Mansdiskriminering i talibanernas Afghanistan – kan det vara möjligt?

Jag har just läst den briljanta boken ”Flyga drake” av den afghansk-amerikanske författaren Khaled Hosseini. Det är visserligen en skönlitterär roman, men hela miljön och bakgrunden är hämtad ut verkligheten. Författaren är uppväxt i Afghanistans huvudstad Kabul, där också en del av bokens handling utspelar sig.

I förbifarten framskymtar det kvinnoförtryck som talibanerna i Afghanistan excellerar i. Jag finner detta motbjudande. Det är bra att Gudrun Schyman (och många andra) fördömer detta.

Men som så ofta utgör kvinnoförtrycket inte hela verkligheten. Det finns som så ofta en annan parallell verklighet på genusområdet som förtigs. Denna verklighet skymtar fram i förbifarten ett par gånger i boken, men pekas inte ut av författaren så som kvinnoförtrycket pekas ut. Berättarjaget skriver mycket politiskt korrekt att han som man ”vunnit det genetiska lotteriet”.

Låt mig citera boken på två ställen, sidan 237 och 265 i den svenska pocketutgåvan:

”Och det var också en annan sak, en sak som jag först inte märkte: knappt ett enda barn var i sällskap med en vuxen man – krigen hade gjort fäder till en sällsynt företeelse i Afghanistan”. På ett annat ställe säger en talibanledare: ”Från dörr till dörr gick vi och ropade åt männen och pojkarna att komma ut. Vi sköt dem genast, inför ögonen på deras familjer”.

Dessa män och pojkar, har de ”vunnit det genetiska lotteriet”?

7 svar to “Mansdiskriminering i talibanernas Afghanistan – kan det vara möjligt?”

  1. Martin Says:

    Det kom ju fram en del när det snackades om att göra värnplikten obligatorisk för tjejer också. Genast visade sig att kvinnor minsann var helt nöjda med att män riskerade livet i krig och att de slapp. Det här är samma sak, och precis som det varit genom hela historien.

  2. Guest Says:

    Min flickvän tjatade till sig att vi skulle gå och se ”Sex and the city”. Jag bävade och hade stora våndor och såg mig själv som enda man i en biosalong med bara shoppinggalna kvinnor.

    Gissa, jag tyckte filmen var kanonrolig och var den som skrattade mest i hela biosalongen. Filmens höjdpunkt var en kåt och knullglad hund som föll en av filmens tjejer i smaken.

    Då, då var jag genast med på filmens budskap. Knulla, supa och ragga.

  3. Lövet Says:

    Se upp Pär – nu inträder genast feministernas paragraf 1a (eller det vi kallar moment 22): kriget är naturligtvis männens fel, så afghanerna sköts naturligtvis pga av samma patriarkala struktur som ligger bakom gatuvåldet på götgatan.
    …Eller nåt

  4. vmm Says:

    Jag såg en tv-dokumentär om en kvinna i Afghanistan som öppnat en skola för flickor och skolan var tvungen att verka i hemlighet för att inte upptäckas av talibanerna. Hon fick frågan om vad som skulle hända med henne om talibanerna upptäckte skolan. Hon svarade ungefär ”Ingenting. Men dom kommer att slå mina bröder”.

  5. tetris4 Says:

    Jag skulle säga att situationen vmm beskriver ger exempel på både kvinnoförtryck och mansförtryck. Kvinnoförtryck, eftersom lärarinnan inte anses kunna ta straffet själv för sitt ”brott”. Hon jämställs med ett barn. Och mansförtryck, eftersom hennes bröder blir straffade för något de inte gjort.

  6. hermes Says:

    guest:
    hahaha, mina tjejkompisar gick och kollade på den filmen och upptäckte till deras förvåning att det endast var endast en kille i hela biosalongen.

    De konstaterade att han var en toffel 😉

  7. Lövet Says:

    hermes: Jag tror du har fel. Själv skulle jag gladeligen kunna se den. Jag såg så många avsnitt jag kunde av serien. Jag säger bara Miranda!!!!

Kommentera

