Kvinnor dömda för falsk anmälan om våldtäkt

Nu har ytterligare två kvinnor dömts för att falskeligen ha anklagat män för våldtäkt. Bloggen Genusperspektiv skriver mer om fallen här respektive här. Specialsajt om falska våldtäkter här.

26 svar to “Kvinnor dömda för falsk anmälan om våldtäkt”

  1. Fjärilen Says:

    Du inser att du angriper kvinnor på samma sätt som de ”onda” feministerna angriper män? Det kommer aldrig bli en vettig debatt för nu sitter ni i en varsin ringhörna och bara kastar skit fram och tillbaka. Bara omoget.

    Och återigen, vad tycker du om psykvården? Vad borde ändras? Vad borde förbättras?

  2. Anonym Says:

    Jodå. Här finns debattunderlaget

    http://www.yakida.se/genus.html

  3. Tellus Says:

    Fjärilen: Här är det inte frågan om att angripa ”kvinnor”. Det är frågan om att beskriva de problem som finns. Men som i det standardiserat ensidiga feministiska offerperspektivet systematiskt osynliggörs. Feminister är dessutom inte synonymt med, inte talespersoner för, och heller inte detsamma som ”kvinnor”.

    Och falska våldtäktsanmälningar är ett stort problem. Såväl för alla de oskyldiga männen, såväl för den kvinna som inte ljuger om att ha blivit våldtagen. Ärthjärna.

  4. kd Says:

    Fjärilens återkommande fråga om psykvården kan faktiskt vara ett rop på hjälp.

  5. Fjärilen Says:

    Anledningein till att jag efterfrågar Pärs åsikter om psykvården är för att jag själv är inne i den och det är faktiskt så att psykvården i Sverige nuförtiden är helt åt helvete!

    Pär engagerar sig politiskt och det skulle ju faktiskt kunna vara så att jag gillar hans ideér och synpunkter och då skulle jag vilja veta var han står i den frågan eftersom det till stor del är en persons åsikter i just den frågan som avgör om jag ska stödja den personen eller inte.
    Men eftersom han tydligen inte anser sig kunna svara på den frågan så kan jag ju överge ideén om att stödja honom.

    Jag har aldrig påstått att feminister är synonymt med kvinnor, jag känner både killar och tjejer som är det så det är inte det som det är frågan om. Det jag saknar i den här bloggen är en mindre ensidig bild för som jag anser det så är inte kvinnor eller män mer offer än man gör sig och vill man då skaffa sig en blogg och klaga på vilka fel ”det andra könet” gör och tycka synd om sig själv så är det ju lika bra att lägga ner på en gång!

    Att sitta i en varsin ringhörna och tycka att ”dom andra” är dumma i huvudet ökar bara klyftorna mellan folk för vi är alla en ras, människor och vi ska kunna samarbeta inte splittras mer!

    Sen att det finns en dubbelmoral här lika mycket som det finns på ”feministiska” bloggar som säger stå för jämställdhet men ändå enbart ägnar sig åt att kalla ” dom andra” för dumma i huvudet är en helt annan sak som jag inte tänker diskutera här.

    Och Tellus, om du ska påstå dig kunna diskutera på en vettig nivå så ägna dig inte åt personangrepp, det sänker bara anseendet på hela dina argument och synpunkter för om man inte har några vettiga åsikter att framföra så ägnar man sig åt personangrepp som att kalla folk för ärthjärna. Så det ska du hålla dig ifrån och kan du inte det så är det du som är en ärthjärna!

  6. Anonym Says:

    citat
    Att sitta i en varsin ringhörna och tycka att “dom andra” är dumma i huvudet ökar bara klyftorna mellan folk för vi är alla en ras, människor och vi ska kunna samarbeta inte splittras mer!..”

    Det är den frasen feminister brukar ta till när de får byxorna neddragna.

  7. Fjärilen Says:

    Eller så är det så jag verkligen tycker. Sen får du ha vilka fördomar du vill om mina åsikter.

  8. Dagens funderingar « Denfilosofiske’s Weblog Says:

    […] nu 18.10 en annan bloggare, som tig upp ett enlig mitt tycke stort problem https://parstrom.wordpress.com/2008/03/16/kvinna-domd-for-falsk-anmalan-om-valdtakt/ Absolut att det finns många kvinnor som kanske är arga sura och då hämnas och lurar män, så […]

  9. Nisse Says:

    Fjärilen: Anledningen som gör det viktigt att peka på att falska anmälningar begås av kvinnor, är den att feminister dels vägrar ta upp det som ett jämställdhetsproblem, dels sprider direkta lögner om omfattningen av falskanmälningar. Det är därför viktigt att både ge en korrekt bild av hur vanligt (el. ovanligt) det är med falskanmälningar och att visa på hur grovt enskilda män drabbas av denna brottslighet som bara kvinnor kan utöva.

    Så här skriver Maria-Pia Boethius i boken Patriarkatets våldsamma sammanbrott & Varför våldtäkt finns, som verkar var det som feminister har som källa:

    “Falsk angivelse är utomordentligt ovanligt. Det är vanligare med falsk angivelse för rån till exempel. Statistiken är osäker men falsk angivelse för våldtäkt antas ligga långt under en procent.
    Det har också nått fram. Numera är det ganska sällsynt att män framför allt vill tala om hur man ska undvika falska anklagelser.”

    Samtidigt har det, när man tittat vetenskapligt på saken, visat sig att mellan 30 och 60 procent av anmälningarna är falska eller innehåller lögner och överdrifter från kvinnan om en händelse som inte var en våldtäkt.
    Du kan läsa mer här.

    Med medvetenhet om att det är vanligt att kvinnor gör falska våldtäktsanmälningar för att hämnas och få uppmärksamhet – ett sätt att utnyttja offentliga medel för att misshandla män – kan rättsvårdande myndigheter lära sig att behandla en utpekad och misstänkt förövare mer på det sätt som lagen kräver – oskyldig tills motsatsen bevisats – och inte utsätta offret för brottet falsk tillvitelse för ännu mer kränkande behandling genom att häkta honom. Det kommer också att leda till att sexistiska och manshatiska förslag till förändring av våldtäktslagstiftningen läggs i papperskorgen och man slutar döma män enbart på kvinnans berättelse, som i det här fallet

    Ditt påstående om att det skulle röra sig om angrepp på kvinnor är orimligt.
    När den ena parten – feminister – sprider lögner om och vägrar ta upp sådant som talar emot den egna ideologin, medan den andra parten – kritikerna av feminismen – belyser dessa saker och sätter fingret på motpartens lögner, är det inte frågan om angrepp, utan försvar av sanningen.
    Det är bara med utgångspunkt i sanningen och en korrekt beskrivning av verkligheten som vi kan nå verklig och bestående jämställdhet.

  10. Tellus Says:

    Fjärilen:

    Vilken av följande punkter är svårast (omöjligt?) för dig att förstå?

    1. Per S. tycks inte ha viljan och/eller tillräcklig kunskap för att blogga om mentalvården som du själv ältar om i var och varannan kommentar.

    2. Kritik av den osakligt offervinklade feministiska ideologin/religionen är inte detsamma som kritik av ”kvinnorna”.

    3. Att synliggöra den allvarliga problematiken för både män och kvinnor, vad gäller de falska våldtäktsanmälningarna; är inte detsamma som kritik av ”kvinnorna”.

    4. ”Kvinnorna” är inte ett dugg bättre kålsupare än ”männen”.

  11. The Wryy Says:

    Fjärilen: http://www.boomspeed.com/1631951/hugs05.jpg

    Ibland är det frustrerande och problematiskt att försöka göra sig förstådd över Internet. Utan saker som tonläge och kroppsspråk så är det lätt att man läser in attityder och intentioner som folk egentligen inte har.

  12. Anna Says:

    Jag måste erkänna att jag inte alls är insatt i ämnet, men jag förstår inte hur någon kan dömmas till det? ”Värsta” tänkbara scenario vore väl att åtalet bara läggs ner, eller?

  13. Fjärilen Says:

    1. Per S. tycks inte ha viljan och/eller tillräcklig kunskap för att blogga om mentalvården som du själv ältar om i var och varannan kommentar.

    – Så Pär har bara en enda sak på sin agenda och det är därför han inte kan svara på mina frågor? Det stämmer ju faktiskt inte, han bloggar ju om annat än just mnasförtryck med. En liten kommentar i min blogg eller här om att han inte vill eller ha kunskapen att svara hade räckt, jag begär inte ett helt blogginlägg om det. Det är därför jag fortsätter ta upp det.

    2. Kritik av den osakligt offervinklade feministiska ideologin/religionen är inte detsamma som kritik av “kvinnorna”.

    – Återigen, jag har aldrig påstått att feminister är lika med kvinnor. Jag skrev till coh med i min tidigare kommentar att jag känner både män och kvinnor som är det så det är inte det är fråga om. Och om då män och kvinnor är lika goda kålsupare så kan ju folk sluta sitta och göra sig till offer eller hur? Feministisk ideologi har jag hört talas om men feministisk religion?

    3. Att synliggöra den allvarliga problematiken för både män och kvinnor, vad gäller de falska våldtäktsanmälningarna; är inte detsamma som kritik av “kvinnorna”.

    – Återigen, jag har inte ens nämnt det som han tar upp i blogginlägget och jag har inte sagt att det är rätt att anmäla falskt eller att det är kritik av ”kvinnorna”. Det är du som verkar tolka precis allting jag skriver så.

    4. “Kvinnorna” är inte ett dugg bättre kålsupare än “männen”.

    – Jag är för ett JÄMSTÄLLT samhälle! Det är därför jag tycker att ”folk” ska sluta sitta och bara kritisera varandra utan börja sammarbeta för att uppnå det resultat som ”båda sidor” påstår sig vilja ha! Det kommer aldrig att gå att genomföra om båda sidor ska fortsätta vara så barnsliga!

    Jag har funderingar på att bilda en obunden jämställdhetsgrupp, hur många här skulle kunna tänka sig att gå med i den?

    Och förresten, appropå Anonyms inlägg med citatet från en av mina tidigare kommentarer, var någonstans skriver jag att jag är feminist? Eller menar du enbart att jag skriver likadant som en sådan skulle göra om dom fick byxorna nerdragna?

  14. Jonne Says:

    Helt vansinne av kvinnor att falskanmäla våldtäkter, det blir bara svårare dömma dom personer som verkligen har ängnat sig åt våldtäkt. Eftersom om kvinnan talar sanning blir en viktigare punkt att utreda i en rättegång.

  15. Anonym Says:

    Fjärilen: Så för att du ska bli nöjd så ska Per som du skriver ”svara på [dina] frågor” om mentalvården. Och inte skriva om exempelvis kvinnor som falskanmäler våldtäkt. Allvarligt talat: Lägg ned…

  16. Access Says:

    Anna: Menar du att det skulle vara okej att ljuga i polisförhör, och om man blir ertappad så är det bara att rycka på axlarna och gå därifrån?

  17. Fjärilen Says:

    Har jag någonsin sagt att han ska skriva om det ISTÄLLET för någonting annat? Nej! Det jag påpekade var att hans blogg inte är inriktad på endast ett ämne eftersom det finns blogginlägg som tar upp annat än mansdiskriminering eller hur? Jag skrev till och med att jag inte begär ett blogginlägg utan att det hade räckt med en kommentar. I det här kommentatorsfältet, på min blogg eller i ett blogginlägg.

    Ska man egagera sig politiskt så ska man kunna svara på frågor som ”allmänheten” har. Och är man inte intresserad av att svara på det så kan man skriva att man inte är intresserad av att svara på det. Eller så kan man skriva att man inte kan. Eller så kan man svara på det.

    Det är ett fritt val! Och även om han skulle ta upp det i ett blogginlägg så skulle ju inte det hindra att han skrev om kvinnor som falskeligen anklagar män i ett annat inlägg eller hur?

    Din logik förbryllar mig..

  18. Mia Says:

    Det är precis sånt där som gör att tjejer som faktiskt blivit våldtagna inte vågar anmäla.

  19. olof Says:

    Det här publiceras i en av sveriges största tidningar.
    http://www.expressen.se/kronikorer/lindaskugge/1.1086669/linda-skugge-darfor-gillar-inte-man-kvinnor-i-toppen

  20. Erik4 Says:

    olof det hedrar inte din källforsning och definitivt inte för olyckan Linda Skugge, följande herr Olof, undersökningen som bekräftade att företag som hade kvinnor i toppen tjänade mer var en falsarisk forskarrapport,
    men värst vad seglivad lögnen är och sanningen förtigs eftersom den inte stämde med den feministisk önskenormen:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=628493

  21. Olof Says:

    Erik4:
    Jag kanske inte var tydlig nog, men jag vill själklart uppmärksamma att de mest horribla saker får tryckas så länge edt är män man förtalar

  22. Klas Says:

    Fjärilen:
    Varför är det relevant att veta hans åsikter i ämnet?
    Nu har jag ingen koppling till Pär, alls, jag kände inte ens till honom förrän en vän skickade en länk till ”mansförtryck och kvinnovälde”.

    Men, jag kan tänka mig att han inte känner att han vill vara med i diskussioner på sin blogg av en hel rad anledningar, alltifrån tid till att han helt enkelt inte är intresserad i många fall.

    Sen kan det också handla om okunskap, själv är jag jävligt trött på att folk flyger och far med åsikter när de inte innehar någon kunskap i ett ämne, så om det är så att han bara inte läst på och/eller själv varit utsatt för den är det ganska svårt för honom att uttala sig om den.

    Vad du essentiellt säger är att du ska kunna kräva av en bloggare vad den bloggar om, och det är fel på flera nivåer, en bloggare skriver om det denne skriver om, det är ingen politiker som ska visa allt vad den tycker för folket för att behålla sin integritet.

    Om, och endast om det visar sig att Pär Ström tycker att alla barn ska våldtas, alla psykpatienter torteras till döds och nazisterna borde bestämma allt i Sverige skulle jag avsky mannen, men jag skulle fortfarande lyssna på vad han skrev i den här bloggen så länge det inte rörde de där tre ämnena.

  23. VEB Says:

    Mia:

    ”Det är precis sånt där som gör att tjejer som faktiskt blivit våldtagna inte vågar anmäla.”

    ??!!?? Vad menar du egentligen? Anmäler inte tjejer som blivit våldtagna? Så med andra ord är närmast alla anmälningar falska? för anmälningar finns det många av. Eller menar du att vi med högre säkerhet vet att kvinnor som säger sig blivit våldtagna men inte anmält det faktiskt beskriver en sann händelse och inte som flera av de som anmält detta bevisligen hittat på det? För om tjejerna som anmäler både anmäler äkta och falska händelser så kan man utgå från att detta är sant även för tjejerna som inte ”vågar” anmäla. Även där finns det falska påståenden.

    Det enklaste och enda vettiga är att konstatera att påståendet att tjejer aldrig falskt skulle påstå sig ha utsatts för våldtäkt fullkomligt saknar belägg. Att inga tjejer frivilligt skulle gå igenom pressen och skammen det innebär att anmäla är felaktigt, det sker redan. Att inga tjejer skulle riskera trovärdigheten för tjejer som faktiskt blivit våldtagna är per automatik lika felaktigt. Därmed är nuvarande våldtäktsstatistik helt oanvändbar, varje påstådd våldtäkt är en möjlig falskanmälan. Antingen avsiktlig eller oavsiktlig. De avsiktliga är även ett grovt brott.

    Denna debatt påminner mig om youtubedebatten gällande den nya förslagna lagen i Indien. Debattören påpekade lagen i sig var sexistisk mot män, ingen brydde sig. Då bytte han taktik och visade vilka negativa effekter lagen skulle ha på kvinnor. Då började flera av opponenterna ändra sig, samma effekt ser vi här. Problemet med falska våldtäktsanmälningar är inte skadan på män, problemet är skadan på kvinnor som faktiskt blivit våldtagna.

    Därmed är den feministiska lösningen enkel: Sluta prata om dem och låtsas alla är äkta. Då är det inga kvinnor som drabbas och drabbas inga kvinnor så har feminister inget problem med det.

  24. Pålisen Says:

    Falska anmälningar drabbar egentligen det verkliga våldtäktsoffret som kan hamna i en situation där hon inte blir korrekt omhändertagen utan ifrågasatt.

    http://www.yakida.se/falskt.html

  25. VEB Says:

    Pålisen:

    Jaha, så falska anmälningar drabbar enligt dig inte den som blir anmäld? Jo det låter ju logiskt, den ena får livstidsstraff som inte räknas, den andra får svårare att ge någon annan fängelsestraff.

    Vem har det värst den som får hela livet sabbat eller den som får svårt att sätta dit någon i fängelse? Nej såklart, jag glömde, kvinnor har alltid värst, oavsett omständigheterma och att inte bli trodd är alltid värre än att inte bli trodd uppenbarligen.

  26. Evelina Says:

    Min bäste Pär,

    Som vanligt lägger du fram lösryckt fakta utan att problematisera. Om jag jobbade på samma okritiska sätt som du skulle jag säkert kunna få fram statistik som visar på att män som heter Pär diskriminerar kvinnor vid namn Lisa.

    Man måste se hela bilden, Pär. Om du jämse med din hopplockade fakta kring kvinnor som dömts för att falskeligen anklagat män för våldtäkt, hade lagt fram statiskt som visar hur många våldtäkter som sker i Sverige varje år, hur många av dem som går till rättegång och hur många av de som går till rättegång som fäller förövaren, hade du visat på en rättvis bild. Då hade man kanske, kanske kunnat ta dig för en seriös oponionsbildare.

Kommentera

