Några bra sätt att avpolletera telefonsäljare

SvD rapporterar att varannan svensk inte svarar i telefon om inte det uppringande numret känns igen. Undra på det, med alla dessa säljare och ”marknadsundersökare” som ringer och stör mitt i middagen. Jag har med åren tuffat till mig och tillämpar nu dessa principer/knep:

1. Avseende alla slags ”undersökningar” säger jag starkt och tydligt ”tack, men jag avstår från att svara”. Det funkar utmärkt. Varför ska jag slösa min tid gratis på att någon annan ska tjäna pengar på min information (för det är ju vad det handlar om). Om undersökaren mot förmodan tjafsar emot kan man fråga hur mycket man får betalt för att svara – det avslutar definitivt samtalet.

2. Ifall den som ringer upp frågar ”Vill du sänka dina telefonkostnader” eller ”Vill du sänka dina bredbandskostnader”, så säger jag högt och tydligt ”Nej det vill jag inte”. När då säljaren blir lite halvsur och frågar ”Varför vill du inte det, då?” så säger jag ”Det tänker jag inte redogöra för inför dig, och jag sitter illa till nu och hinner inte prata, hej då”. Man har ju verkligen ingen skyldighet att motivera sitt agerande inför främlingar!

3. Ifall Telenor (som jag är kund hos) ringer och frågar om jag vill bli överflyttad till en lägre taxa (vilket är en omskrivning för att de vill att jag ska binda mig i två år till utan att få något för det) så säger jag högt ”Nej tack, jag är oerhört nöjd med precis det abonnemang jag har nu och vill inte ändra någonting”. Då tjafsar säljaren kanske emot och säger med bestörning i rösten ”Men vill du inte sänka dina kostnader”? Då säger jag – just det – ”Nej, absolut inte, jag vill ha det precis som det är nu, jag är oerhört nöjd förstår du”. Det funkar.

4. Om det ringer en säljare och talar engelska så ska man vara ännu tuffare. Då är det bara att lägga på mitt i hans eller hennes mening. Det gör nämligen de, så snart de märker att det inte blir något sälj. Bättre att säljaren sitter och känner dig dum än att jag gör det.

Kommentera gärna hur du hanterar telefonsäljare!

Annonser

30 svar to “Några bra sätt att avpolletera telefonsäljare”

  1. Anna Says:

    har en kompis som brukar fråga om de vill sälja något. sen säger han att han inte vill köpa något, säger hej då, och lägger sedan på.

    rakt på sak och utan krussiduller. man skulle ju kuna säga: tack för att du ringde, hej då. om man vill vara extra trevlig.

    den klassiska metoden är väl att man ska börja ställa frågor om den andres liv om det är en undersökning och försöka sälja sin gamla soffa om det är en säljare. fast det krävs väl att man är på humör för det.

    har sett en stegförsteg guide som visar hur man ska genomföra metoden ovan.

  2. neurotica73 Says:

    Jag gör som Seinfeld,säger att jag just nu är upptagen och frågar säljaren om jag kan få ringa honom/henne hemma istället.Denne svarar då förstås nej.Jag frågar då om det är för att han/hon inte vill bli störd hemma av främlingar.
    Ja,det är det förstås.
    -Bra då vet du hur jag känner mig,adjö.Klick.

  3. David S Says:

    Eftersom jag vill att hela processen ska kosta mig så lite som möjligt och orsaka den uppringande så stor förnedring som möjligt lägger omedelbart på luren så fort jag förstått att det är ett säljsamtal.
    Är jag på humör att jävlas lite mer säger jag: ”Ja! Det låter jättespännande, vänta lite så ska jag byta till en bättre telefon…. ” och sedan låter man dom vänta tills dom tröttnar och lägger på.
    Det fina med den lösningen är att man stulit tid och kraft för inkräktaren – och sådant kan ju alltid få en på gott humör. 🙂

    /mvh David

  4. Erik4 Says:

    glocalnet ringde för 3:e gången på en månad, och ville sälja bredband jag har ju deras telefonabonnemang, men jag har ju tackat nej tidigare, så jag sa, ringer ni en gång till så byter jag tillbaks till televerket!
    Han ursäktade sig och sa adjö.

  5. Herr Anka Says:

    Om man driver företag, så är ju telefonnassare en plåga. Dom ringer alltid och fråga om någon som marknadsansvarig osv, då är givetvis den personen på semester i 6 veckor..

