Bort med tassarna från bloggarna!

EU befinner sig i en process som kan leda fram till en reglering av bloggar. Det är helt oacceptabelt. Vem som helst ska kunna sprida sina åsikter fritt på internet, utan att först ha registrerat sig, utan att först ha ”klargjort sin status”, utan att först ha ”redovisat sina intressen”.

Kort sagt, EU:s byråkrater ska hålla tassarna borta från bloggarna liksom i övrigt från informations- och yttrandefriheten (på internet och annorstädes). Jag vet att det kliar i fingrarna att stifta lagar om man är lagstiftare till yrket (vilket parlamentariker ju är), men det gör det inte acceptabelt att reglera allting. Samhället blir inte bättre i takt med att fler lagar stiftas, vilket en del verkar tro.

Bloggosfären har utvecklat sig till en maktfaktor som väl kan mäta sig med den tredje statsmakten, pressen och andra medier, i styrka. Det skrämmer uppenbarligen en del politiker och andra makthavare, eftersom bloggarna tar ut svängarna mer än traditionella medier. Många gånger uppvisar bloggar större beredvillighet att ta upp obekväma sanningar än media, och de tar sig friheter (obekväma för makthavare) som medier inte alla gånger vågar ta.

Det är bra för medborgarna.

Aftonbladet

3 svar to “Bort med tassarna från bloggarna!”

  1. Hans J Says:

    Jag håller med Pär Ström!

    ”Bort med tassarna från bloggarna!”

  2. Joshua_Tree Says:

    Jag instämmer i allt, utom att EU:s byråkrater ska hålla fingrarna borta från yttrandefriheten. Jag vill, även om jag vet att det inte kommer att hända, att EU sätter en allmän yttrandefrihetsgrundlag så att även bloggar åtnjuter samma skydd som gammelmedia. Jag vet inte hur lagarna ser ut i andra europeiska länder, men i Sverige har vi faktiskt inte yttrandefrihet. Vi har tryckfrihet, och så har vi åsikts- och religionsfrihet. Vi får tycka och tro vad vi vill så länge vi håller tyst om det, annars kostar det pengar.

    Så länge det enda byråkraterna är intresserade av är inskränkningar så gör de bäst i att köa i det där parkeringsgaraget det talades om för en massa år sedan. 🙂

  3. Andreas Sjölander Says:

    Är ingen fara på taket, läs min blogg så förstår du vad jag menar. 🙂

Kommentera

