Tre oskyldiga män dömdes utan bevis för våldtäkt

På kort tid har media berättat om tre fall där en man har dömts för våldtäkt mer eller mindre utan bevis, men sedan (efter att ha lidit fruktansvärda kval) har rentvåtts.

Här rapporterar SvD om en 29-årig malmöbo som dömdes till två års fängelse för att en kvinna beskyllt honom för våldtäkt. Hovrätten friade honom efter att telefonspårning visat att han inte befann sig på den aktuella platsen. Mannen säger att kvinnans våldtäktsanmälan är en hämnd för att han inte besvarat hennes kärlek.

Här rapporterar SvD om att justitiekanslern beslutat om ett rekordskadestånd (4,2 miljoner kronor) till en man som suttit inspärrad för sluten rättspsykiatrisk vård i sex år för att han våldtdagit sin sambos dotter. ”Bevisen” bestod av hennes vittnesmål samt ett läkarutlåtande om skador i underlivet. För ca två år sedan visade det sig dock att den förmodade skadan istället var en ovanlig vaginal missbildning, och mannen beviljades resning. Han frikändes av Svea hovrätt.

Här är ett tredje fall.

Många, inklusive justitiekanslern, vittnar om att beviskraven har sänkts när män står åtalade för sexualbrott mot en kvinna. Jan Guillou kallar det häxprocesser mot män. Själv tror jag att det hänger samman med det feministiska samhällsklimatet och det mediadrev som väntar domare och nämndemän vid ett eventuellt frikännande. Ett av kapitlen i min bok Mansförtryck och kvinnovälde handlar om detta problem. Härom dagen har Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan trots vad som verkar vara vissa inre konvulsioner gett min bok ett halvt erkännande (här).

För övrigt vill jag rekommendera den utmärkta bloggen Genusperspektiv, som skriver icke-politiskt-korrekt om jämställdhet och genusfrågor. Bloggen har en särskild temasida om falska våldtäktsanmälningar.

62 svar to “Tre oskyldiga män dömdes utan bevis för våldtäkt”

  1. Erik4 Says:

    Gogglade på den första artikeln, ingen artikel än på Aftonbladet eller Expressen.
    Fallet där JK tillerkände 4,2 milj i ersättning, den ”dansade” kvickt förbi
    i AB under en dag, sen var den borta vad jag kan se.
    Är det radikalfeministerna som bromsar på Expressen?
    Och AB:s redaktion som inte tycker dessa ärenden inte har något nyhetsvärde och skall gömmas undan, jag bara frågar?

  2. BUGG Says:

    Erik4 ska du inte skaffa dig ett liv istället för att hänga här inne på den här siten hela tiden dag ut och dag in …
    Desamma veb… get a life liksom och get a clue.
    Och alla andra förnekande människor som beter sig som svin och skriver både det ena och andra om mig och uttrycker sig fånigt om mig och skriver att jag är både fet, ful och inte har någon kille. Ni bevisar bara hur otroligt korkade ni är och hur lite kött ni har på benen.

    Efter att ha varit här inne och lyssnat på era fåniga kommentarer så kan jag inte annat än börja inse varför det finns kvinnor som uttrycker sig negativt om män …

    Att vuxna män… ja om ni nu är det… sitter här inne och ägnar sig åt både taktiker som ni gör… Säger bara OH MY GOD. ..

    Jag har då aldrig hört så fula ord om mig själv som på den här sidan… När jag varit här inne och skrivt. Jag har aldrig heller talat med så korkade personer. Det brukar gå hand i hand liksom.

    Stäng ner hela siten och öppna ett dagis istället..

  3. BUGG Says:

    Det döms fel inom alla områden. Inte bara angående våldtäkter.
    I USA dömer man fel angående mord ganska ofta.
    Undrar om det också har med den feministiska samhällsutvecklingen.

    Hur korkad är man inte om man som Pär Ström säger sig vara humanist men ändå endast ägnar sig åt att ”sätta dit” kvinnor som grupp.
    Seriöst Pär Ström ta dig i kragen och inse att du gör exakt samma fel som du påpekar feministerna göra.

    Det är därför du får så många kvinnor emot dig.
    Och för många andra anledningar också..

    Det är klart att det finns personer som blir dömda fel.. .men då kanske du ska hoppa på alla personer som dömde personen fel istälet för att hopppa på feministerna.

  4. BUGG Says:

    Sen så snackar du Pär Ström att du har ganska många fans som skriver till dig. Jo tackar men det hade väl Hitler också om jag inte minns fel.
    Bara för att man har fans så betyder det inte att man går rätt väg till väga.

  5. BUGG Says:

    Men Pär Ström gör som han alltid har gjort… tidigare.
    Han tar upp ett antal fall som han finner intressanta och vinklar det på ett sätt där han antyder att så här ser det ut i alla fall…
    Det är väl klart att folk döms oskyldiga.. det är väl inget nytt, oskyldiga domar finns inom alla områden..
    Men att beskylla detta på feministerna….. hehehe seriöst.. sluta nu.. Det är faktiskt fler män i rättsalarna som dömer än kvinnor. . . så du kanske ska antyda p på ett mansproblem….

  6. Kyou Says:

    Hahaha, och vem hänger här hela dagarna om inte vårt favorittroll 😛 Och ännu har du inte lyckats lära dig att korrekturläsa dina inlägg eller att hålla dig till ett inlägg i taget. Jag ser även att du fortfarande djupdyker i total förnekelse och martyrskap, och visar samma fullständiga oförmåga att faktiskt ta till dig vad andra tycker och tänker. Men vi ska inte vara negativa, utan dig hade vi inte haft någon som ger exempel på vad en bristfällig skolgång och avsaknad av sunt förnuft resulterar i 🙂 Då hade vi ju fått använda vår fantasi, och det vore verkligen jobbigt!

  7. Anonym Says:

    En annan sida i samma tema

    http://www.yakida.se/falskt.html

  8. Anonym Says:

    Intressant historeiutveckling

    http://www.yakida.se/artal.html

  9. feministtjejen Says:

    Bugg: håller med dig om att man dömmer fel i alla olika fall och att det inte har något vara sig med feminism eller feminister att göra.
    men går man ut och öppet talar om att man är feminist så får man nog räkna med att få spott och spä även om man inte känner varandra. kvinnor har alltid varit och kommer alltid att vara något som är farligt för samhället. för många av de som debaterar emot feministerna har bara skrapat på ytan och inte gott djupare.
    sedan är det ju jättetråkigt att dessa människor som kallar sig bildade inte kan föra en diskution utan att göra person på hopp, men att göra samma sak är att gå ner på deras nivå.

  10. Erik4 Says:

    Bugg, hade du en dålig helg? den vart inte som du tänkt dig, det blir ju inte napp varje gång, och ett sjusärdeles (tidigt) måndagsmorgonhumör fick dej att avreagera dig mot ”oss”.
    Sen, KYOUs svar till dig räcker egentligen.
    et där med fet ful och ingen kille, det har i alla fall inte jag sagt.
    sist jag skrev om/till dej var i den förrförra fliken, till ”moromor” där jag tog dej till försvar, lite medhårs så att säga, men det tog inte riktigt elelr kanske du misade det.
    Det där med fula ord, om du tittar på inläggs historien, var det inte så att du kom in med en massa påhopp, eller?
    Men kanske den självpåtagna offerrollen (i god feminsitanda..) medger
    ”frikort” att själv skriva tossigheter, men ömma fötter om orden kommer tillbaks.
    Det blir tufft att komma in och skriva ner hela communityn, i klassisk
    internettroll stil, det får trollen ta.
    Sen all vill bli älskade och sedda, och vissa för oväsen som signal i brist
    på det tidigare, fullt naturligt. Det huvudet är full av, talar munnen.
    Det där med ”låg nivå” från ”feministtjejen” får vi ta ikväll.
    I övrigt, bra Bugg att du gav ett erkännande att det begås grava fel inom rättsväsendet, men ändamålen helgar inte medlen och dess konsekvenser.

    Ta och ”Läjbla” vidare… 😉

  11. The Wryy Says:

    ”Hur korkad är man inte om man som Pär Ström säger sig vara humanist men ändå endast ägnar sig åt att “sätta dit” kvinnor som grupp.”

    Som jag har uppfattat det så väljer Pär Ström att endast ta upp orättvisor emot män eftersom att han tycker det att redan finns gott om människor som informerar om allt som kvinnor blir utsatta för. Men jag kan ha fel.

    ”för många av de som debaterar emot feministerna har bara skrapat på ytan och inte gott djupare.”

    Möjligtvis, men jag tror att en del av problemet ligger i att folk inte verkar kunna enas om vad det innebär att vara feminist. Många av de som tillskriver feminister diverse hemskheter är inte ute efter att sprida hat, utan har fått den uppfattningen att det är sånt som feminism går ut på. Samtidigt så finns det folk som kallar sig för feminister, men inte alls är intresserade av jämställdhet.

    ”sedan är det ju jättetråkigt att dessa människor som kallar sig bildade inte kan föra en diskution utan att göra person på hopp, men att göra samma sak är att gå ner på deras nivå.”

    Ja.

  12. Anna S Says:

    Pär Ström:
    – kallar sig humanist… men belyser enbart mäns situation.
    – framställer män som offer… men gillar inte att kvinnor görs till offer.
    – skyller alla missförhållanden på feminister… men gillar inte att feminister skuldbelägger på män.
    – kritiserar media för ensidig vinkling av nyheter… men ger själv inte några nyanserade bilder.