    Vår marknadsansvarige har varit på semester 4 år nu, fan vad pengar vi har sparat..

  6. lillsyrran Says:

    Jag har gjort som du Erik4, fast med Comhem som ville sälja på mig nått tv-abbonemang ett antal gånger på kort tid. Problemet är det att jag inte har nån tv, det har de haft lite svårt att förstå så jag bad dem anteckna det i min lilla profil på mig som de (troligtvis) har för om de ringde en gång till skulle jag byta. Det tog skruv. (Jag sa även nått i stil med: ”Ni ringer så ofta att det känns som jag är ihop med Comhem.” Svaret: ”Nämen så ska det ju inte kännas.”)

    Min pappa brukar säga ”Jag vill ringa dyrt” till telefonförsäljare som frågar om han vill ringa billigt, sen lägger han på.

  7. Håkan Says:

    Varför inte helt enkelt säga ”jag är inte intresserad” och sen lägga på direkt så fort jag hör att det inte är något privat eller viktigt. Så gör jag. Minimerar lidandet för båda parter.

  8. Kellermeister Says:

    Annars är ett tips att göra som min kompis.. Förklara klart och tydligt att man inte är intresserad och inte kommer att köpa något.. Låt sedan säljaren snacka på, ställ lite motfrågor och dra ut på samtalet tills säljaren inser och själv säger ”du kommer inte att köpa något, eller hur?”.. Svaret är självklart, nej, det sa jag ju från början…

  9. Access Says:

    Jag brukar säga att min taxa för den här typen av ärenden är 600 kr för varje påbörjad timme och sen fråga var jag jag ska skicka fakturan nånstans.

  10. Bertil Says:

    Eftersom många försäljare inte vill berätta vad de vill, så brukar jag fråga vad deras egentliga ärende är. När jag inte på något rimligt vis kan få reda på vad de vill (utan att behöva lyssna på deras väl inövade rappakalja), då lägger jag på.

    En liten tanke som jag har haft men ej haft tillfälle att testa:
    Telefonerna med inbyggd telefonsvarare borde kunna vara använbara i sammanhanget. Genom att lägga in telefonnummer från nedanstående länk går det då att ge dessa uppringare ett eget ”vänligt” meddelande.
    http://www.leffeboy.com/nummer/index.html?pid=1
    (Telia har en fristående telefonsvarare men nackdelen med denna är att det inte går att programmera in så många nummer)

  11. Stekspaden Says:

    Otroligt att så många kommenterat och inte en enda har tipsat om Nix http://www.nix.nu/
    Håller nästan allt löst patrask borta förutom de företag som du redan har en affärsrelation till sedan tidigare.

  12. Johan Says:

    Några gånger på senare tid har jag börjat ställa lite nyfikna frågor den som ringer, oavsett vad försäljartypen försöker säga. Typ, var bor du, vad gör du annars, hur länge har du jobbat med det här, etc. Effekten brukar bli irritation och att försäljaren avslutar samtalet. Elakt säger vissa, lika kul varje gång säger jag.

  13. lillsyrran Says:

    På sätt och vis är det ju lite roligt att komma på smarta sätt att avvisa envisa teleförsäljare – det är min åsikt i af.

  14. Anna Says:

    David,

    ”Eftersom jag vill att hela processen ska kosta mig så lite som möjligt och orsaka den uppringande så stor förnedring som möjligt…”

    Nu är det faktiskt så att det är vanliga människor som bara gör sitt jobb som ringer hem till dig. Skulle du hellre betala deras a-kassa?

    Visa respekt ska man alltid göra.

  15. Svamp Says:

    A-kassa, va? Man skulle ju kunna hävda att deras arbete ändå inte tillför något till samhället, så a-kassa är lika bra!

  16. Anna Says:

    Svamp,

    I förlägningen säger du att varor och tjänster som förmedlas genom telefonförsäljare inte tillför samhället något, och möjligen att inte heller företagen som producerar och säljer dem.

    Tja.. vi kan ju göra en lista på företag som använder telefonförsäljning. Jag kan börja:

    SEB
    Unionen
    Telenor
    Chalmers

  17. Kellermeister Says:

    Men Anna – man kan ju fundera på hur mycket av deras verksamhet som är telefonförsäljning, och om det verkligen är den som tillför samhället något.. I’d say no..

  18. SixDays Says:

    Comhem ringde och ville ge mig ”en skön deal”….Dvs Kabeltv för några hundra i månaden.

    Jag tyckte att han kunde hooka upp mig med en skön deal, med baspaketet för 49:- spänn (de ska ha typ 200 för det) när han inte ville det så sa jag bara nähä och la på.

    Så ska en slipsten dras.

  19. Paul Says:

    Det enklaste är att bara lägga på luren utan att säga någonting alls.

  20. Ola B Says:

    Ytterligare en Seinfeldare som jag inte kan undanhålla er:

    Telesäljare:
    ”Would you like a subscription to the New York Times?”

    Jerry:
    ”Yes!”
    -lägger på.

  21. Shastra Says:

    Det är ett katastrofalt feltänk att ”tycka synd” om telefonförsäljare och därför vara trevlig mot dem helt i onödan.

    Telefonförsäljare utgör en belastning på samhället precis på samma sätt som tjuvar och rånare utgör en belastning. Den enda skillnaden är att telefonförsäljning av någon obegriplig anledning är lagligt.

    Man behöver inte vara utstuderat jävlig mot telefonförsäljare, det är bara negativ karma, men det är varje ansvarsfull människas plikt att göra deras jobb till en så tung börda som möjligt för deras samvete att bära. Jag betalar mycket hellre socialbidrag till potentiella telefonförsäljare än låter dem prostituera sina själar genom den moraliska förnedring som telefonförsäljning innebär.

  22. Blupp Says:

    Jag följer råden som jag läste i en amerikansk guide en gång, man ska börja och fråga vad teleförsäljaren har på sig, och sedan fortsätta och tala om att man masturberar, det brukar få en på en lista över ”bannade” kandidater för de flesta företag, vilket minimerar återuppringningar.

  23. Arken Says:

    Jag vet en kille som arbetade som telefonförsäljare ett tag. Han sade såhär; ”Efter att jag sålt ett internetabonemang till en pensionär gick jag hem och duschade i timmar, utan att känna mig ren.” Det är vad våldtagna flickor brukar säga. Det är alltså lika själadödande att vara telefonförsäljare som att bli våldtagen.

  24. Bunny Says:

    http://katidis.wordpress.com/2009/11/24/utkastad-fran-telenor/

    Mvh

  25. Josefin Says:

    Jag är själv telefonförsäljare (försäkringar) och jag hade nog samma inställning som ni tidigare till dessa innan jag själv började arbeta som de.. och det var det sista jag tänke göra ! Men så hamnade jag där på ett bananskal, kan medela att jag ÄLSKAR mitt jobb, det jag säljer är något jag själv skulle vilja ha, men får inte då jag inte uppfyller kriterierna. Kan också medela att de flesta man pratar med är hur trevliga som helst.. ! Och de jag vill förmedla med min försäljning är att du ska få ett tryggare liv, om något skulle hända ! Både min sambo och far har fått teckna denna försäkring.. Det jag vill säga är, vi säljer faktiskt inte bara skit. Men, visst jag rabblar inte upp heeeeela vilkoret för att det skulle ta för mkt av din tid! Men fråga ni istället ! Jag svara mer än gärna på era frågor..

  26. Viktor Says:

    avpollettera stavas med 2 t

  27. zycannax Says:

    Man kan ju även göra SÅ hÄR 🙂 http://www.zycannax.com Telefonsäljare VS Old Telefonsäljare alltså jag 🙂 Gå in å lyssna 🙂 KRAMIZAR / Zycannax 🙂

  28. Lars Says:

    Jag är murare och plattsättare med ett AB och har ingen möjlighet att ”nixa” dvs spärra mitt telefonnummer för att förhindra att säljare kan ringa mig. Det är endast för konsumenter dessvärre. Det är ingen överdrift när jag säger att en bra dag ringer det 1 säljare per dag men det är vanligvis mellan 3-10 st och detta driver mig till fullständigt vansinne.. oavsett om jag lägger på omedelbart efter att de presenterat sig utran att ens svara. Vet inte jag ska göra mot detta gissel jag måste ju ha en telefon..

  29. Jon Says:

    När jag jobbade som telefonsäljare tog vi bort alla som hade avlidit, inga andra. Så det är tipset, säg att du eller personen som sökt har avlidit. Eftersom många här verkar ha det som hobby kan ni säkert ha mycket kul… 🙂 Tänk bara på att inte alla som låter som säljare är säljare, tråkigt om din försäkringsman eller en advokat vill ge dig pengar, och du inte kan koppla det i farten. Där åkte de pengarna ur fönstret!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: