Nationellt kontrollsystem för yrkesförare

Vägverket har fått i uppdrag av regeringen att se över kontrollen av kör- och vilotider för företag som bedriver nyttotrafik. I en rapport föreslår Vägverket att det ska byggas upp ett nationellt IT-system som ska användas för att effektivare kontrollera dessa företag. IT-systemet ska baseras på information som hämtas från en rad olika register hos bland annat Skatteverket, Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan.

Förutom information som gör det möjligt att kontrollera kör- och vilotider och färdskrivare är det tänkt att systemet ska innehålla resultat från kontroll av nykterhet, bältesanvändning och hastighet. Avsikten är också att systemet ska byggas ut successivt så att det till exempel ska gå att se om företagen betalar skatter och avgifter, om de har betalningsanmärkningar, om de hanterar personalfrågor korrekt och om de har de tillstånd som krävs.

Det här luktar storebror lång väg. Mycket riktigt har Datainspektionen riktat kritik mot Vägverkets förslag.  I ett yttrande säger de att det handlar om omfattande behandling av [känsliga] personuppgifter och att så många frågor är obesvarade i rapporten att det inte går för myndigheten att ta ställning till om det hela är förenligt med personuppgiftslagen.

Min instinkt säger mig att här ligger en hund begraven. Detta förslags fortsatta liv måste hållas under lupp.

Annonser

3 svar to “Nationellt kontrollsystem för yrkesförare”

  1. Figaro Says:

    Jag skulle vilja föreslår att en vis grad av detta vore bra.
    Så som att 1. Sätta GPS i alla Yrkes Trafik fordom ( Bussar, lastbilar ).
    Att alla förare fick en typ av ID kort, men det ska inte framgår vem som är vem bakom kortet. Systemet ska vara av en sån typ att dessa ID kort vara endast en kortare tid, så att efter en viss tidsbegränsa så får varje förare ett nytt kort. ( För att förhindra spårig )
    Tillsammans så ska man kunna se ifall en förare kör längre tider än vad som är tillåtet, och för att förhindra fusk så ska GPS data och byte av påstådd förarabyter samköras med rimlighet, (tex ej rimligt att man byter förare på en motorväg tex)

    ”kontroll av nykterhet, bältesanvändning och hastighet.” dessa uppgifter ska läggas helt utan något föra ID, möjligen så att man som företag kan får ut uppgifter från systemet om sitt företag bara.

    / Figaro

  2. Martin Says:

    Vill bara tipsa om en artikel. Det som brukar hurras för, att det kvoteras in kvinnor för att det ska bli mer jämställt, kallas nu för Könsdiskriminering (eftersom det är män som kvoteras in).

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=829238

  3. Mats Says:

    Apropå trafikövervakning och myndighetsmissbruk….
    ”Kommuner tjänade storkovan på att fiffla med rödljus”
    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2008%255C09%255C19%255C301724

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: