Är bloggarnas frihet räddad nu?

Så här skriver Aftonbladet ikväll:

Aftonbladet.se blev på torsdagseftermiddagen uppringt av de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet som meddelade att man ”agerat” i frågan.

Nästa vecka kommer därför ett nytt förslag på betänkandet. I detta ska alla skrivningar som rör regleringar av bloggande att strykas.

– I stället välkomnar man bloggandet som en viktig del i att öka yttrandefriheten, säger Europaparlamentarikern Inger Segelström.

Kan man dra en lättnadens suck? Förhoppningsvis. Men det är nog bäst att fortsätta vara vaksam. Den politiska adeln är en slug motståndare som man inte ska underskatta. Kanske kommer attacken mot bloggarna tillbaka på ett oväntat sätt i ny förpackning…

29 svar to “Är bloggarnas frihet räddad nu?”

  1. Populisten Says:

    Agerat? Har de släpat in sin estniska partikamrat som ligger bakom förslaget i ett mörkt rum och haft en tydlig diskussion med lämpliga tillhyggen? Man börjar ju undra.

    Fortsättning lär följa…

  2. Andreas Sjölander Says:

    För Europaparlamentets räkning kan du vara ganska lugn – åtminstone för denna gång – denna rapport kommer inte att föreslå några regleringar – för det är just det Europaparlamentet kan göra i frågan, föreslå olika saker – EP har ingen som helst beslutsrätt i frågan…

  3. Rick Falkvinge (pp) Says:

    ”Nej.”

    Lättaste frågan idag, men det är ju trevligt att det kommer sådana också 🙂

  4. latentenergi Says:

    Är jordens undergång ett för högt pris för CERN’s experiment?
    Om ett svart hål skapas som inte självdör, så är jorden dödsdömd inom några år. (50% risk för det?)
    LatentEnergi

    (Att diskutera bloggar och FRA känns inte så viktigt just nu.)

  5. Gubben Says:

    Fan tro’t! De är ju politiker och då kan vad som helst hända…

    Latentenergi: Jag hittade ett svart hål i skogen i morse – det hade redan sugit i sig en massa sörja!

  6. Klotter Says:

    Jag tycker faktiskt att bloggare ska tvingas uppge ansvarig utgivare.

    Detta därför att om man som bloggare åberopar samma yttrandefrihet som ges till tidningar är det mer än klädsamt om man också tar det ansvar som ligger inom yttrandefriheten.

    Annars begär man en yttrandefrihet utan ansvar medans däremot övriga media åläggs ett ansvar. Ska det vara yttrandefrihet så ska det åtminstone vara på lika villkor.

    Annars är det bara fegt och orättvis och kan knappast kallas för yttrandefrihet utan klotter är mer ett passande namn.

  7. Hans J Says:

    Kalla det för klotter eller vad du vill men politikerna ska hålla sina skitiga tassar borta!

  8. LatentEnergi Says:

    Till ”Gubben”, och alla andra lyckligt ovetande:

    Vill du riskera ditt och alla andras liv på att Stephen Hawking har rätt i sin teori om svarta håls livslängd?

    Det litar CERN på i sin så kallade riskbedömning.
    Vi får för vår överlevnad hoppas att Hawking har rätt.
    LatentEnergi

  9. Svenne Says:

    Nej, det kommer nya förslag i en annan förpackning.

    LatentEnergi: Ligg inte vaken för länge nu bara. Gör som ”Gubben” ta en omväg.

  10. Tjo faderittan! Says:

    Pär Ström har två bröder vid namn Pär Likström och Pär Växelström.

    Alla tre går mot strömmen….

    Hahahahaha…. 😛

  11. Tjo faderittan! Says:

    Idag är det Fredag i Sverige. Då dricker vi alkohol.

    Tjohoo! 😛

  12. men duuu Says:

    ”Svenne”

    Bara för att något är tabu att tala om, betyder inte att det är oviktigt.
    Tvärt om.

  13. Klotter Says:

    Vad säger ni som är för fildelning och anonymitet på bloggar om detta?

    http://vasteras.expressen.se/nyheter/2.2429/1.1290561/sajt-vagrar-ta-bort-obduktionsbilder

  14. gjuri Says:

    Till ”Klotter” som bl.a. skriver

    ”Jag tycker faktiskt att bloggare ska tvingas uppge ansvarig utgivare. Detta därför att om man som bloggare åberopar samma yttrandefrihet som ges till tidningar är det mer än klädsamt om man också tar det ansvar som ligger inom yttrandefriheten.”

    Ett av de största problemen med Sverige/svenskarna och media överlag är väl just att vi är alldeles för likformade, undfallande och ”klädsamma”. Att moderera och tillrättalägga sina åsikter och förpacka dem i ett ”klädsamt” fodral gagnar inte någon utan ger bara media och läsarna ytterligare en möjlighet att förvanska innehållet till någonting som blir ”politisk korrekt” och därmed lika slätstruket och intetsägande som allting annat.

    Jag tror på och lever efter testen att ”mena vad jag säger och säga vad jag menar”, utan omskrivningar eller ”klädsam” förpackning och därför föredrar jag (liksom du) att vara ”anonym”. Jag är ingen ”bloggare” men ser diverse bloggar som ett sundhetstecken med enorm potential att påverka det samhälle vi alla i framtiden skall leva i. Givetvis tycker även jag att det är mycket ”klotter” som man kunde vara utan på bloggarna men å andra sidan så finns det många politiker, lagar och bestämmelser som vi heller inte skulle sakna om de försvann.

    Vår integritet och frihet är den sista utposten som vi kollektivt måste försvara så därför lyfter jag på hatten för Per Ström och alla andra som har orken, modet och motivationen att fortsätta kämpa för en bättre och rättvisare värld. Att inlemma alla dessa under samma regelverk som den ”klädsamma fega pressen” skulle väl inte leda till annat än att bloggarna också blev ointressanta, orelevanta och tråkiga.

    Kom ihåg att mycket som vi har i dagens samhälle inte skulle finnas om alla hade varit ”klädsamma” i sina formuleringar. Inte heller hade samhället utveckats om det inte hade funnits ett visst mått av civil olydnad.

  15. empatisk Says:

    :klotter (Vem är för fildelning, sa du?)

    Den som visar den (offentliga) förundersökningen på piratbay gör det troligen enbart för att få besökare till sin sida, inte av empati med barnen.
    (Jag tänker inte se den sidan.)

    Har du sett på TV6 ?
    De visar video på människor som dödas eller skadas svårt i hemska olyckor. Syftet är att de som ser detta helt ska sakna empati för de drabbade och roas och skratta åt det! T.ex. åt han som fick ett spjut i bröstet. Vi har sedan länge lärt oss att inte ha empati för män. Även empati för barn och kvinnor håller nu på att försvinna även den.
    Snart fungerar det inte med ”rädda barnen” och ”bli fadder” längre.
    Snart kan hjältarna i filmer även skjuta oskyldiga kvinnor och barn.

    Debatten borde gälla bristen på empati i vårt samhälle, inte anonyma bloggar.

    (Det kommer alltid att finnas träsk så som piratbay, hur mycket lagar det än finns. Lagar som bara drabbar vanlig hederlig yttrandefrihet.)

    /anonym

  16. Klotter Says:

    gjuri skriver

    ”Att moderera och tillrättalägga sina åsikter och förpacka dem i ett “klädsamt” fodral gagnar inte någon utan ger bara media och läsarna ytterligare en möjlighet att förvanska innehållet till någonting som blir “politisk korrekt” och därmed lika slätstruket och intetsägande som allting annat. ”

    Svar: Det finns inget som säger att du behöver anpassa dig och ge efter för dina behov att uttrycka dig på det sätt du önskar, bara du tar ANSVAR för vad du gör och skriver. OCH DET är just det som bloggare vill undslippa och då är det inget annat än just klotter.

    Det är bara beklagligt att du inte kan uttrycka dig på ett annat sätt än att vara anonym.

    I princip kan man lika gärna att vi kan skrota delar i brottsbalken, t.ex förtalskapitlen, eftertsom ingen vill ta ansvar för vad de säger.

    Så, är ert förslag att vi ska skrota delar av brottsbalken…

  17. gjuri Says:

    Till ”Klotter”
    Sanningen är aldrig förtal och visst det finns säkerligen en och annan som borde tänka sig för (även press och media) innan de ger uttryck för sina påståenden. Det handlar om omdöme och uppfostran och tyvärr så är nog inte varje sig politiker eller media de bästa förebilderna.

    Å andra sidan så tror jag nog att det stora flertalet av människor kan skilja på rätt och fel. Du och jag har olika åsikter helt enkelt och troligen har vi båda fel.

  18. Hans J Says:

    The Pirate Bay är en sökmotor – som Google… Visserligen organiserad lite annorlunda men inte inte mycket annorlunda. Det fiins inga bilder där!

    Jag sökte på GOOGLE – på ordet ”Arboga”

    och hittade…

    Barnmorden i Arboga – Sesam NyheterNyheter, artiklar, bilder och video om Barnmorden i Arboga på Sesam.se, en svensk sökmotor som gör det enklare att hitta det du letar efter på nätet i …
    http://www.sesam.se/nyheter/tema/Barnmorden+i+Arboga – 141k – Cachad – Liknande sidor

    Jag tycker då i konsekvensens namn att GOOGLE ska ta bort barnbilder och jag tycker att SESAM ska ta bort barnbilder.

    Det kan dom nu inte för dom har inga bilder. Det har inte thepiratebay.org heller!

    TV4 och svensk press vilseleder (avsiktligt för att sälja lösnummer?) allmänheten som inte vet hur sökmotorer fungerar!

    Det är allvarligt!

  19. Klotter Says:

    gjuri skriver:

    ”Det handlar om omdöme och uppfostran och tyvärr så är nog inte varje sig politiker eller media de bästa förebilderna.”

    Det är inte detta som jag diskuterar. Jag diskuterar ANSVARSFRÅGAN. Finns det en blogg så borde det vara rimligt att den ansvarige för bloggen tar ansvar för för sin yttrandefrihet. Det har inget med omdöme eller uppfostran att göra.

    I princip kan man lika gärna skrota bilregistreringsskyltarna i så fall. Varför ska man dessa skyltar, det går ju lika bra att köra bil, och ingen har att göra med hur jag kör min bil, eller hur?

  20. VEB Says:

    Klotter:

    Påståenden på bloggar är inte bättre än sina källor och påståenden utan källor på bloggar är ur ansvarssynpunkt att betrakta som värdelösa, betydelselösa och meningslösa. Det är sålunda bloggars källor vi avkräver ansvar, inte bloggarna själva eftersom de inte har något egenvärde som källor. Det viktiga är att separera tyckande från fakta, inte att avkräva tyckare ansvar som om de sysslade med fakta och inte tyckande.

    Däremot har VI människor ett ansvar att inte behandla tyckande som om det vore fakta.

  21. Klotter Says:

    VEB:

    Jag håller inte med dig.

    Jag vidhåller att den som publicerar något är också ansvarig för vad den publicerar. Att skylla ifrån sig på någon annan hjälper inte. Man får helt enkelt ta sitt anvar för vad man gör och stå för det. Detta kräver vi idag av media, men bloggarna vill slippa ansvarsfrågan.

    Enligt ditt resonemang skulle alla regler hos pressombudsmannen omedelbart kunna skrotas. Dessa regler har vi för att vi som medborgare kräver ett förtroendefullt förhållande till media.

    Att åberopa yttrandefriheten för att ge legitimitet att blogga anonymt anser jag bara är barsnligt och egostiskt.

    Jag är själv bloggare och står med fullständiga uppgifter.

    När du skriver att

    ”Däremot har VI människor ett ansvar att inte behandla tyckande som om det vore fakta.”…så menar jag, att jag har inget som helst ansvar att behandla information på något särskilt sätt.

    Ansvar har man först då det står angivet i lagen. Ingen annan stans, mer än möjligen i religonen.

    Själva knäckfrågan vad gäller bloggar handlar om ansvarsfrågan, inte om yttrandefrihet som många vill göra gällande.

  22. VEB Says:

    Klotter:

    ”Jag håller inte med dig. Jag vidhåller att den som publicerar något är också ansvarig för vad den publicerar.”

    Ja jag har förstått det men du verkar inte ha förstått hur situationen i massmedia ser ut. Följden av det du säger är att internet blir smygcensurerat och vinklat efter kulturelitens åsikter precis som dagens massmedia. Orsaken detta ämne diskuteras på denna blogg är att massmedia har en regel att detta inte får diskuteras i massmedia.

    ”Att skylla ifrån sig på någon annan hjälper inte. Man får helt enkelt ta sitt anvar för vad man gör och stå för det. Detta kräver vi idag av media, men bloggarna vill slippa ansvarsfrågan.”

    Svenska media saneras av svenska media, detta innebär att betydelsen av att media ”tar ansvar” är att media gör precis som de vill men du som privatperson luras känna de har ansvar istället för den skepsis du annars skulle ha.

    ”Enligt ditt resonemang skulle alla regler hos pressombudsmannen omedelbart kunna skrotas.”

    Posten kunde överföras till nån som medborgare har demokratiskt inflytande över och kultureliten tvingas anpassa sig efter demokratiska majoriteten istället för diktera vilka åsikter vi är tillåtna att ha och stifta regler som säger det är fel att säga vad de tycker är fel att säga. Men vi kan ju inte ha demokrati här i landet för majoriteten har ännu inte lärt sig vilka åsikter de får ha.

    ”Dessa regler har vi för att vi som medborgare kräver ett förtroendefullt förhållande till media.”

    Nej, isåfall hade det nog varit medborgarna (dvs politiskt tillsatta) som bestämde reglerna och inte medias egen elit

    ”Att åberopa yttrandefriheten för att ge legitimitet att blogga anonymt anser jag bara är barsnligt och egostiskt.”

    Faktum kvarstår att om personer tvingas vara icke-anonyma på internet så får vi en till politiskt korrekt diktatur där vad som skrivs regleras av rädsla för vad kultureliten skall tycka.

    ”Jag är själv bloggare och står med fullständiga uppgifter.”

    Vilket begränsar vilka ämnen du kan skriva om där utan att löpa personlig risk för repressalier i verkligheten.

    ”När du skriver att“Däremot har VI människor ett ansvar att inte behandla tyckande som om det vore fakta.”…så menar jag, att jag har inget som helst ansvar att behandla information på något särskilt sätt. Ansvar har man först då det står angivet i lagen. Ingen annan stans, mer än möjligen i religonen.”

    Nej, du har ett ansvar till dig själv och din omgivning som människa. Hade människor inte mer ansvar än det som står i lagen hade vi utplånat oss själva innan vi ens hade lärt oss skapa lagar.

    ”Själva knäckfrågan vad gäller bloggar handlar om ansvarsfrågan, inte om yttrandefrihet som många vill göra gällande.”

    Ansvar inför vem i-h-e då? En lynchmobb som attackerar alla som inte har samma åsikter som kultureliten (partiet) bestämt man skall ha?

  23. Klotter Says:

    Hej VEB:

    Vi är långt ifrån varandras åsikter, men jag ska bemöta dina påståenden.

    VEB: ”Följden av det du säger är att internet blir smygcensurerat och vinklat efter kulturelitens åsikter precis som dagens massmedia.”
    SVAR: Det är väl inget som blir censurerat för att någon tar ett ansvar. Hur skulle det kunna bli det?

    VEB: ”media “tar ansvar” är att media gör precis som de vill ”.
    SVAR: Så då menar du att t.ex förtalet av Persbrandt och efterföljande rättegång där Expresen förlorade styrdes och bestämdes av media???

    VEB: ”Faktum kvarstår att om personer tvingas vara icke-anonyma på internet så får vi en till politiskt korrekt diktatur där vad som skrivs regleras av rädsla för vad kultureliten skall tycka.”
    SVAR: För det första så har detta inget att göra med ansvarsfrågan, däremot kan jag förstå att personer kan känna sig obekväma med att andra männsikor inte tycker som dom och att det känns bättre att vara anonym. Detta har inget att göra med yttrandefriheten att göra utan handlar istället om veka människor som inte vågar ge uttryck. Och det är en helt annan sak.

    VEB: “Vilket begränsar vilka ämnen du kan skriva om där utan att löpa personlig risk för repressalier i verkligheten.”
    SVAR: FEL, jag skriver om precis vad jag vill och tar konsekvenserna därefter. Detta har för mig inneburit ett antal rättesprocesser, som jag vunnit eftersom jag användt mig av ”Yttrandefriheten”. Därför har jag också kommit till min uppfattning i sakfrågan vad gäller ansvarsdelen.

