Seminarium om bristande jämställdhet i svensk journalistik

Umeå Universitet, Nationella sekretariatet för genusforskning och några andra aktörer arrangerar ett seminarium om bristande jämställdhet i svensk journalistik. Deras infallsvinkel är dock en annan än den som jag anser vara naturlig. Seminariet tar upp det påstådda problemet att svensk journalistik gynnar män på kvinnors bekostnad. ”Fler män än kvinnor medverkar i medierna, nyhetsvärderingen är ofta könsstereotyp och ‘manliga’ intressen som sportresultat får ett oproportionerligt stort utrymme”, står det bland annat i inbjudan till seminariet. Det står ingenting om den återkommande vinklingen av nyheter så att kvinnor framställs som drabbade när de inte är det. Läs om seminariet här.

79 svar to “Seminarium om bristande jämställdhet i svensk journalistik”

  1. Pelle Says:

    Du gillar inte kvinnor något vidare va ….. ?.

  2. Erik4 Says:

    Svar till Pelle:
    Jag tycker det är fantastiskt, så fort någon ger kritik om kvinnor så vips
    tolkar Pelle det som att Pär inte gillar kvinnor alls.
    En sån syn påminner mej om Gerorge Bush. Om ni inte är med oss är ni mot oss. Det är just så som feminster nu reagerar när de får kritik.
    Kan Pelle ge exempel på hur snällt och inlindat en kritik skall vara för att man inte skall misstänkas vara emot kvinnor helt?
    Sen Pelle, har du samma kommentar till kvinnor/feminister:
    Du gillar inte män något vidare va ….. ?.
    Jasså inte, ja jag tänkte väl mej det, hoppas du informerar mej att så inte är fallet.

  3. Erik4 Says:

    Pär, när jag skannade igenom Genus fakulteterna för ett antal år sedan,
    så om det var ca 450 doktorander/elever var det 1 eller 2 män.
    Det är inte konstigt det blir en helt skev forskning och approach på detta då. Och heter handledare typ Eva Lundgren, det kan skrämma bort den mest orädde.
    En manlig inom detta genre heter David Tjeder, för ett antal år sedan tyckte jag han var lika enkelriktad Lars Jalmert på Stockholm universitet.
    Emn jag har läst bloggar och sett att han fått upp ögonen på just det du dragit igång, hna sa något om feministernas ”blinda fläck” eller ås, skall
    låta det vara osagt hur han formulerade sig exakt. Men heder åt
    feminister/genus aktiva som kan vara pluralistiska!

  4. Johan Says:

    Det börjar bli löjligt nu, Pär. Du klagar på att media vinklar, men själv vinklar du stenhårt för att få din poäng igenom. Fast du är ursäktad, det är ju ett psykologiskt faktum att människor sållar information på ett sätt att det som förstärker den egna bilden uppmärksammas och tas för sanning, medan det som står på tärs med den egna uppfattningen sållas bort.

    Bolibompa ur ett feministiskt perspektiv
    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_883689.svd

    Dålig jämställdhet i länets media
    http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=596615

  5. Anna Says:

    Johan,

    Feministerna driver endast sina frågor och Pär driver endast sina. Vad är skillnaden?

    Tycker du Pär borde lyfta fram saker som motsäger honom? Tycker du feministerna borde lyfta fram saker som motsäger dem själva?

    Både feministerna och Pär har uttalade politiska mål. Media förväntas och påstår sig vara objektiva men är det inte. Därför är det jävligt stor skillnad på om Pär och feministerna vinklar eller om media gör det.

  6. Erik4 Says:

    Tack Anna! du skrev precis vad jag själv tänkt skriv till Johan.
    Bra skrivet.
    Sen, kan jag tillägga, man skall se vårat ”gnäll” som ett svar av nära nog 2-3 decenniers enögd rapportering.
    Få se om vi kan få något inkännnande svar av Johan, min erfarenhet är dålig av många ”diskussioner” med kvinnliga/manliga feminister främst på vänsterkanten. Om man tar upp och ger erkännande till 99 tillkortakommanden kvinnor har i samhället, och sen tror man (jag) att jag kan berätta om där jag som man blivit kränkt/illa behandlad p g av kön.
    Nä, inget tagande och givande i diskussioner 99-1, men icke sa Nicke.
    Det var nog där jag bestämde mej för att aldrig kalla mej feminist
    (utan humanist för mäns och kvinnors lika värde).

  7. Anonym Says:

    Sporten har ett helt egen segment i nyheterna varje dag …. tänk om man hade ett segment som intresserade kvinnor lika mycket som det intresserad män varje dag efter nyheterna? Vore något va

  8. Anna Says:

    Anonym,

    tror du TV4 sänder sport för att de bryr sig mer om män än kvinnor eller för att de tjänar mest pengar så?

    Och nog har vi genom åren sett massvis med olika kvinno och tjejprogram som är riktade till endast kvinnor. hur många kan du räkna upp?

  9. Anonym Says:

    ”Göra kvinnor till offer”

    Kvinnor är inte offer om man inte blir behandlad som ett offer.
    Det är oftast männen som behandlar kvinnor på ett sätt där de blir offer.

    Män har skapat offer rollen åt kvinnorna.
    Vi har tagit på oss rollen och utnyttjat den till våra fördelar den det går.
    För vi vill inte vara någons offer.
    Utrycket ”lilla gumman” är väl lite offer mentalitet och det säger männen till kvinnorna inte feministerna till kvinnor

  10. Anonym Says:

    Ok så då ANNA kan vi ju sända ett program varje minut efter nyheterna om något som intresserad kvinnor lika mycket då?

  11. Anna Says:

    Anonym,

    TV4 skulle säkerligen gjort det som det fanns någon ekonomisk logik i det. Men du kan ju ringa upp dem och berätta för dem hur de ska tjäna mer pengar.

  12. Anonym Says:

    Förstår inte du Anna att detta är något som männen haft makt över.
    Att lägga in segment i nyheterna för att de är intresserade av detta.

    Om en kvinna hade för länge sedan fått lägga upp punkterna kring vad som ska visas i en nyhetsuppläsning så tror inte jag alls att hon hade lagt in saker som fotboll eller dylikt.

    jag säger inte att hon inte hade gjort det, jag säger bara att jag ”tror” inte hon hade gjort det.
    Det är en man som kommit på detta och sen dess har det legat kvar som något ”normalt”.

  13. Anonym Says:

    Anna jag känner personer som arbetar på TV4 och jag vet vad dom tjänar pengar på och det är till största delen reklamen.

    Det är reklamen som betalar.
    Och självklart program som visas.
    Men du glömmer något i detta.
    Om nu halva befolkningen är kvinnor och man hade ett program som anspråkade på kvinnors intressen så hade väl det också dragit in pengar?
    Eller menar du att inte kvinnor ser på tv?

  14. Anonym Says:

    Du säger ju att man bara tjänar pengar på att visa saker som intresserar män….
    Jo om jorden bestod av 90% män så hade jag kunnat förstå detta argument. Men om det är så att det finns kvinnor som också kan se reklamen på tv. Och dom kanske går iväg när sporten kommer… och missar då öl reklamen som kommer under pausen på en match.

  15. Anna Says:

    ”Anna jag känner personer som arbetar på TV4 och jag vet vad dom tjänar pengar på och det är till största delen reklamen.”

    shit vilken insiderinformation. tänka sig. TV4 tjänar pengar på reklam. hör och häpna.

    spelar du dum nu?

  16. Anna Says:

    ”Du säger ju att man bara tjänar pengar på att visa saker som intresserar män….”

    öö lägg av. det har jag inte sagt. det borde vara helt omöjligt att dra den slutsatsen utifrån vad jag skrivit. men du lyckades tydligen.

  17. BUGG Says:

    Du skriver ju att det handlar om pengar.. hela tiden.
    och inte alls om att det är männen som bestämt …

    Skumt tycker jag…

  18. BUGG Says:

    Det var du som drog upp penga grejen inte jag…
    Du säger ju att man har sporten för att tjäna pengar.

    Så om bara dom är intresserade av att tjäna pengar .. varför har dom då alla de andra tjejprogrammen som du nyss drog upp.

  19. Anna Says:

    BUGG,

    man har företaget TV4 för att tjäna pengar. allt de gör gör de för att tjäna pengar. visst, lite socialt ansvarstagande hinner det med under tiden, men det är främst eftersom det i praktiken gör att de tjänar ännu mer pengar. läs en bok om företagsekonomi eller något.

  20. BUGG Says:

    Jag har läst företags ekonomi och affärsutveckling ANNA:
    Men tack för omtanken..

  21. BUGG Says:

    Man kan tjäna pengar på kvinnor också ANNA:.. Även om du inte tror det.

  22. Anna Says:

    ”Man kan tjäna pengar på kvinnor också ANNA:.. Även om du inte tror det.”

    Amelia, Bindor, Kläder, Min Häst, tobak, smink, bantningskurser, damsugare

  23. BUGG Says:

    Jag läser inte min häst ANNA.
    Och jag har aldrig bantat….
    Och jag läser inte Amelia.

  24. BUGG Says:

    Du säger ju att tvn har sporten som ett sätt att tjäna pengar.
    jaha.. så du menar svt som inte tjänar pengar på reklam har sporten för att tjäna pengar?
    Sporten drar publik… mesta dels män …. och om du anser att man tjänar pengar på att visa sport så kan man väl tjäna pengar på att visa något som kvinnor tittar på… för det är ju faktiskt så att kvinnor är de största konsumenterna av reklam… enligt undersökningar… då borde man ju tjäna mer pengar på att rikta program till kvinnor…

  25. Anna Says:

    ok BUGG,

    vilken typ av program riktat till kvinnor skulle du vilja se i samband med varje nyhetssändning, före eller efter sporten?

    vad skulle detta handla om?

  26. BUGG Says:

    Ja vad skulle det handla om?
    Så du anser alltså att så länge det är ett manligt ämne som intresserar män så är det mer värt än ett ämne som riktar sig till kvinnor?

    Antar din stil med att skriva ner din häst eller ameila var ett sätt för dig att sänka kvinnors intressen?
    Att kvinnors intressen för mens, barn, födsel? inte är lika viktiga som hur det går för modo i allsvenskan?

  27. BUGG Says:

    Ne för hur det går för modo är så jävla mycket viktigare än att prata om ämnen som födslar, barn eller mode?

  28. Anna Says:

    ”Så du anser alltså att så länge det är ett manligt ämne som intresserar män så är det mer värt än ett ämne som riktar sig till kvinnor?”

    nej, det gör jag inte.

    så… säg nu vad du tycker ett sådant program skulle vara uppbyggt och innehålla?

  29. BUGG Says:

    Det kan handla om vad som helst…
    Så du menar att kvinnor inte har intressen som kan vara intressanta att belysa?
    Det enda du försöker göra är att sänka kvinnors intressen som sämre än mäns intressen.
    Du anser någonstans att männens intresse för sport är viktigare än när en kvinna är intresserad av mode..
    Men det är inget ovanligt det gör de flesta männen.. anser att sporten är det viktigaste i världen….

  30. Anna Says:

    BUGG,

    du är ju övertygad om att andelen av sport-tittarna är övervägande män.

    hur stor andel av ekonominyheterna tror du är män? eller är det flest kvinnor? i så fall har ju kvinnorna sin ekonomi och männen sin sport.

  31. Anna Says:

    ”Så du menar att kvinnor inte har intressen som kan vara intressanta att belysa?”

    nej, det tycker jag inte.

    ”Du anser någonstans att männens intresse för sport är viktigare än när en kvinna är intresserad av mode..”

    nej, det tycker jag inte.

    jag bara undrade om du kunde ge mig ett programförslag, men det verkar ju vara för svårt.

  32. BUGG Says:

    Om det var så att kvinnor var intresserade av sport så hade den inte funnits på tv. Sporten får ett stort utrymme pga av att det är männens intresse det handlar om…

  33. BUGG Says:

    Varför måste jag ge ett förslag på något?

    Ge mig en anledning att ge dig ett förslag på något som kan locka kvinnor?

    Det är inte mitt jobb att arbeta fram program liksom…

  34. BUGG Says:

    Om du nu är tjej Anna.. för jag börjar tvivla på det starkt, så kanske du inte inser att sporten finns i tv för att det är ett typiskt ” manligt intresse”
    Det är därför sporten finns i tv…Inte för att det är ett typiskt kvinnligt intresse..

  35. BUGG Says:

    Du är så omedveten om hur hjärntvättad du är.

  36. BUGG Says:

    Det är ganska naivt tänkande att inte se en sådan enkel symbolik..
    Att inte se dessa samband.

  37. Anna Says:

    ”Varför måste jag ge ett förslag på något?”

    Du måste inte. men jag är intresserad. det kanske hade varit intressant.

