Och vilken annan skatt sänks istället?

Från Klimatberedningen har det läckt ut förslag om höjd bensinskatt. Igen. Redan från nästa år kan det bli verklighet, med ett sannolikt bensinpris på 13,60 kr/liter. Dessutom föreslås en ny kilometerskatt, slopad avdragsrätt för arbetsresor och möjlighet till så kallad trängselskatt i alla kommuner.

Och vilka andra skatter tänker regeringen i så fall sänka? Inget har skrivits om något sådant. Som vanligt blir det förmodligen en höjning av det totala skattetrycket. Och som vanligt används en känslomässig fråga som murbräcka för att höja skattetrycket, och därmed låta staten breda ut sig på medborgarnas bekostnad.

Vi måste införa skattestopp – det totala skattetrycket får inte stiga ett enda dugg över dagens nivå, aldrig någonsin. Det i sin tur kräver att principen införs att varje skattehöjning, eller ny skatt, ska åtföljas av att andra skatter till samma värde sänks eller tas bort. Det är alltså samma princip som att politiska reformer måste vara finanseriade, men tvärtom.

Varje höjning av det totala skattetrycket innebär att människors makt över sin privata situation minskar, medan statens makt ökar.

SvD AB AB2 

Annonser

26 svar to “Och vilken annan skatt sänks istället?”

  1. Gubben Says:

    Trodde vi detta om alliansen?

  2. BingoBerra Says:

    Är regeringen ”Sosse Light”? Jag trodde, dum som jag var, att skatterna skulle sänkas och inte höjas, med en borgerlig regering. Tydligen hade jag fel.

    Fortsätter ”Reinfeldt & Co” i samma riktning framöver kan de börja städa ur möblerna i Rosenbad redan nu. Jag trodde de ville bli omvalda, inte driva sossepolitik….

  3. Vippe i stockholm Says:

    Håller med ovanstående!

    Man lägger på trängsel skatter, höjer besinskatten höjer sl kortpriset – hur ska man ta sig till och från jobb o dyl. ?

    Tycker inte att det blir mer inbjudande att åka komunalt när man inför en höjning av månads kortet på sl från 620 till 690kr. När restiden till jobbet förlängs med en timme…….. i båda riktningarna ! !

    inte så nöljd…..

  4. Malin Says:

    Jag instämmer helt o nu får väl regeringen ge sig………dessutom kör de ju inte själva miljöbilar och betalar definitivt inte sin egen bensin utan de gör ju vi skattebetalare. Sen dessutom tycker jag att våra kändisar borde tänka sig för innan de flyger sina hundar tvärs över landen när de är på semester för att de ”saknar” dem…detta gäller ju även usa . Varför ska alltid sverige drabbas…vi kommer snart bli sämre än polen. Utöver detta så finns de dessutom folk som bor utanför storstäderna som oftast inte har någon annan möjlighet än att köra bil och kanske tjänar dåligt. Då är de ju billigare att sluta arbeta. Vem kan då ordna så man kan köra häst och vagn till jobbet där man kan parkera dem för det är väl så det kommer att sluta.

  5. Johan Wiking Says:

    Håller helt o hållet med, staten snor pengar ”lagligt” från den lilla svensson o ger till alla feta politiker som redan har gått om pengar. Vart tar all skatt vägen. Dom har lagt ner nästan alla regementen i sverige, vart har dom miljonerna tagit vägen? Dom gnäller på miljöförstöring: Varför köper vi då smutsig el utomlands istället för o använda våra egna o mycket mer miljö anpassade kärnkraftverk. Varför vill dom att man ska köpa en etanolbil som i sig är mindre miljöfarlig än o köra med bensin, men det dom inte säger är att det är bra mycket mer utsläpp att tillverka etanolen än att fortsätta köra med bensin, så vart är den logiken?? O sen trängselskatten är bara ett jävulskt påfund för att dom ska få in mer pengar. Hur kan dom avgöra att ta pengar från svensson för att man bor i en stad man trivs i. ”Det börjar bli trångt” beskatta dom jävlarna så får vi in pengar där med för att vi är så jävla giriga. Jag personligen fattar inte hur dom tänker. Eller TV-Licensen, snacka om monopol (komunist javisst), jag tittar aldrig på 1:an eller 2:an o ändå är jag påtvingad o betala dom komunist svinen över 2000kr om året för nåt jag inte använder, vart är demokratin o rättvisan i det. Det finns så mycket skit som staten snor av oss som dom inte behöver pengarna till förutom till sig själva. Sen stog det med om att lastbilar o tunga fordon är det tänkt att som sagt ge kilimeter skatt. Om det går i kraft vill jag som privat person ha den rätten med. Jag har igentligen ingen nytta av att ha bil, men jag har betalat det dyra förbannade körkortet för många tusen lappar o då vill jag även använda det också, jag åker inte mer än 1000 mil på ett år, men jag får ändå betala lika mycket i skatt för nån som t ex åker 10000 mil per år. Det för mig är inte heller logiskt. Som sagt finns mycket att ta upp i denna frågan. Eller för o ge ett annat exempel, varje år har man årlig löneökning, men den täcker inte ens årliga höjningen av hyrorna, + att dom även höjer skatten på mat, tobak etc. Ta tobak t ex, dom beskattar nåt som dom själva inte äger, hur kan det vara lagligt att göra så. Eller spritskatten. Jag kan köpa öl från tyskland t ex Norrlands Guld för ca 150kr med utkörning, köper jag det här i sverige går exakt samma platta på 250kr. O hur kan det då komma sig att man kan köpa alcohol som vi själva tillverkar i Sverige, går att köpa utomlands för bra mycket mindre pris. Tro faan att svenssons köper sk. smuggel sprit. Jag kallar det ekomomisk koll av vad man har råd till, självklart vill man köpa saker billigare om man kan. Men då vill staten beskatta oss för att vi ”kan” tjäna en slant. Börjar bli mer o mer kommunist stat. Jag har tappat innebörden av att vara en stolt svensk, för staten har förstört landet med skatter o annat krimskrams för o suga ur den lilla människan på pengar dom igentligen inte har.

    Tack för mig.

  6. Thomas Says:

    Beninskatteupproret har för till fället över 1,4 milijoner namnunderskrifter. Hur många krävs det för att regeringen ska fatta att svenska folket har fått nog??? Men det kanske inte finns nån folkopinion mot det. Jag tror att nån i förra regeringen sa nått om det. Då var det bara 600 000 underskrifter.

  7. Fredde Says:

    Det är ett intressant upplägg med högre bensinskatt.
    Att man ska ta det kommunala alternativet ist för att köra bil till jobbet.
    Visst det funkar i STORSTÄDERNA, men vi som bor ute på landsbyggden? hur ska vi göra?
    bor själv på norra öland och här går det inte bussar hela tiden, har desutom ca 5 km till närmaste busshållplats..
    Med denna teknik kommer landsbygden att dö ut. Fast det är kanske detta man vill. Att alla ska bno i storstäderna så att man slipper brysig om övriga landet..
    Är uppväxt på norra Öland och efter fem år i sthlm flyttade jag och min sambo tillbaka till denna underbara ö och landsbygd,
    men med ett bensinpris på över trettonkr/litern kommer man bli tvungen att flytta tillbaka till storstan.
    Så säger politikerna att det är ju bara att byta till en miljöbil så slipper man höjningen.
    Tackar! visst det går väl att byta till en miljöbil om man har samma lön som dagens politiker har.
    För min personliga del så har jag fullt upp med att täcka dagens räkningar varje månad.
    Självklart ska vi göra allt vi kan föär miljön , men det måste ske på sätt som är genomförbart. Att behöva lämna sina hemtrakter för att man inte har råd att bo kvar kan inte vara rätt sätt.

  8. Ben Says:

    Sverige ar sitt eget storsta fiende.. Ska dom halla pa pa det viset sa kommer landet ga at helvete om 3 ars tid.. Kapitalister hela hogen..

  9. JOCA Says:

    Mhm… och lägg märke till att här snackar sossarna inte om någon ”återställare”…

  10. Morgan Says:

    Jag vill meddela att jag är trött på rådande fantasilösa energipolitik med ständigt höjda drivmedelsskatter.
    Något måste göras omedelbart. Varför är vi så flata just i det här landet, kan inte folk bli öppet förbannade ?

    Knyta näven i fickan funkar inte. Se på fransmännen som åker ut med sina traktorer när politiken går dem emot. Låt oss lära av dem. Jag tycker att det är dags för organisationer typ Motormännen att organisera ett gigantiskt upprop mot det senast förslaget om höjd skatt på bensin och diesel.

    Det är dags att gå man ur huse. Man kan inte ena stunden ge miljöpremier och uppmaning att skaffa diesel fordon för att nästa månad gå ut med besked om chock höjningar av diesel skatterna.

    Hur i hela friden skall vi som konsumenter veta vilket ben vid skall stå på och när regeringen skickar ut subtila signaler om vilket bränsle som bör inversteras i för framtiden. Jag menar det är ingen liten inverstering man gör när man skaffar bil, den får man leva med ett antal år. därför kan regeringen inte föra en politik på månadsbasis, utan den måste vara betydligt mer långsiktig.

    Avslutningsvis alltså, organisationer typ Motormännen måste organisera ett upprop mot den drivmedelspolitik som bedrivs, förklara för våra folkvalda att vi inte är så inskränkta att vi inte begriper att dessa skatte höjningar med ”miljön” som ursäkt bara är en täckmantel för att få in mer pengar i kassan.
    Man undrar hur mycket av dessa ”miljö” grundande höjningar som verkligen går till att ta fram alternativa bränslen. hur mycket satsas ex. på syntetdieseln ? Inte mycket skulle jag tro. Allvarligt, hur länge tror ni vi kan använda E85 som drivmedel när stora delar av världen inte får mat för dagen.
    Snälla låt oss organisera en stor protest nu.

  11. Anonym Says:

    och vilka grupper ligger bakom ”växthuseffekten” och klimathysterin? Det kan tålas att sägas igen, samma grupper som bekostar Al Gores kampanjkassa och lyxliv, kärnkraftsindustrin.

    När vi en gång kan dumpa denna politikermyt och ge även de förhållandevis fler forskare som är nyktra i frågan, mera anslag så faller även bensinpriset.

    DÅ kan vi börja diskutera de alternativ till ersättning som redan finns

  12. hohoo Says:

    och vilka grupper ligger bakom ”växthuseffekten” och klimathysterin? Det kan tålas att sägas igen, samma grupper som bekostar Al Gores kampanjkassa och lyxliv, kärnkraftsindustrin.

    När vi en gång kan dumpa denna politikermyt och ge även de förhållandevis fler forskare som är nyktra i frågan, mera anslag så faller även bensinpriset.

    DÅ kan vi börja diskutera de alternativ till ersättning som redan finns

  13. alrikwilliams Says:

    Vänta nu, är det så konspiratoriskt att staten använder ”en känslomässig fråga som murbräcka, för att höja skattetrycket”? Denna fråga är ju angelägen, något måste ju göras för att klara klimatmålen och till det har vi skatteverktyget. Transporterna måste bära sina miljökostnader och flyget måste inkluderas likaså. Sen kan man önska att farbror staten drar in på andra skatter så att det hela i slutändan blir +-0….

  14. anabolasteroider Says:

    De sänker ju skatten på lönearbete.

    Av någon konstig anledning verkar svenska folket ha ”glömt av” och tänka på det. Till och med högerväljare, bidrag och annat får mycket mer genomsomslag än om man får tillbaka mer på lönen.

    Att man beskattar saker som påfrestar miljön är helrätt!

  15. Jacob Wibelius Says:

    Jag håller med dig, Pär. Alliansens största svek var inte att gå till vals på sossepolitik (det är i linje med Leo Strauss’ tanke om ”den ädla lögnen”), utan att i praktisk politik genomdriva denna populism.

  16. Magnus Andersson Says:

    Låt mig rekommendera ett mycket bra inlägg av Ulf Perbo, som inte tänker skattetryck, utan resonerar kring att politikerna negligerat IPCC råd:

    http://bilperbo.blogspot.com/2008/02/klimatberedningen-underknner-ipccs.html

    Jag tror även att politikerna i sin okunskap totalt missräknar vad IPCC rekommenderar, vilket jag kommenterar där.

    Själv har jag påpekat ett annat ”fel” i själva upplägget. Ett incitament att gå mot diesel = kanske bortåt 30 procent CO2-utsläppsreduktion, vore mycket effektivare än att ändra priset på en vara som fordonsbränsle, vars efterfrågeelasticitet är lika seg som hos långfil eller …långfralla.

    http://magnusorerar.blogspot.com/2008/02/okunnigt-frn-klimatberedningen.html

    Trevlig helg.

  17. Anna Says:

    asså det är väl knappast alliansen som är problemet utan vänsterblocket, journalisterna och 2 tredjedelar av befolkningen. dessa grupper ser skattesänkningar som det yttersta tecknet på att alliansen kommer piska ner befolkningen i rännstenen för att sedan låta dem svälta ihjäl. det är utifrån denna uppfattningen dessa grupper så oerhört kraftigt motsätter sig varje initiativ till skattesänkningar så att alliansen inte har något handlingsutrymme att tala om. alliansen skulle sänkt skatten med över 10%-enheter om det inte varit för dessa grupper.

  18. milla Says:

    Skatt som skatt. Jag håller inte riktigt med.
    När det gäller miljö, tycker jag att det ligger i allas intresse, att vi värnar om den. Läste i tidningen i dag att den dåliga luften i en storstad som Peking, förkortar en människas livslängd med åtta år.
    Frihet, visst det tycker väl alla om. Men jag tycker inte att det är en ”rättighet” att få förpesta luften, vattnet etc. för att man vill leva kortsiktigt och bekvämt. Du påverkar då mig eller någon annan medborgare som kanske vill leva ett längre liv med mer själ och sensualitet, än ett stressigt liv med en massa prylar och bil/flygåkande.

  19. Top Posts « WordPress.com Says:

    […] Och vilken annan skatt sänks istället? Från Klimatberedningen har det läckt ut förslag om höjd bensinskatt. Igen. Redan från nästa år kan det bli […] […]

  20. Zalgo Says:

    Folk sänker skatterna bakvägen istället. Man betalar och jobbar svart så mycket man kan, köper svartimporterad vi/öl/sprit/tobak, etc, etc.
    För varje skattehöjning blir vi ett allt mer kriminellt folk.
    De som sitter vid makten är att likna vid en maffia.
    Man tar beskyddarpengar för att kunna tillhandahålla ”beskydd” i form av välfärd. Problemet är bara att beskyddarpengen ständigt ökar medan beskyddet ständigt minskar.

  21. Magnus Andersson Says:

    milla: Du talar o mmiljön, men du måste förstå följande:

    1: Prisökning på bränsle minskar inte i samma omfattning. Det kallas oelastiskt efterfrågan och gäller även t ex bröd. Alltså: ”miljöeffekten” av stor prisökning är försvinnande liten.


    2: Två saker. A) IPCC krävde först och främs att man jämnade ut CO2-beskattningen över all fissil användning. Detta förslag innebär att den vara som har högst ”miljöbeskattning”, fordonsbränslet, är den vara som får en kraftigt ökad sådan beskattning, medan annan fossilkraft som idag har låg sån skatt och motsvarar större volymer, inte får en skatteökning. Således står detta beslut i direkt motsättning till IPCC:s råd!

    B) IPCC:s råd var 70 öre per kilogram koldioxid. Politikerna i klimatberedningen lägger på fordonsbränslet en skatt (felaktigt i sig enligt ‘A’ ovan) på 70 öre per liter bensin. Men en liter bensin motsvarar cirka 3 kilogram koldioxid, och IPCC råd är alltså 20 öre per liter fordonsbränsle. Man kan ju undra om inte politikerna i klimatberedningen fattar denna enkla grundskole-kemi?!? I alla händelser är deras prisökning på fordonsbränsle cirka tre gånger så stor som den IPCC föreslagit. (Och med tanke på fordonsbränslet låga efterfrågeelasticitet, enligt punkt 1 ovan, kommer inte öfrbrukningen att minska nämnvärt.)


    3. Det finns ett sätt att minska CO2-utssläppen vilket t ex fungerat i Europa men som svenska politiker och nu politikerna i klimatberedningen helt förbiser och struntar i. Det är att gå över från fordonsbränslet bensin till fordonsbränslet diesel. Det skulle kunna minska de totala CO2-utsläppen från trafiken med långt 20 procent. Etanol kan på sin höjd minska dessa med någon enstaka procent (men kan lika gärna höja CO2-emissionerna!).

    Slutsats: Politikerna i klimatberedningen hade genom att sänka priset på diesel incitaments-styrt mot en 20-procentig minskning av CO2 från biltrafiken, och den styrningen skulle inte leda till avsevärt högre konsumtion av fordonsbränsle, eftersom efterfrågan på det är oelastisk, enligt punkt 1. (Exemplet Europa visar att frånvaron av den svenska (ur CO2-synpunkt helt vansinniga) straffbeskattningen på diesel ger högre dieselnandel i bilparken, och således är incitamentsstyrning en realitet som fungerar.)


    Okej milla, vad tycker du om dessa argument? Tycker du inte att det vore bra med lägre CO2-utsläpp, eler att svenskarna kan få vara rika utan att ur miljösynpunkt verkningslösa (efterfrågeelasticitet) och felkonstruerade (diesel) skatter beslutas av våra politiker?

    Och om det jag skrev här är sant (jag menar att det är det/ har stöd för det), tycker du inte att politikerna verkar makalöst okunniga?

  22. Bierman Says:

    Jagh hörde ett radioprogram nyligen som beskrev skogsdöden från 1980-talet. Detta miljöhot kunde inte ifrågasättas i den offentliga debatten. Den som försökte bannlystes.

    Skogsdöden var nämligen vetenskapligt bevisad av en enig forskarkår.

    Skogsdöden visaade sig senare vara en myt. Den existerade inte. Och de eniga foskarna hade fel.

    Allihop.

    Idag är det klimathotet som alla talar om. En enig forskarkår har kommit fram till att människan har skapat ett akut miljöhot som måste rättas till med snabba och omfattande åtgärder.

    Inom några år kommer även klimathotet att visa sig ha varit våldsamt överdrivet. Men innan dess kommer politikerna att utsätta oss för stolligheter som bensinskatter, vindkraftverk och kontraproduktiv etanolproduktion.

    Vi skattebetalare får betala.

  23. Magnus Andersson Says:

    Nej, oj!!! Jag har fol i kommentaren ovan. Naturligtvis motsvarar 70 öre per kg CO2 i mycket runda slängar 3 x 70 öre per liter bensin.

    Jisses vad det koppplade fel i min skalle…

  24. Johan Wiking Says:

    Haha detta miljö tjafs som media trycker in i alla tröga skallar.
    Som Milla här ovan sa: ”Läste i tidningen i dag att den dåliga luften i en storstad som Peking, förkortar en människas livslängd med åtta år.
    ” Stog säkert så men läser du noga så står det att i ”Peking” har du dålig luft där du bor Milla? Vi har en bra miljö i sverige o vi har alltid varit noga med avfall etc. Du kan inte blanda in ett land som ligger så långt bort o jämföra med oss. Det är dom som måste ta tag i saken inte vi. Vi är redan duktiga på miljö anser inte du det själv? Media ”journalister inom miljö” skriver massa skit om miljö förstöring etc för att dom tjänar pengar på det och att det är nåt som vi flesta bryr oss om, varför ska dom då sluta skriva om det om dom tjänar på det. Ganska självklart enligt mig.
    Dom skriver att medeltemperaturen har ökat osv o nej säger den tröga lilla svensson som tror på all skit media skriver. Kolla tillbaks i tiden innan du tror på dom. Jorden ändrar medeltemperatur några grader mellan 200-300 års intervaller o har alltid gjort. Ett vulkan utbrott släpper ut lika mycket koldioxid som människan har gjort i 100 år. Visst vi ska tänka på miljön som sagt. Men då går inte skattepengarna till det i sverige. För det är inte här miljön är dålig. Som Milla skrev, jag läste att i ”Peking”…

    Ja ni fattar nog min poäng o tänk på att media funkar även som hjärntvätt, tro på 10% o resten är förvrängt med undanhållen information ”endast” för o göra människor upprörda.

    Tack för mig igen.

  25. milla Says:

    Johan: Visst kan media bre på, vilja skrämma upp människor, de älskar ju katastrofer och skandaler. Men, jag är bekymrad för miljön, likväl. Jag tycker inte att miljön är jättebra här i Sverige, även om den är bättre än på många andra håll. Vi kan göra mer. Och jag tycker att jag gör en del, då jag inte kör bil tex (fast å andra sidan gör detta att jag har svårt att få ett jobb i i detta land. Paradox, kan jag tycka.)
    Förresten tror du att allergier etc. är en slump bara? Liksom en mängd andra symptom, som drabbar förutom oss som art, andra djur och växter.

  26. Avatar Says:

    Fan va det soffpotatas emot , det hjälper verkligen att sätta stopp på skiten.
    Varför slösa dyrbar tid på landsomfattande strejk med krav på återställning av systemet som fanns innan ”Jättebebisens”, när ni så gott kan soffpotata framför burken.
    Nu får ni FRA och IPRED på köpet och ni fortsätter att ta skit och soffpotata emot i det tysta, jag trodde detta var demokrati här.
    Såvitt ingen protesterar och Sverige inte stannar så kommer politikerna att garva åt 100 pers som demonstrerar emot utanför riksdan.
    Vill ni ha förändring , sluta soffpotata emot och demonstrera emot , om inte så kommer nästa regering att göra det kokta fläsket stekt .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: