Visst, alla databaser läcker ju!

Nu har rekryteringssajten Monster blivit hackad. Personuppgifter, delvis känsliga, om miljontals jobbsökande har stulits.

Inte förvånande. Alla databaser läcker, på tre sätt: via personalen, via buggar, via angrepp utifrån. Det måste man utgå ifrån.

Det är därför man ska vara väldigt restriktiv med att införa statliga övervakningssystem som lagrar personuppgifter – exempelvis tänker jag på den trafikdatalagring som riksdagen kommer att behandla under våren.

Exp IDG Ny24 DI

Följ mig via Twitter, Jaiku och Bloggy – i samtliga fall med användarnamn ParStrom

Ett svar to “Visst, alla databaser läcker ju!”

  1. Figaro Says:

    Förvånad,
    Ju fler led som spara ju fler led kan länka är ju problemet.
    Känner rent av till de människor som anser att läckande databaser och sidor med brister inte är något problem.
    Utan säga jag har inte ens tid och orka bry mig om ifall min sida innehåller buggar och så.

Kommentera