    ”Du är så omedveten om hur hjärntvättad du är.”

    hahaha

    jag tycker sport på tv är skittråkigt, och skitfjantigt. och jag tycker mode är 100 gånger mer förnufftigt att ägna sig åt.

    5 minuter mode efter varje nyhetssändning kanske skulle vara ett bra sätt för TV4 att jtäna pengar.

  38. thoughtswanttobefree Says:

    Bugg:
    Du utgår från det du vill bevisa för att bevisa det du vill bevisa.

    ”Gud finns inte och därför må det vara bevisat att Gud inte finns”.

    Eller i din tappning:

    ”Sporten på TV är till för män för om den hade varit för kvinnor så hade den inte varit på TV.”

    Det kallas cirkelargument och idiotförklarades någon gång på 1600-talet.
    Hursomhelst.

    Har du tänkt på att sport på tv finns för att det faktiskt finns väldigt många oavsett kön som är intresserade av sport? Kvinnor som män. Det är betydligt fler kvinnor och män som kollar på sportevenemang än t.ex. röda rummet, som jag själv då föredrar. Det blir liksom försvarbart att lägga våra skattepengar på program som så många som möjligt uppskattar. Sportevenemangen ligger ständigt där på 10 i topp listan tillsammans med Bingolotto och Expedition robinsson.

  39. BUGG Says:

    Ne det är sant…spoten får stort fokus för att den är typisk intresse för män…..
    Det är ju väldigt logiskt tänkande.. och du som drar slutsatser till 1600 talet är också ganska idiotiskt..

    Skattepengarna läggs ju på alla huliganer som springer runt efter alla matcher och förstör och drar polis insatser till hundra tusentals kronor.

  40. BUGG Says:

    Religion drar också mycket folk till sig men det betyder inte att den är bra i alla lägen.. porr drar också folk… och mycket pengar.
    Prostituerade drar också män och där tjänar man grova pengar…
    är det bra så länge man drar in pengar?

  41. BUGG Says:

    Man kan inte säga att något är ”bra” bara för att det finns människor där eller pengar.

    Jag är säker på att sporten får utrymme i media för att den vänder sig till män….
    Mäns intressen anses viktigare… att sparka på en boll anses viktigare än att läsa en modetidning eller prata om relationer.

  42. BUGG Says:

    Batningskurer drar också in stora summor pengar.. .är det bra då?
    hehe.. vilken jävla logik du har

  43. Anna Says:

    BUGG,

    säg nu vad du tycker ett kort program i samband med varje nyhetssänding och som riktar sig till kvinnor borde handla om.

  44. BUGG Says:

    Det kan handla om vad som helst.

  45. BUGG Says:

    Det är ganska ointressant vad det handlar om liksom det är det som är grejen…
    Det är just det som är problemet…du kan inte ens se det…

  46. BUGG Says:

    När du ställer en sådan fråga till mig så tycker jag du säger typ

    ” varför ska kvinnor rösta, vad har de för åsikter?, vad kan dom ha för synpunkter… nämn några”

    Du kan inte säga så…

  47. wertigon Says:

    Hej Elin, jag ser att du fortfarande inte har lärt dig och komma med vettiga argument. 🙂

  48. BUGG Says:

    Ser att du inte har några heller WErtigon

  49. BUGG Says:

    jag är inte ute efter ditt godkännande

  50. Anna Says:

    BUGG,

    ”Det kan handla om vad som helst.”

    ok 5-10 minuter om husdjur och bäbisar efter varje nyhetssändning, blir det bra? skulle du känna dig nöjd då?

  51. BUGG Says:

    Modo leder med 2 poäng?`
    Får detta att känna dig nöjd?

  52. BUGG Says:

    Om jag har barn så kanske jag skulle tycka det var jätte bra med ett nyhets repotage som tar upp ”kvinnliga ämnen” …

    Är det något fel att tala om bebisar eller?

  53. Anna Says:

    jag bryr mig inte om sport säger jag ju. helt ointressant.
    ok, VM och EM i fotboll tycker jag är roligt. men utöver det tycker jag i princip att sport är ointressant.

  54. Anna Says:

    ”Är det något fel att tala om bebisar eller?”

    nä. det var ju därför jag föreslog det, eftersom det är jättebra att prata om. saker som är dåliga att prata om föreslår jag inte.

  55. BUGG Says:

    Jo och jag har spelat fotboll i 7 år och spelat basket i 3 år.. Och vunnit alla tävlingar jag ställd upp i under skolgången när det handlar om friidrott.

  56. BUGG Says:

    Ligga i värkar i 8 timmar med stark smärta och föda ut en unge…
    Där kan vi snacka om sport…

  57. Anna Says:

    ”Ligga i värkar i 8 timmar med stark smärta och föda ut en unge…
    Där kan vi snacka om sport…”

    mm, det skulle jag aldrig palla

  58. VEB Says:

    Ni är ju inte kloka på en fläck. Inget är mer överfeminiserat än TV idag. Fullt med såpor, intriger, talkshows för kvinnor (ingen för killar) idiotiska dejtingprogram och dokusåpor som handlar om dans och sång. Och tokar som gnäller över sportens betydelse missar att kvinnor själva ger sporten betydelse genom att dejta och drömma om David Beckham.

  59. BUGG Says:

    Så du tror att om jag är feminist så är jag ute efter ett program som tar upp dans?
    Och jag är inte alls intresserad av David Beckham.

    Idiotiska dejtingprogram?
    Jaha så det är allstå tjejer som dejtar tjejer i dessa program?
    inga killar är allstå med i dessa program?
    Det är kanske feminister som dejtar feminister?
    haha
    Jag tror Brad Pitt är intressant för många tjejer och han sportar inte.
    David Beckham är inte intressant för att han sportar, han är känd för att han ser grymt bra ut …..
    En stor skillnad allstå.

  60. BUGG Says:

    Och då kan ni väl ha ett sportprogram då och inte vara med under en nyhetsuppläsning…

  61. BUGG Says:

    För inte har nyheterna ett segment där de berättar om dejting grejer som du nyss tog upp..

  62. Magnus Says:

    Är inte Pelle, den där galenpannan som anser att ”män är normen” och skriker och gnäller så högt han kan…?

    Vet inte vad han tjänar på det…men han kanske vill impa på Gudrun eller nåt.

  63. Anna Says:

    BUGG,

    du skrev ju “Det kan handla om vad som helst.”

    det inkluderar ju även dans och dejtingprogram. så nu får det bli dans och dejting istället för husdjur och bäbisar efter nyheterna.

  64. Magnus Says:

    Är inte Pelle den där galenpannan som anser att männen är ”norm” och är överkänslig för konstruktiv kritik…?

    Vet inte varför han håller på och gnäller och spelar martyr the way he does.

    Han kanske försöker impa på Gudryn…? Eller nåt…

    Han är då inte humanist i vart fall 🙂

  65. BUGG Says:

    Anna nu lägger du ord i min mun… again.
    SNälla gör inte det…
    Jag har inte sagt något om det…
    Du är lite förvirrad just nu…

  66. BUGG Says:

    Du måste läsa av vad jag säger rätt… just nu gör du inte det.. du läser det jag skriver på ett sätt som inte stämmer..sen gör du dina egna antydningar på vad jag syftar på..

  67. Anna Says:

    BUGG,

    tänk, jag hade sagt samma sak om dig om jag hade orkat.

  68. Magnus Says:

    Go Anna! Du knäcker anonym 😀

  69. BUGG Says:

    Töntar

  70. VEB Says:

    BUGG:

    ”Så du tror att om jag är feminist så är jag ute efter ett program som tar upp dans? Och jag är inte alls intresserad av David Beckham.”

    Det är inte dig jag pratar om heller. Det jag pratar om är kvinnor generellt.

    ”Idiotiska dejtingprogram? Jaha så det är allstå tjejer som dejtar tjejer i dessa program?”

    Nej, det är tjejer som vill se dem däremot.

    ”inga killar är allstå med i dessa program?
    Det är kanske feminister som dejtar feminister?”

    Det är irrelevant vem som är med i ett program. Det intressanta är vem som tittar. Om ingen tittar läggs skiten ner.

    ”Jag tror Brad Pitt är intressant för många tjejer och han sportar inte.”

    Några av de sporter som Brad Pitt sysslat med (tävlat i) som yngre är Simmning, Tennis och Golf. Han har även sysslat med en hel del kampsport, därav orsaken han funkade i sin roll i filmer som Snatch och Fight Club.

    ”David Beckham är inte intressant för att han sportar, han är känd för att han ser grymt bra ut …..En stor skillnad allstå.”

    Inte det minsta, rent nonsens, det finns tusentals killar som ser lika bra ut som Beckham, en av killarna på Paradise Hotel var rena kopian på hans utseende inte tusan blev den killen känd. Det är inte utseendet det är statusen som det ger av att vara bland de bästa i världen. Därav orsaken det inte bara är Beckham utan även ”fulingar” som Wayne Rooney och Ronaldhino

  71. Magnus Says:

    BUGG: Har inga vettiga argument, är otrevlig mot alla som inte håller med dennes buggiga åsikter, och verkar bara sitta här för att reta upp sig på allt och alla, som inte stämmer ihop med den ”lysande feminismen”.

    Jag tycker synd om dig BUGG. Du är ju ett offer. För visst gömmer det sig en liten bitter kvinna i kofta, bakom nicknamet ”BUGG” ?

    Ursäkta om jag har fel…eller nej förresten, ingen ursäkt till dig.

    ”TÖNT!”

    *suck*. Gå och rösta på den lede fienden eller någonting. Kanske bättre för ditt hjärta…?

  72. Erik4 Says:

    Magnus, det brukar vara så på dylika sajter att vänsterdolk går helt enkelt in för att så spe och sabba. Någon kontruktiv debatt kommer ej att uppnås.
    I tid och annan måste nog Pär moderera blogen för att den helt skall spåra ur.
    Det finns mer än 10 000 fenimistiska bloggar som de mest rabiata kan gå till för likasinnade men de har ju en mission här att sabotera för våra yttranden. Har varit med om det förut.

  73. BUGG Says:

    Pär Ström borde skämmas som ställer till så mycket oreda.
    Seriöst han borde skämmas.
    Han gör inget konkret för att ställa saker till rätta… han går mer in och klankar ner på feminister som om det var deras fel att papporna inte får ha sina barn.. kom igen … det är inte feministernas fel.. det är ert eget fel för ni aldrig varit intresserade av att ha era barn…
    Det är ju fortfarande mammorna som är hemma mest med barnen medans papporna tjänar in lite extra stålar på sin pension….
    Och sen ska de minsann ha sina barn i 50 % av fallen?
    seriöst vad tänker Pär Ström med?

  74. BUGG Says:

    Pär Ström borde skämmas som ställer till så mycket oreda.
    Seriöst han borde skämmas.
    Han gör inget konkret för att ställa saker till rätta… han går mer in och klankar ner på feminister som om det var deras fel att papporna inte får ha sina barn.. kom igen … det är inte feministernas fel.. det är ert eget fel för ni aldrig varit intresserade av att ha era barn…
    Det är ju fortfarande mammorna som är hemma mest med barnen medans papporna tjänar in lite extra stålar på sin pension….
    Och sen ska de minsann ha sina barn i 50 % av fallen?
    seriöst vad tänker Pär Ström med?

  75. VEB Says:

    BUGG:

    Ditt påstående att Pär Ström borde skämmas är minst sagt redundant, det är klart han enligt feministisk teori borde skämmas: Han är ju man.

    Desto mer orsak att se feministisk teori för vad den är: Ren sexism. Det enda feministisk teori handlar om är kvinnor i grupp som funderar ut sätt att skylla allt i världen de inte gillar på män som grupp – precis som deras guru Karl Marx lärt dem.

  76. Anna S Says:

    VEB:

    För själv skyller du väl inte på kvinnor?

    Du är precis lika ”sexistisk”” som de du anklagar….

  77. VEB Says:

    re: Anna S

    ”För själv skyller du väl inte på kvinnor?”

    Nej de saker jag skyller på någon skyller jag på feminister. Mina vetenskapliga beskrivningar är just beskrivningar och saknar sålunda någon som helst värdering av bra/dåligt.

    ”Du är precis lika “sexistisk”” som de du anklagar….”

    Feminism är inget kön, det är en politisk ideologi och sålunda är det inte ett dugg sexistiskt att kritisera feminism. Däremot är det ren sexism att kritisera män, manliga könsroller och manliga strukturer.

  78. Spencer Says:

    in our extended family, we’ve been working on this in earnest over the last few years. Pets as presents seem like a great idea, but the logistics of owning a pet came be very tricky. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~.

  79. Rosella Says:

    great issues altogether, you just won a new
    reader. What could you recommend in regards to your post
    that you made some days ago? Any sure?

Kommentera

