Mansförtryck även i etikettsbranschen

Oviljan att se könsorättvisor när dessa drabbar män är djupt rotad. Så även i etikettbranschen. Förhållandet blir ibland tydligt om man vänder på könen. Låt oss prova. Tänk dig om en kvinna hade skickat in följande fråga till en av Sveriges ledande experter på etikett och folkvett:

”Jag arbetar på en arbetsplats där 95% av personalen är män (bilverkstad). Ibland fikar vi tillsammans efter arbetet. Häromdagen sa en man: ”Tar du hand om disken, Eva? När en kvinna är med ska hon alltid ta disken”. Jag förmodar att det var avsett som ett skämt men jag uppfattade det inte så. Sedan diskade var och en sin kopp och sitt fat själv.

Ibland kan jag i olika situationer få höra: ”Tjejerna lägger sig inte i när killarna pratar, eller hur Eva?”. Då känner jag mig kränkt och degraderad till männens bihang och mår dåligt i flera dagar. Ska det verkligen vara så här?”

Så långt den påhittade frågan. Tänk dig sedan att den där ledande experten på etikett, en man i mogen ålder, i svaret visserligen erkänner en viss ojämställdhet i det beskrivna agerandet men huvudsakligen tonar ned problemet. Gör väl inte så mycket. Experten inleder sitt svar på nätet med:  ”Du ska verkligen inte känna dig degraderad! Du ska känna dig som männens söta lilla prinsessa – för det är vad dessa män försöker göra dig till!”

Vilken reaktion skulle denne manlige etikettsexpert möta? Det får vi aldrig veta för ingen man skulle våga uttrycka sig så.

Men tvärtom går bra utan att någon reagerar. Beviset på det finner du här.

9 svar to “Mansförtryck även i etikettsbranschen”

  1. hermes Says:

    Vem fan bryr sig om ribbing egentligen?

  2. Access Says:

    Jag måste ändå tillstå att Ribbing har en poäng när hon uppmanar honom att slå tillbaka med j-vapnet. J som i jämställdhet. Det brukar få tyst på de flesta kvinnliga sexisterna.

  3. Globetrotter Says:

    Jahaja… och vad är det för karl som skriver till Maggan, när han lika gärna kunde sagt ifrån själv?
    Nå, men seriöst, jag skulle göra det. Som Access (och Ribbing) säger, slå tillbaka med jämställdhetsvapnet.

    Dessutom skulle jag påpeka att om en karl gjorde sådär, skulle det betraktas som sexism. Det har jag gjort flera gånger (speciellt när jag har kilt på mig och kärringarna vill titta under!) och det får tyst på dem. Direkt. No questions asked. Förutom en del, som tycker ”det är ju inte så farligt”…
    Dessa brukar jag påminna när de bär kjol.

    Frågan verkar faktiskt lite krystad – hur fan kan man känna sig som en betjänt när man håller upp dörren för någon?

    Tur att man är bög.

  4. Anette Says:

    Med tanke på hur hon trycker till en överkänslig kvinna i det här svaret: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=864772&viewAll=true tycker jag inte att du behöver hoppa på henne.

    Jag det är svinigt av mannens jobbarkollegor att bete sig som de gör.

  5. Jonas Says:

    Anette: Det hela rör sig inte om huruvida hon står på männens eller kvinnornas sida(eller vice versa). Det rör sig om hennes svar i föregående frågeställning. Varför ska en man i detta jämställdhetens samhälle ställa sig som en ”damernas stolte riddare”? Är inte detta synsätt förlegat? Varför ska en kvinna behandlas speciellt med det där ”lilla extra” när en man inte får samma behandling? Varför kan inte den som är först till dörren hålla upp den för den andre? Jag har inget emot att vara extra trevlig mot kvinnor i sådana sammanhang. Det jag stör mig på är att de som är för sådan jämställdhet som förevisas i första frågeställningen, männen ska sluta säga saker som trycker ner kvinnor i skorna som någon form av prinsessa som ska behaga mannen(detta är ju helt fel helt klart) tycker det däremot är helt ok att trycka ner mannen med samma koncept, om en omvänt som en ädel riddare i skinande rustning. Ska det vara jämställt så ska det fanimej vara det på alla fronter.

    P.s På tal om namn på kort till familjer så finns det en film som jag inte minns namnet på, men det var två manliga skådespelare som var lika stora, med lika stort ego som fick sina namn i förtexterna. För att undvika bråk så lade de namnen mitt i bildrutan, diagonalt med varandra så att oavsett om man läste uppifrån och ner, från höger eller vänster och vice versa så lästes båda som den förste.

    Benny Persson
    Jenny Svensson

    Ungefär så. Bra lösning till julkorten.

  6. Jonas Says:

    Fast nu försvann formatteringen😦

  7. Karl Klarsson Says:

    Kvinnor ska hålla sig i köket och visa muttan när jag så säger till!
    Vi karlakarlar måste ju stå för våra idela vilket vi fostrades av
    våra stenåldersföräldrar! och blabbablappan blabba bla etc!

    Den som är starkast överlever enligt Darwin och Gud! och blabbablappanblabbabla!

  8. pelleplutt Says:

    Fan Per! Ta och skriv nått vettigt om FRA i stället nångång
    istället för detta månadslånga genus tramsande?

  9. Per Says:

    observera också hur man även har börjat osynliggöra ”han” i det skrivna språket i vissa lägen. det är numera otänkbart att skriva ”han” i en text utan att inte lägga dit ett ”eller hon” medans det går bra att använda enbart ”hon” när man talar om ”människan” i olika sammanhang. har också sett hur man skriver ”hon eller han” för att visa att damerna går först.. en detalj förvisso men det visar hur försåtligt män reduceras. tänk på det nästa gång ni läser olika inlägg i vilken debatt som helst.

    håller fö. helt med globetrotter, tur att man är bög! det är ju helt ofattbart hur heteromännen står ut med alla gnällande kärringar.

Kommentera

