Snokar Internet Explorer 8 eller inte?

Jag har blivit kontaktad av teknikchefen för Microsoft Sverige, Daniel Akenine, som ville förklara hur det egentligen ligger till med det omtalade snokandet som den nya webbläsaren IE 8 beskylls för. I media har det sagts att med den webbläsaren, som nu föreligger i betaversion, samlas information hos Microsoft om vilka sajter människor besöker.

Är det så? Daniel och jag har just avslutat vårt möte, och här är en redogörelse för vad han sa. Informationen nedan står alltså för honom.

Funktionen som det handlar om kallas Suggested Sites, och den levereras avstängd som default. Om funktionen slås på av mig så börjar webbläsaren föreslå sajter som jag kanske är intresserad av eftersom de på något sätt liknar sajter som jag idag besöker. Funktionen bygger på principen att andra personer som besöker sajt A också brukar besöka sajt B, vilket innebär att om jag surfar till A så är sannolikheten god att jag även är intresserad av B.

Med funktionen påslagen så skickas information till Microsoft som innehåller URL (webbadress) för varje sajt jag besöker genom att trycka på Enter. Det är när jag trycker Enter som informationen går iväg. Samtidigt skickas information till Microsoft om mitt IP-nummer, vilken webbläsare jag har och ungefär var jag befinner mig geografiskt (enligt deras försök att med olika metoder spåra mig geografiskt).

Microsoft sparar URL:erna tillsammans med den geografiska informationen och version av webbläsare, men sparar inte IP-numret. Samtidigt lägger Microsoft en cookie på min hårddisk. Den cookien gör att Microsoft från en dag till nästa vet att jag är samma person. Dock vet de inte vilken person jag är. Det finns dock ett undantag. I vissa lägen, exempelvis om jag logger in på en sajt, kan mitt namn finnas med i URL:en. Om så är fallet kan det finnas vissa möjligheter för Microsoft att identifiera mig.

Om jag raderar min Historik i webbläsaren så raderas även cookien. Då ”disassocieras” informationen som Microsoft har om mina besökta sajter från mig. Det som ligger kvar i Microsofts databas raderas efter 18 månader.

Så långt Daniels beskrivning. Jag ställde två kompletterande frågor. Dessa var:

1. Vad säger du till de personer som misstänker att amerikanska myndigheter kan pressa Microsoft, exempelvis som ett led i det så kallade kriget mot terrorismen, att trots allt knyta samman surfande med IP-nummer och lämna ut den informationen?

Daniels svar var ungefär: Någon sådan verksamhet vet jag inte något om. Microsoft verkar under de lagar som gäller i delstaten Washington i USA.

2. Kan det tänkas att Microsofts centrala strateger har långsiktiga kommersiella planer med insamlandet av surfande, exempelvis att företagets affärsmodell imorgon ska bygga på att sälja information om människors intressen (såsom Google gör idag), och att vi står inför ett sluttande plan där surfinformationen används på ett alltmer integritetskränkande sätt (även om så inte är fallet idag)?

Daniels svar var ungefär: Jag upplever inte Microsofts kultur som sådan. Vi är ett produktföretag.

Daniel ville också understryka att IE 8 har fina nyutvecklade funktioner för integritetsskydd, såsom InPrivate Browsing, en funktion som gör att inga spår av mitt surfande lämnas på datorn (däremot uppstår som vanligt utanför datorn).

10 svar to “Snokar Internet Explorer 8 eller inte?”

  1. Anders Says:

    Om en politiker uppenbart hemlighåller något och vägrar låta sig granskas på ett transparent sätt, litar vi då på denne när denne säger ”Lita på mig”? Microsoft hemlighåller sin källkod och tillåter inte en fri granskning, och nu bedyrar en högt uppflugen Microsoftanställd att vi skall lita på denne.. Jag ser ingen som helst anledning att göra det.

  2. LatentEnergi Says:

    Om jag besöker en sida som bara en person besöker = jag.
    Hur fungerar integriteten då?
    Då kan andra få kännedom om och se mina websidor som inte är offentliga.

    Det finns nog ingen kurs i ”integritet-beaktande för produktutvecklare”.

  3. ErikS Says:

    Ja, för mig är det där ett solklart fall av snokande med vidarekopplingar till amerikansk säkerhetstjänst därsom behov anses föreligga. Att tro att det INTE finns personal från säkerhetstjänsten som har ingående kontakter med Microsoft är ytterst naivt! Det samma gäller givetvis Google.

  4. Daniel Says:

    Jag ser ett stort samband mellan folks Anti-microsoft och folks anti-USA ställningar, som vi vet så är både 2 vanliga i landet Sverige. Om det beror på att man är rädd för nått som är stort och onåbart det vet jag ej.
    Varför klagar inte fok på google som verkligen håller på med sånt som folk är rädda för att microsoft skall hålla på med imorgon…

  5. Figaro Says:

    Om inte, genom att göra så att webbläsaren kontatk sida A varje gång du besöker en sida, innebärr i att en folk får lätta och spåra dig.
    För alla webbserver i normala fall spara en access log. där det står vilken sida du har besök, när, hur, vem(ip)
    Så även ifall dom inte spara det, så gör troligen de ändå. genom webbservers access log.
    Något värt och kolla upp?
    / FIG

  6. Sigge Johansson Says:

    Det finns ju andra sökmotorer för Internet.
    Hur är det om man istället använder >OperaFirefox< — kvarstår problemet då?

    /sj

  7. PS Says:

    FRA verkar huvudsakligen snoka på direktiv från USA som i sin tur verkar få sina uppdrag från Israel, för att vidmakthålla denna mellanösterns psudo-demokratis ras-religiösa apartheidsamhälle, som håller sig med vad man i Gamla Sydafrika kallade hemländer där befolkningen varken tillhör ett eget land eller har rösträtt i landet som ockuperar dem.

    Vi borde i den del av värden som inte (åtminstone inte ännu) nås av USAs restriktioner ha kvar ett parallellt internet som fortfarande följer det gamla protokollet. Det borde även finnas möjlighet att lagstiftningsvägen förbjuda servrar i EUROPA av använda Internetprotokoll som omöjliggör anonym surfning. Dessutom borde det tekninskt alltid vara möjligt att nationellt ha Internet-noder med hårdvarubaserade filter som gör att användarnas identitet inte sprids utomlands.

  8. Inger Sällström Says:

    Det verkar som om ”storebrorsmaskineriet” är välsmort! Först Europas union, snart Nordamerikanska unionen… och resten av faderasket som pågår i kulisserna..? Om man går till bl.a. nyheterna i USA så verkar ”chipet” vara på G, dessutom samma spårmekanism i ID-korten… personligen gissar jag att det inte kommer att finnas ett parallellt internet som fortfarande följer det gamla protokollet. Globaliseringen har som säkrast ett större syfte än att ”bry sig om olika länders olika lagstiftning”, då NWO verkar vara det som ligger etta på agendan. Allt borde vara tekniskt möjligt, precis lika tekniskt möjligt som att i åratal förlöjliga och vidare hindra att ”The Disclosure Project” läcker ut till den här planetens vanliga medborgare. Om USA kan landa sina militära plan i Sverige utan större problem så bör väl resten av agendan vara lätt som en plätt?

  9. deeped Says:

    Vissa kan inte läsa ”avstängt som default”.

  10. extra Resources Says:

    Excellent post. I used to be checking constantly this weblog and I am inspired!
    Very helpful information particularly the closing phase :
    ) I handle such info a lot. I was looking for this certain info for a long time.
    Thank you and good luck.

Kommentera

