sorts vargar som det krävs barriärer mot.

Märkligt och fel och orättvist och icke jämställt, kommer jag naturligtvis att hävda i Studio Ett.

OBS: Numera bloggar jag genusfrågor i en annan blogg, GenusNytt. Jag la just upp ett väldigt avslöjande inlägg där.

Twitter, Jaiku och Bloggy. Jag finns på alla dessa under användarnamnet ParStrom, bli gärna följare. Mina nyheter om övervakningssamhället kan följas i alla tre under användarnamnet StoppaStorebror. Mina kritiska tankar i genusfrågan kan följas i alla tre under användarnamnet GenusNytt.

5 svar to “Imorgon debatterar jag genus i radio, Studio Ett”

  1. Grodan Boll Says:

    Vi är alla jämlika, vissa är bara mer jämlika än andra…

  2. tanjabergkvist Says:

    Funkar min gravatar?

  3. tanjabergkvist Says:

    Näha, det blev ju fel bild, testar igen🙂

  4. tanjabergkvist Says:

    Ha ha! Nu fick jag rätsida på det! Vad är då gravatar?
    Måste vara ngt annat. Nu laddade jag upp den bild som
    ska förekomma i blogosfären. Ursäkta jag använder ett av dina
    inlägg att testa detta🙂

  5. tanjabergkvist Says:

    Suck, glömde spara… Nu då?!🙂

Kommentera

