Lurad då, lurad nu

Niklas Ekdal skriver i DN idag om hur vi som växte upp på 60- och 70-talet matades med undergångsscenarios som berövade oss framtidstron. Det gällde bland annat miljöförstöring och kärnvapenhotet. Själv minns jag att experterna uttalade sig i tidningarna om att världens tillgångar av råolja skulle vara slut kring år 2000.  Men den tidens domedagsprofeter fick fel. Hur är det nu, när vi dagligen matas med undergångsprofetior baserade på en förväntad klimatförändring? Niklas Ekdal skriver: ”Med facit i hand kan man lugnt konstatera att domedagsprofeterna hade fel […] Lärdomen av detta är lika enkel som tänkvärd. Den alarmerande psykiska ohälsan bland 2000-talets unga har säkert ett samband med undergångsstämningen. Och fakta talar för att läget inte alls är så dystert.”  Jag vill nämna något intressant med bäring på ovanstående: Nyligen träffade jag en senior klimatforskare som sa att de senaste årens högre temperaturer sannolikt beror på tillfälliga solstormar (sådana varar några år) och inte alls på en långsiktig klimatförändring. Men, sa han, ”det kan jag inte gå ut och säga offentligt för då får jag inte ett enda forskningsanslag mer”.

Kommentera

