Inför omedelbart och oåterkalleligt skattestopp

Nu börjar det – som väntat. ”Höj trängselskatten för miljön!”, basunerar DN ut efter att ha genomfört en opinionsmätning som visar att en tredjedel av stockholmarna är beredda att betala en högre trängselskatt. Så är det mycket ofta när en ny skatt införs. Först är den relativt låg för att eliminera motståndet. Sedan, när folk vant sig, kommer höjningarna. Det är manipulativt, och märkligt att medborgarna gång på gång låter sig luras. I det här fallet tillämpas ytterligare ett fult knep som blivit vanligt på senare tid – att hänvisa till miljön. Mer eller mindre tydligt sägs det att den som vill ”rädda” miljön måste betala för det med höga skatter. Detta knep är mycket oetiskt, eftersom det spelar på människors rädsla och eftersom det inte finns några som helst belägg för att den höjda skatten ger bättre miljö.

Vi i Sverige har det högsta skattetrycket i EU (vilket Carl Eric Stålberg föredömligt skriver om på Brännpunkt idag). Det innebär ont om pengar och dålig livskvalitet för medborgarna. Som ett första steg bör alliansregeringen omedelbart proklamera ett skattestopp – det vill säga, det totala skattetrycket ska aldrig någonsin bli en enda promille högre än idag. Det borde vara en lätt åtgärd. Sedan bör man börja arbeta på att successivt sänka det totala skattetrycket. Observera att vi inte ska låta oss luras (som så många gånger tidigare) av att en viss enskild skatt sänks eller tas bort medan en annan höjs minst lika mycket för att ”finansiera” skattesänkningen.

För övrigt skrev jag i ett annat blogginlägg idag om hur opinionen ofta manipuleras med opinionsmätningar (här). SvD skriver om biltullarna här.

Annonser

3 svar to “Inför omedelbart och oåterkalleligt skattestopp”

  1. JOCA Says:

    … dessutom är frågan ju felställd!
    Vi VET ju genom SCB att majoriteten av CO2 utsläpp kommer från energisektorn, INTE från bilismen! Tittar man dessutom på transportsektorn så visar sig den största ”boven” vara den tunga trafiken, m.a.o. bussar och lastbilar…. :/
    Men DET ska vi ju ha MER av i innerstaden, tydligen…

  2. Erik Lakomaa Says:

    Håller med om att undersökningen är uppenbart undermålig och inte borde ha publicerats.

    Det man dessutom kan reflektera över i sammanhanget är själva frågeställningen.

    Menar man att ökade koldioxidutsläpp riskerar att påverka klimatet borde man vara medveten om att det i så fall inte spelar någon roll om utslöppen sker innanför eller utanför biltullsringen.

    Argumentet är sålunda värdelöst.

    I artikeln framgår för övrigt att biltrafiken genom biltullsringen minskat med 8 procent, men att den ökat med motsvarande på Essingeleden. Enbart detta borde ha fått varnlingsklockorna att ringa.

  3. Snubbe Says:

    Var är bevisen? Det enda bevisen om trängselskatten är att staten fick mer skattepengar och IBM tjänade miljarder… Frågan är vad tjänade Stockholmarna på det?
    Det har inget med miljön att göra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: