Temasajt om kvinnors våld mot män

I Sverige är det tabu, får inte nämnas, finns inte. Så försöker i alla fall PK-etablissemanget få det att vara, även om det faktiskt finns lite forskning om kvinnors våld mot män i relationer även i Sverige. Den forskningen visar att problemet är stort. Nu har jag fått korn på en tysk temasajt om relationsvåld mot män, här. Jag beklagar att man bör behärska tyska för att få ut optimalt av den.

7 svar to “Temasajt om kvinnors våld mot män”

  1. Mannen Says:

    Här finns en annan sajt på temat.
    http://www.batteredmen.com/

  2. Akantus Says:

    Rent generellt sett ligger Sverige LÅNGT effter när det gäller mansfrågor i allmänhet. Icke förvånande rankas Sverige högst bland de ”jämställda” länderna (då dessa har en feministisk, mansfientlig utgångspunkt), men saknar totalt foskning kring problem som rör män och den manliga könsrollen.

    Vill du hitta mer information kring exempelvis kvinnors våld mot män så ligger exemeplvis USA långt före.

    Ett ämne som är förhållandevis nytt för mig, som ändå varit intresserad av mansfrågor ända sedan starten när feminismen tog över hela Sverige, är ofrivillig ensamhet, inte bara psykisk, men inte minst fysisk ensamhet. Något som är totalt främmande för gemene kvinna.

    Mäns ofrivilliga ensamhet vill jag påstå är ett STORT outforskat problem som bör tas på största allvar.

  3. tattaq Says:

    Samtliga mina (14) närmaste vänner hadde själva blivit eller kände ngn nära, som blivit utsatt av kvinnovåld, allt som pinsamheter, från fått ett glas öl över sig inför andra, till knivhuggningar, biten, slagen med hammare el annat tillhygge i huvudet, knäad i skrevet, klöst i ansiktet etc. Samtliga ansåg det vara pinsamt om det kom fram till bekanta alla tycktes tro att det var däras eget fel, det var skylldiga till att bli slagna, när så inte alls var fallet, utan angreppen var oförklarliga el utlöstes av bagateller, i Sweco vill alla vara Iwenhood dvs. riddaren som försvarar kvinnor, när verkligheten blir en annan hycklas det el så stoppar man huvudet isanden, har nyligen läst att man söker ek medel för att bevisa att det är män o manligt tänkande som är orsaken till den globala uppvärmningen = män som grupp är skylldiga till att polarisarna o glaciärer smälter, i ett genusperspektiv, hälsn. från en feminist som NU’ ger upp.

  4. Kalle Says:

    Men ”Akantus” de problem du tar upp står faktiskt ganska högt upp på många ”mansfientliga” (trist att så många feminister hatar sitt eget kön då 😉 ) feministers agendor, det är ju nämligen så att männens problem även drabbar kvinnorna i slutändan, vad tror du t ex denna ensamhet kan leda till om inte olika former av sexualbrott el maktutövande över kvinnor som får ta skulden för många mäns misslyckanden (t ex i karriären)? Det är naivt att generalisera och tro att feminister försöker dölja att även män lider av könsmaktsordningen i samhället, vilket du verkar göra tyvärr.

    tattaq: Intressant nog så har de flesta av mina närmaste vänner, blivit antastade eller liknande av män. Att få ett ”glas öl över sig inför andra” kan dock inte göras till ett mansproblem/kvinnovåld även om du gärna skulle vilja. Försöker du tävla i vilka som har det värst? Pär Ströms inställning(och även er?) kommer aldrig bli konstruktiv eftersom ni anklagar feminismen för att bara utgå från kvinnors problem samtidigt som ni själva utgår från att detta ska stävjas för att resurserna istället ska hjälpa de stackars männen. Även en tjej som blivit våldtagen tycker det är ”pinsamt” att berätta för andra och ser det ofta som sitt eget fel. Er manliga bitterhet stjälper med än hjälper.

  5. Mannen Says:

    Kalle skriver:
    ”Men “Akantus” … Det är naivt att generalisera och tro att feminister försöker dölja att även män lider av könsmaktsordningen i samhället, vilket du verkar göra tyvärr.”

    Vad menar du Kalle? Även om följderna drabbar kvinnor så ser då jag inga initiativ från feministiskt håll att försöka lösa problemet med mäns ofrivilliga ensamhet, för att nämna ett exempel.

    Har jag helt missat något här? Jag ser i princip inga initiativ till att konstruktivt försöka ändra på den ”dåliga” mansrollen på något sätt i dagen samhälle.

    Det vore intressant med några intitiv över huvudtaget som är av positiv art når det gäller att förändra manrollen i dagens samhälle.

    Detta innefattar ju också naturligtvis att kvinnor måste ändra sitt eget beteende. Det blir en jobbig resa för BÅDE män och kvinnor.

  6. Leffe Says:

    Den springande punkten här, Kalle, är att samhället ser det som acceptabelt för en kvinna att slå en man. Eller slänga en öl, knäa, etc. Kvinnor får helt enkelt inte stå till svars för det våld som de faktiskt utsätter män för. Varesig om det gäller våld i hemmet (flertalet utländska undersökningar visar att kvinnor är mer våldsbenägna än män) eller i situationen då en man förolämpat en kvinna och kvinnan ger mannen en lavette. För helsicke, samhället tycker ju nästan det är underhållande med kvinnors våld mot män!

    Och sen förstår jag heller inte ditt resonemang ovan. Menar du att kvinnors problem med tafsande, våldtagande eller lönediskriminerande män, tex i FI inlägg, feministsnack i skola och på dagis, inte får någon uppmärksamhet? Det där är ju störtlöjligt. MÄNS PROBLEM FÅR MOTSATSVIS INGEN UPPMÄRKSAMHET ALLS! Trots att de är precis lika allvarliga som kvinnors. Och det ni du säger om könsmaktordningen är ju ännu mer löjligt. Sen när hör har FI börjat prata om mäns problem som något annat än något fullständigt sidoordnat? Du sa ju tom att mäns problem talas om i sammanhanget att de i slutänden också kan komma att drabba kvinnor.

  7. Slagen man Says:

    Hej,
    Jag undrar om det finns någon svensk stödgrupp överhuvudtaget för män som är utsatta av våld av kvinnor? Jag har precis varit med om en tråkigt bråk där jag blev misshandlad och mitt mål var bara att lämna situationen men hölls kvar på olika sätt under tumultet. Jag hade rena turen att skadorna inte blev värre på mig, nu är jag dessutom livrädd för att de nödvärnsskador kvinnan fått ska helt ta överhanden i den utredning som är på gång. Jag känner mig hjälplös och förvirrad samt polisen är tysta som möss när man pratar med dom så jag vet inget. Jag vet bara att min ångest över det som hänt blir värre, vart ska man vända sig? Min fd Sambo som hon är nu har lovat att se till att jag åker
    dit och jag vet hur lätt kvinnors brott lämnas åt sidan.
    Mvh
    Slagen och kanske blivande ”kvinnomisshandlare”

Kommentera

