Facebook mäter åsikter i folkdjupet

Facebook släppte i våras en tjänst som gör det möjligt att i diagram över tiden se hur mycket det pratas om olika saker. Lexicon, som tjänsten heter, är naturligtvis guld värd för den som exempelvis har ett varumärke att marknadsföra. I den nyligen släppta uppdateringen av Lexicon har funktionaliteten förbättrats väsentligt – exempelvis går det nu att läsa ut hur positivt iställd Facebook-kollektivet är till en viss företeelse, ett namn eller ett varumärke.

Lexicon är i grund och botten en mätare som läser av vad det snackas om i folkdjupet, och hur det varierar med tiden. Tjänsten lanserades i april utan större åthävor. Rent konkret bygger den på en programvara som räknar antalet gånger som ett visst ord förekommer i profiler, grupper och diskussionsfora.

Riktigt intressant blev Lexicon i och med den nya version som lanserades för ett par veckor sedan. Bland nyheterna finns:
– Demografi. Trender, alltså hur mycket det snackas om en viss sak, kan följas specifikt för människor av olika ålder, kön och geografisk hemvist
– Kartor. Det går att se på en kartbild hur snackandet fördelar sig geografiskt (fungerar ännu bara för USA, Storbritannien och Kanada).
– Känslor. Man kan se diagram som visar hur positivt eller negativt inställda människor i genomsnitt är till något.
– Associationer. Man kan få reda på vilka andra ord som ofta förekommer tillsammans med det första ordet.
– Puls. Vilka nyckelord är det som ofta förekommer i profilen för de Facebook-medlemmar som nämnt det aktuella ordet?

Ännu så länge är Lexicon inte riktigt tagen i skarp drift. Det går inte att söka snackfrekvens för vilket ord som helst, utan Facebook tillhandahåller ett antal exempel. I förlängningen är det dock meningen att ett godtyckligt ord ska kunna skrivas in. Facebook har en tradition av att lansera nyheter i liten skala och sedan förbättra funktionerna rejält med tiden.

Det är naturligt att fråga sig om den personliga integriteten för Facebook-användare hotas av Lexicon. Mitt intryck är att som tjänsten är utformad idag är det ingen omedelbar fara på taket, eftersom det inte verkar som om listor sparas på vilka användare som har använt ett visst ord. Det gäller dock att hålla ögonen på Facebook, för i samma stund som sådana listor börjar produceras och sparas blir integritetshotet mycket stort. Det förtjänar att nämnas att just av integritetsskäl avstår Lexicon från att räkna förekomsten av ord i sammanhang som är av privat karaktär, såsom meddelanden, chattar mellan enskilda och sökningar.

Framtagandet av tjänsten Lexicon är ännu en av de många konsekvenser som följer av att den digitala revolutionen har begravt det gamla massmediasamhället (där kommunikation bara gick åt ett håll, maktens representanter talade i megafon till undersåtarna) till förmån för alla-till-alla-samhället (där alla kommunicerar med alla). Det är också ett exempel på hur de många enskilda användarna (vi många små) genererar data som var för sig är totalt ointressanta, men som plötsligt bildar ett stort värde när de ställs samman. Ett värde som det går att tjäna pengar på för den som sitter på databasen. Att aggregera information på det viset för att tjäna pengar utgör ett typiskt exempel på hur man resonerade under den hånade dotcom-yran. Det har sedan länge visat sig att resonemanget var korrekt (men utvecklingen gick inte så fort som dotcommarna trodde, och dessa var i många fall inte så duktiga på att driva företag på ett ekonomiskt vis).

http://www.marketingvox.com/facebook-launches-lexicon-tool-for-measuring-buzz-038138/
http://www.marketingvox.com/facebook-lexicon-now-tracks-personal-and-political-sentiment-041074/
http://blog.facebook.com/blog.php?post=13856412130
http://blog.new.facebook.com/blog.php?post=31150692130

Annonser

6 svar to “Facebook mäter åsikter i folkdjupet”

  1. hermes Says:

    Pär,

    I det fallet då folk hade blivit ”tvugna” att använda facebook så hade du haft en poäng.

    Då folk har alternativet att skita i det så får vi helt enkelt leva med det.

    Folk har blivit varnade sedan starten då facebook lanserades för vad som försigår, men folk väljer ändå att använda tjänsten. Dum får lida helt enkelt, tyvärr är det så.

    Det är som cigaretter, folk vet att man kan få cancer av skiten men vissa väljer att röka ändå.

  2. Per Says:

    Skulle inte våga använda Facebook, någon liknade tjänst, inte heller dejtning tjänster etc. Man lägger ut mycket personliga saker. Vem vet kanske kan olika underrättelse tjänster lässer dessa, undersöker ”suspekta personers” i t dessa jänsterna. Varför pratas inte mer om ”småbröderna” och utan bara ”storebror” hela tiden?

  3. fredrikarvidsson Says:

    Internet är det bästa som har hänt demokratin!

  4. Obetänksam Says:

    hermes:
    Det pratas (kanske) om dej på facebook. Vad du gör är inte problemet.
    Problemet är vad andra gör. Vad vet du, du kan inte logga in och se utan att bli medlem, kanske inte ens då, du måste även bli medlem i ”gänget”.
    Du äger inte informationen om dej och ditt liv.

  5. Dennis Nilsson Says:

    Facebook mäter det du som deltagare vill att de skall mäta om dig.
    Och det behöver inte ha något med verkligheten att göra.

    Det är så man skall värdera det hela. 🙂

  6. hermes Says:

    Obetänksam:

    Du vill alltså regulera vad folk får säga och inte säga på internet?

    är det inte lite svårt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: