Förening mot mansdiskriminering under bildande

En grupp jämställdhetsivrare med förankring i bloggosfären, grupperade kring bloggen Genusperspektiv, har börjat diskutera möjligheten att starta en förening mot mansförtryck och mansdiskriminering. Läs mer om saken här. Ett dokument på 21 sidor, ett slags manifest om vad som behöver ändras i dagens havererade genusdebatt och lika havererade genuspolitik, finns redan publicerat och ett diskussionsforum har startats. Jag håller inte med om allt i dokumentet men anslaget är utmärkt.

Initiativet med en förening är efterlängtat, behovet har varit desperat i många år, men nu kanske tiden äntligen är mogen. Jag hoppas föreningen blir av, att den blir så seriös som jag vill och tror, och jag önskar den all framgång med att skapa SANN jämställdhet mellan könen.

Min bok ”Mansförtryck och kvinnovälde” finns för nedladdning här.

4 svar to “Förening mot mansdiskriminering under bildande”

  1. Mikael Says:

    Bra initiativ. Det skulle behövas en förening mot mansförtryck.

  2. Mannen Says:

    Jag hoppas att DU Pär Ström kan engagera dig i föreningen.
    Jag tycker att du har gjort ett mycket bra jobb i frågan.
    Först skrev du din bok, sen har du gjort bra ifrån dig i TV och debattartiklar och på din blogg.

  3. Mystoflor Says:

    Pär Ström är en hundvalp.

    😛

  4. Kalle Says:

    Hm, i dokumentet står bland annat att feminism förstör jämställdheten. Det är ett typiskt försök för att försöka krossa kvinnor som tar upp att jämställdheten brister på många sätt. Feminism står för jämlikhet, det är bara att ta reda på vad begreppet betyder + delta i en feministisk organisation ett tag så ser man vad feminism verkligen innebär. Att smutskasta något sådant är så otroligt dålig stil.

    Så, eftersom FI, som står för att kvinnan ska bli behandlad på samma sätt som män, arbetar för kvinnans rätt och jämställdhet, kallas argbiggor, manshatare, etc.. är det då dags att kalla detta förslag för kvinnohat? Jaa, jag tror det. Eftersom detta dokument rackar ner på feminismen helt felaktigt och förtalar feminismen är nog detta värre. Jag har varit på många FI-möten, där det faktiskt förekommer 50 % killar. Det vi diskuterar är jämställdhet, hur både män och kvinnor ska vara jämlika. Men ändå får FI skit.

Kommentera