    VEB:” Nej, du har ett ansvar till dig själv och din omgivning som människa.”
    SVAR: Mitt ansvar mot mig själv har inget som helst med det du påstod och har inget att göra med att jag skulle ha något som helst ansvar eller skyldighet att sitta och behandla information på något vis. Lika befängt som att påhyvla mig ett ansvar för någon omgivning i den saken. Jag upprepar, det ansvar jag har regleras i lagen, ingen annanstans.

    VEB: ”Ansvar inför vem i-h-e då? ”
    SVAR: Du har ett ansvar för vad DU SJÄLV gör. Skriver du och säger eller kör bil full eller gör något annat dumt, så är det DU som har ansvaret. Ingen annan.

    Din sista fråga bevisar istället det jag eftersökte….att bloggare inte vågar ta ansvar för vad de gör och därmed inte ta ansvar för förmånen av att ha en yttrandefrihet…vilket härmed nu anses få vara bevisat.

  24. VEB Says:

    Klotter:

    ”Vi är långt ifrån varandras åsikter, men jag ska bemöta dina påståenden.”

    Att vara långt ifrån i åsikt är snarare ett argument för bemötande än mot det. Att bemöta personer som tycker lika är inte särskilt produktivt.

    ”Det är väl inget som blir censurerat för att någon tar ett ansvar. Hur skulle det kunna bli det?”

    Helt enkelt eftersom ”ta ansvar” kan betyda vad som helst.

    ”Så då menar du att t.ex förtalet av Persbrandt och efterföljande rättegång där Expresen förlorade styrdes och bestämdes av media???”

    Vad jag menar är att spelreglerna i det fallet bestämdes av media. Därmed så kan de publicera sådant om de tjänar på det ekonomiskt (även om de fälls och får böta en struntsumma)

    ”För det första så har detta inget att göra med ansvarsfrågan, däremot kan jag förstå att personer kan känna sig obekväma med att andra männsikor inte tycker som dom och att det känns bättre att vara anonym.”

    Du förstår bevisligen inte alls. De flesta människor har ingen aning om vad andra människor tycker eftersom deras enda sätt att komma i kontakt med de andra människornas åsikter offentligt är samma massmedia vars elit ser till att oönskade åsikter inte framförs alls oavsett hur stor del av befolkningen som har dem. Därmed kan 90% av befolkningen tycka likadant men gå runt och vara obekväma.

    ”Detta har inget att göra med yttrandefriheten att göra utan handlar istället om veka människor som inte vågar ge uttryck. Och det är en helt annan sak.”

    Det har allt med yttrandefriheten att göra. Och att kalla människor veka vad är poängen med det? Så människan (med undantag för några få elitexemplar) är vek, so what? Människor är som människor är, inte som fantasiteorier säger de bör vara. Det är inte människorna som skall anpassa sig efter teorin mer än tigrar skall sluta äta kött för att veganer tycker de borde visa hänsyn.

    ”FEL, jag skriver om precis vad jag vill och tar konsekvenserna därefter.”

    Det där är ren semantik, resultatet blir då att du tack vare den mänskliga naturen inte vill skriva om de saker som innebär sådana konsekvenser.

    ”Detta har för mig inneburit ett antal rättesprocesser, som jag vunnit eftersom jag användt mig av “Yttrandefriheten”. Därför har jag också kommit till min uppfattning i sakfrågan vad gäller ansvarsdelen.”

    Det är inte rättsprocesser (som är förhållandeslevis trygga och ofarliga) jag talar om, det är de mordhot, trakasserier och liknande som är en daglig del i hur kulturradikala element framför sin ”förbättringsideologi” idag. De har insett det är lättare att attackera opponenter än att argumentera FÖR sin sak.

    ”Mitt ansvar mot mig själv har inget som helst med det du påstod och har inget att göra med att jag skulle ha något som helst ansvar eller skyldighet att sitta och behandla information på något vis.”

    Så med andra ord, om nån tycker det är en bra idé att testa att hoppa utan fallskärm från 20:e våningen så har du inget som helst ansvar att ta reda på om det är ett påstående det finns belägg för (fakta) eller bara tyckande?

    ”Lika befängt som att påhyvla mig ett ansvar för någon omgivning i den saken. Jag upprepar, det ansvar jag har regleras i lagen, ingen annanstans.”

    Det är befängt att påstå allt som inte är olagligt är tillåtet och hävda människor som avstår från saker som inte är olagliga är veka. Är det veka människor som ställer sig sist i biokön? Nej knappast.

    ”Du har ett ansvar för vad DU SJÄLV gör. Skriver du och säger eller kör bil full eller gör något annat dumt, så är det DU som har ansvaret. Ingen annan.”

    Ja du har ett ansvar för vad du själv gör. Men vad du gör och kan göra påverkas av din omgivning. Att du har personligt ansvar är alltså ingen ursäkt för att skapa en människofientlig omgivning som straffar människor för att de beter sig som människor.

    ”Din sista fråga bevisar istället det jag eftersökte….att bloggare inte vågar ta ansvar för vad de gör och därmed inte ta ansvar för förmånen av att ha en yttrandefrihet…vilket härmed nu anses få vara bevisat.”

    Detta är också ren semantik. När du pratar om att ta ansvar menar du det betyder att skriva dit en namnteckning. När jag pratar om att ta ansvar betyder det att oavsett namnteckning se till det som skrivs stämmer. Ditt ansvar poängterar vem som säger något och ignorerar vad som sägs, mitt ansvar poängterar VAD som sägs och ignorerar vem som sade det.

    Den ansvarslösa här är du som vill ge tyckareliten ännu mer makt än den politiskt korrekta diktatur som gjort internet till det enda stället med en ärlig representation av åsikter eftersom personer som uttrycker fel åsikter i tidningar och TV helt enkelt blir utsatta för personangrepp, förföljelser och mordhot då det är lättare att tysta folk så än att faktiskt ha argument.

    Detta är ingen ny kunskap, den finns i kommunistpartiets handbok från 30-talet.

  25. VEB-o-KLOTTER Says:

    Anonyma bloggar är inte problemet.
    Eller vill ”Klotter” göra det straffbart att vara anonym?
    Det är ju bara en brottslig handlingen som ska bestraffas.
    Kollektiv bestraffning är inte rätt väg.

    (Dessutom är ingen anonym på internet, om brottet är stort nog.)

    mvh
    Anonym

  26. Klotter Says:

    VEB-o-KLOTTER:

    Jag kan inte påstå att jag menar att det skulle vara olagligt at vara anonym. Den varianten har vi ju när det gäller ”Källskydddet”.

    Jag menar , att den som publicerar något i en blogg måste ta ansvar för den publiceringen. Det kan ingen anna ta ansvar för.

    VEB; ”När du pratar om att ta ansvar menar du det betyder att skriva dit en namnteckning. När jag pratar om att ta ansvar betyder det att oavsett namnteckning se till det som skrivs stämmer.”
    SVAR: Här ligger kärnan i vår skiljaktighet. Det finns ingen lag i världen som reglerar att allt någon skriver måste vara någons absoluta sanning eller stämma. I så fall har vi skapat världens kontrollapparat.

    Men det verkar som om vi närmat oss vad själva frågan gällande vad debatten här om yttrandefriheten handlar om, nämligen att det är en ansvarsfråga.

    VEB: ”Det är inte rättsprocesser (som är förhållandeslevis trygga och ofarliga) jag talar om, det är de mordhot, trakasserier och liknande som är en daglig del i hur kulturradikala element framför sin “förbättringsideologi” idag.
    SVAR: Det har du ingen som helst aning om. För övrigt så har min familj drabbats på olika sätt. Något som jag inte redogör för här.

  27. barfota Says:

    Håller fullständigt med VEB-o KLOTTER som skriver

    ”Anonyma bloggar är inte problemet.”

    Bloggen är ett friskt inslag i en för övrigt sjuk och moraliskt ansvarslös mediavärld där man utan att blinka skriver och visar vad som helst, allt för att sälja lösnummer, få höga tittarsiffror eller behålla feta bidrag. Även om det som skrivs eller visas (även i bloggar) kan vara sant behöver det av moraliska skäl inte nödvändigtvis publiceras. Gårdagens nyheter i TV4 är bara ett av många lysande exempel på hur snuskigt media agerar.

    Om det nu är sant att någon totalt ansvarslös person lagt ut bilder av Arboga barnen på nätet så är det min personliga åsikt att detta givetvis skall uppmärksammas och debatteras men…

    Att sedan visa internetleverantörens hemsida och detaljerat hur man söker informationen på deras sida är direkt moraliskt ansvarslöst och leder bara till ”reklam” för internetleverantören och att ännu fler ansvarslösa hyenor laddar ned, sparar och sprider eländet. Moraliskt ansvar efterlyses, och som ”VEB-o-KLOTTER” mycket riktigt påstår så är ingen anonym på nätet om brottet är stort nog.

    / född fri och barfota

  28. VEB Says:

    Klotter:

    ”Här ligger kärnan i vår skiljaktighet. Det finns ingen lag i världen som reglerar att allt någon skriver måste vara någons absoluta sanning eller stämma. I så fall har vi skapat världens kontrollapparat.”

    Du har rätt i att kärnan i vår skiljaktighet ligger här. Men det är åter mest semantik det handlar om. Världens kontrollapparat på ämnet skapade vi för länge sedan, den kallas den vetenskapliga traditionen och ersatte världens dåvarande kontrollapparat den kristna kyrkan.

    ”Men det verkar som om vi närmat oss vad själva frågan gällande vad debatten här om yttrandefriheten handlar om, nämligen att det är en ansvarsfråga.”

    Det är en ansvarsfråga ja, precis som det är i dagens press. Och därmed kan vi vetenskapligt förvänta oss effekten på internet skulle bli samma som den för dagens press och TV som håller möten där egna eliten beslutar om media skall ge en korrekt bild av samhället i syfte att vara informativ eller en falsk bild i syfte att dels motverka oönskade åsikter och dels öka egna ekonomiska vinningen. Det sämsta av två världar.

    ”Det har du ingen som helst aning om.”

    Det har jag en mycket bra aning om eftersom det redan inträffat, dessutom blir personer som i bloggar uttrycker oönskade åsikter diskriminerade i riktiga livet. Företag och statliga myndigheter vägrar skilja på fritid och arbetstid efterssom de när de utbildade sig fick lära sig den politiska ideologin ”allt är politiskt”

    ”För övrigt så har min familj drabbats på olika sätt. Något som jag inte redogör för här.”

    Jag kan inte kommentera saker du inte säger. Däremot tycker jag inte din familj skall drabbas för att personer av principskäl vägrar ta hänsyn till verkligheten. Om verkligheten är att dagens offentliga debatt är så infesterad av politisk korrekthet att debatterna förs genom att ignorera sakfrågan och attackera folk i hemmen så finns all orsak att hålla debatten anonymt.

    Det är inte konstigare än att många kända personer skriver böcker under pseodonym.

    PS: Gällande PirateBays påstådda publicering. Väldigt få personer kunde praktiskt få tag på bilderna och protokollen så länge massmedia inte rapporterade om dem. Orsaken bilderna spreds är alltså inte TPB:s agerande utan massmedias agerande. Det var för övrigt tack vare massmedias agerande TPB själva fick vetskap om bilderna. De hade precis som nära nog varenda människa i Sverige ingen möjlighet att få tag på dem på TPB så länge de var omedvetna om deras existens.

    Däremot kunde alla som ville beställa dem från polisen. för lite över en hundralapp fick de då en skiva med pdf-filen eftersom det är en offentlig handling. Det var så filen handlade på TPB. Men att den gjorde det var i praktiken betydelselöst för Sveriges befolkning som var helt ovetande om den och alltså även om de i teorin kunde ladda den var helt oförmögna att göra det utan massmedias hjälp.

    Att hävda bloggar är ansvarslösa (pga sin anonymitet) och massmedia ansvarstagande är naivt så det förslår.

  29. Klotter Says:

    Här kan jag hålla med dig

    VEB:” Att hävda bloggar är ansvarslösa (pga sin anonymitet) och massmedia ansvarstagande ”
    SVAR: Så kan man nog uttryckade det hela. Att åberopa ett ansvar av andra och själv undslippa det man kräver av andra, tycker jag man kan kalla för ansvarslöst.

    För övrigt är jag mycket säker på att just du läst min blogg.

Kommentera

