För tidigt att säga…

Vad ska man säga om det nya förslaget till FRA-lag från regeringen? Specialdomstol, bara speciella trafikstråk ska övervakas i varje omgång, bara regeringen och försvaret ska få beställa avlyssning, rätt att få upprättelse för den som blivit avlyssnad på felaktiga grunder…

Helt klart ett stort steg framåt. Det verkar som om den veritabla massavlyssning som tidigare planerats kommer att bli betydligt mindre till sin omfattning.

Men samtidigt finns oklara punkter. Det verkar inte klart exakt var sållningen ska ske av den trafik som ska gå till FRA – det är viktigt. En annan invändning är att risken är uppenbar för att specialdomstolen med automatik kommer att godkänna all den avlyssning som begärs. Hur ska domstolen utformas? Och vad menas med trafikstråk? Och ska spaningen gälla ”yttre hot” eller ”yttre militära hot” (bägge varianter har nämnts i det nya förslaget).

Först socialdemokraterna, sedan alliansen, har trixat en hel del tidigare med FRA-lagen. Det finns en risk att det trixas nu också. Att vi motståndare ska föras bakom ljuset. Och att vi ska splittras.

Jag måste säga att det nya förslaget ser ut att vara betydligt mindre dåligt än det tidigare. Det innebär inte automatiskt att det är bra och kan godkännas. För att ta till en lite grov liknelse – att en massaker är värre än ett enskilt mord innebär inte att mordet är OK (detta sagt utan att jag därmed menar att FRA skulle ha med mord att göra, det är bara en liknelse).

Nog känner jag mig tveksam och olustig. Vad som egentligen skulle ha behövts vore en parlamentarisk kommitté som fick gott om tid på sig att gå till botten med saken. I flera omgångar har den här lagen stressats fram, delvis i vild panik, delvis i hemliga möten. Så behandlar man inte en så viktig fråga. Regeringen borde ha dragit tillbaka förslaget och tillsatt denna kommitté.

10 svar to “För tidigt att säga…”

  1. Mr Kritisk Says:

    Även om dom ändrar tills svenska folket är hyfsat nöjda så hindrar inte det att informationen skaffas från annat håll. Köps från andra som får span t.ex. USA.

    FRA-lagen gör nog bara att saken skulle bli billigare.

    Satan, nu låter det som jag är för FRA, det är jag inte. Men jag tror tyvärr att infprmations kommer köpas från annat håll, till ett högre pris, och i slutändan är det vi som får betala för det

  2. Oskyldigt dömd Says:

    Just så, Pär.

    Foga in dig i ledet som en duktig medborgare.

    Jag fick rätt om dig till slut.

  3. Klas Mattsson Says:

    Det dummaste med det här förslaget är att det inte ens kan användas till signalspaning på ett ens tillnärmelsevis vettigt sätt.

    Så, det är rakt igenom dumt fortfarande, även om det numer är relativt sett harmlöst, förutom som ett sätt att få folk att acceptera ökad kontroll förstås.

  4. opassande » Blog Archive » FRA — massor att läsa och begrunda Says:

    […] frågor börjat ställas — vad innebär till exempel “trafikstråk”? Hur kan en specialdomstol utformas ordentligt? Och en fråga som dök upp i huvudet när jag skulle somna — vad händer […]

  5. drottningsylt » Blog Archive » FRA-lagen genom en näsduk Says:

    […] det lilla man nu kan se känns det hela mer som en “njaeähhh…”, inte så bra, men inte uruselt. Det är knappast en seger oavsett vad media skriver. […]

  6. » FRA - med nytt läppstift på liket El Rubio talar Says:

    […] Hartman tagit fram en ny valaffisch för moderaterna (bilden ovan). Jag förstår delvis också att Per Ström anser det nya förslaget är bättre än det gamla, men att bara för att en massaker är värre än ett […]

  7. Ylva Says:

    Förslaget är åt he…ete. Debatten handlar inte i första hand om personlig integritet utan utan om ett verktyg så kraftigt att det aldrig får sättas i händerna på makten, aldrig någonsin. Det är inte intressantast vad makten FÅR göra utan vad de KAN göra. Jag är glad att jag aldrig skickade några blommor till Camilla Lindberg. Något sådant som en rakryggad klok ärlig politiker existerar helt enkelt inte.

  8. Dennis Nilsson Says:

    Hejda dig nu Pär, tänk efter.. Intrånget uppstår när staten tillskansar sig trafiken, likt inbrottstjuvens intrång även om denne inte hittade något av värde och gick ut tomhänt.

    När polisen spanar med brottsmisstanke så sker det selektivt, signalspaning där privat kommunikation förekommer är dess motsats. Skulle då ett ”domstols-FRA” skapas så kvarstår intrånget oförändrat, det har bara flyttats från FRA till ”domstols-FRA” som då gör sig till den som gör staten till medborgarens fiende.

    Oskyldighetspresumtion måste gälla, utan brottsmisstanke så skall ens mjöl per definition vara fullkomligt rent och så vitt det någonsin bara kan bli. Allt annat leder till att man konstant behandlas som potentiellt misstänkt och man får anpassa sig till det med alla negativa konsekvenser det för med sig.

    Redan att vara inne på det spåret tyder på att man styrs av rädsla, och rädda människor är farliga människor, i synnerhet de med makt eller vapen i hand.

    Det är samma grundtänk som med ”preemtive strikes” – Jag gillar inte min granne, jag är rädd för honom, han kanske vill mig illa, så det är bäst att jag går dit och straffar honom på förhand, för ”säkerhets” skull.. Sådant leder inte till säkerhet, och det botar defenitivt inte rädslan, lika lite som att tillgängliggöra sig alla medborgares privata kommunikation.

    Att kränka folks privata sfär leder aldrig till något gott, än mindre så ju större skalan är. Sånt här ”tänk” leder ofrånkomligen till sin motsats, där den rädde ofrånkomlighen likt drakdödaren hugger huvudena av precis de ideal denne sade sig vara för.

  9. Sgt Pepper Says:

    Även om massavlyssningen blir ”mindre till sin omfattning” är det fortfarande massavlyssning!

  10. LatentEnergi Says:

    Denna blogg är och blir en del av kartläggningen av Pär Ströms.
    Mitt inlägg här blir en del av kartläggningen av mig när min identitet är röjd. Vilket den givetvis bli förr eller senare.
    Om inte med hjälp av FRA så med hjälp av alla andra aktörer, t.ex:
    netcraft.com
    urltrends.com
    domaintools.com
    whois.sc
    robtex.com
    panscient.com
    domaincrawler.com
    domaininfo.com
    netoptions.se
    bwz.se
    Dessa företag försöker så gått de kan agera FRA på den kommersiella marknaden. Det är inte bra att regeringen ska kunna beställa info från FRA om misshagliga personer. Men redan nu kan jag, om jag har pengar beställa känslig info om misshagliga personer från informations-företag.
    Vi ska alla frukta den information google har om oss.
    Jag är själv informationsmissbrukare. Jag vill veta allt om mina kunder.
    Google bidrar en hel del till den informationen genom att berätta för mig vad personer (IP-nummer + cookie) sökt på.
    LatentEnergi

Kommentera

