Feminismen fjättrar kvinnor, skriver kvinna

Igår publicerades en intressant debattartikel på SVT Opinion. Debattören Zannah Milton-Nääs skriver en artikel som är starkt kritisk mot konformismen på genusområdet i dagens Sverige. Hon irriterar sig mycket på den feministiska rörelsen. Milton-Nääs skriver bland annat:

”Feminister tror sig göra mig en tjänst. Först lär jag mig att jag är kvinna. Påminns om att det är så samhället vill ha mig. Sen lär jag mig att jag är förtryckt för att jag är kvinna. Sen att vissa frågor kallas mina egna. Sist att andra kan lösa problemen åt mig. Jag har faktiskt inte bett om hjälp att existera. Eller bett om att få bli ihoptvingad med resten av av halva mänskligheten bara för att jag har en kvinnas kropp. Som om det vore någon skillnad på folk och folk. Som om människor ska behandlas i klump bara för att några har råkat födas på ett visst sätt. Som om alla kvinnor tänker likadant.”

Hon påpekar också att inte bara män har makt, även kvinnor har makt.

Vi kvinnor upprätthåller maktstrukturer i lika hög utsträckning som somliga män gör”.

Vidare skriver Zannah:

Överallt ser jag medsystrar som å ena sidan vill uppnå jämlikhet men å andra sidan vill kunna anspela på sin egen kvinnlighet och sexualitet. Vi vill att männen ska fjäska och bejaka oss som kvinnor på otäckt omoderna sätt.”

Läs gärna hela den utmärkta artikeln på länken ovan. Läs även Zannah Milton-Nääs blogg.

6 svar to “Feminismen fjättrar kvinnor, skriver kvinna”

  1. Martin Says:

    Jag har länge, av flera olika anledningar, avsagt mig feminismen till fördel för en helt vanlig, sund inställning till mina medmänniskor. En filosofi som ser till ett enda köns rättigheter (och som dessutom ignorerar dess skyldigheter) kan aldrig vara jämlik. Att de som själva kallar sig feminister då blir sura på mig och kallar mig elakheter, trots att jag fortfarande ser lika mycket till deras rättigheter som andras, säger ju en del om hur de tänker.

    Feminism handlar om kvinnors rättigheter, inte om jämlikhet.

  2. steelneck Says:

    Martin: Det finns ett ord för det där: Humanism.

    Till skillnad från feminism så utgår inte humanismen från vad folk har mellan benen, och den som har kön som någon sorts utgångspunkt är per definiton sexistisk.

  3. Kim Says:

    Nej varför ska det vi har mellan benen ständigt avgöra för vad vi ska tänka & tycka? ps. Zannah Milton-Nääs blog är intressant läsning. http://zannahmiltonnaas.blogspot.com.

  4. VEB Says:

    Utmärkt debattartikel. Särskilt denna del av texten är bra:

    ”Det är faktiskt vi kvinnor och inte männen som påstår att män är på ett speciellt sätt. Vi vill skydda våra egna kvinnliga hierarkier bakom patriarkatet ett tag till. Gör vi inte det har vi inget att klaga på.”

    Detta har i och för sig jag och flera män påpekat i åratal. Att samma feminister som kräver män inte skall få bestämma (beskriva) hur kvinnor är sitter i ideologiskt professionella roller och beskriver (bestämmer) hur män är på exakt samma sätt som de anser inte är tillåtet när det handlar om kvinnor, nej då är det de själva som skall beskriva såklart.

    Men visst krävs det att en kvinna säger så för att någon skall lyssna.

  5. addoshi Says:

    God bless you Zannah,
    Fortsätt att avslöja fulfeminismen och dess anhängare.
    Du har nu fått en trogen läsare av dina artiklar och bloggar.

  6. Anonym Says:

    Här kommer en höjdare

    http://ka.kommunal.se:80/index.cfm?n=1644&o=1601&c=83152

Kommentera