    Tala om att kasta sten i glashus!

  13. Tellus Says:

    Att oskyldiga män har dömts för våldtäkt är uppenbarligen inte något problem för feministen. Däremot är det tydligen enligt feministen fel att påtala när något oerhört allvarligt sker; att oskyldiga män i Sverige döms på grund av mentalt defekta kvinnors falska våldtäktsanklagelser.

    Feministen i ett nötskal: Hålla fast vid den antika feministiska offerkoftan, och förneka verkligheten. Att hålla för öronen som ett litet barn, och bara skrika och skräna. Mycket feministiskt.

    Anna S: Är du verkligen så där extremt ointelligent eller låtsas du bara för att försöka provocera någon?

    Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att påtala _faktiska_ och i allra högsta grad _verkliga_ orättvisor: Mentalt störda kvinnors falska våldtäktsanklagelser.

    Och…

    Standardiserade, feministiska offerfloskler, och feministlögner, som mångfaldigt bevisats att helt _sakna grund_ i den _faktiska_ verkligheten.

  14. Bertil Says:

    Bugg,
    att jämföra sex mellan vuxna personer, med andra brott är nog inte så bra. Detta ”brott” (sex mellan vuxna personer) kan vara allt ifrån tillåtet och önskvärt till kriminellt.
    Rättsväsendet har ingen lätt uppgift när det gäller denna typen av sexualbrott. Därför är det inte bra om lagen missbrukas t.ex. om någon ångrar sig eller vill hämnas.
    När tillräckligt många har blivit felaktigt dömda tror jag att det kommer krav på att lagstiftningen skall ändras. Om detta blir verklighet litar jag på att kompetenta lagstiftare ser till så att riktiga våldtäktsoffer fortfarande kommer att få upprättelse.

    Det har sagts att en del feminister inte vill jobba med mäns problem. Helt okej, om dessa feminister då säger sig föra en kvinnokamp istället för en jämställdhetskamp. En jämställdhetskamp omfattar både kvinno- och mans-frågor.

    Pär Ström kämpar för att även män skall kunna skaffa sig ”ett liv”.

  15. Anna S Says:

    Tellus:

    Kul att du reagerade på innehållet. Fortsätt gärna tro att jag är ointelligent.

  16. Anna S Says:

    Bertil:

    ”En jämställdhetskamp omfattar både kvinno- och mans-frågor.”

    Håller med dig till fullo! Pär Ström för alltså inte en jämställdhetskamp utan sysslar med en manskamp.

    Jag är för jämställdhet.

  17. Tellus Says:

    Det råder, kan jag meddela, ingen tvekan om att du är ointelligent. Ja, du är till och med ett riktigt offer, faktiskt. För din egen enfald. Ett riktigt feminist- offer. Vilket du så pinsamt, men passande, med dina egna inlägg oss alla visar.

    Tack =)

  18. Tellus Says:

    Anna S skrev:

    ”Pär Ström:
    – kallar sig humanist… men belyser enbart mäns situation.”

    Vilket vi alla vet är en ren lögn. Hönshjärnan din kanske är överansträngd? =)

  19. Anna S Says:

    Tellus:

    Snälla skriv några fler initierade omdömen om mig och min intelligens!
    Du tillintetgör mig…. 🙂

  20. Anna S Says:

    Tellus:

    På vilket sätt och i vilken omfattning belyser Pär Ström kvinnors situation?

  21. Tellus Says:

    Med tanke på din uppvisade, bristande förmåga till läsförståelse så förstår jag att du har missat det för alla andra helt uppenbara. Jag har dock inte för vana att lära obildade feminist-höns att läsa. Således är du tvingad att träna på läsförståelse, på egen hand. Lycka till! =)

  22. Anna S Says:

    Tellus:

    Ok, du kan inte svara.

  23. Anonym Says:

    Anna,

    Hur har du det med läsförståelsen? Tellus har redan svarat. Läs på egen hand, och du skall finna.

  24. Anna S Says:

    Anonym:

    Tellus har enbart upplyst mig om min ointelligens och bristande läsförmåga. Några svar på mina frågor har han inte levererat.

  25. Anonym Says:

    Anna S:

    Vilken del av: ”Läs på egen hand, och du skall finna.” Är det du inte förstår?

  26. anders Says:

    annas: är du ett offer?

  27. Anna S Says:

    Anonym:

    Ok, jag upprepar frågan:
    På vilket sätt och i vilken omfattning belyser Pär Ström kvinnors situation?

    Ledtråd: Svaret är inte att jag är en hönshjärna.

  28. Anna S Says:

    Här kommer en favorit i repris!

    Pär Ström:
    – kallar sig humanist… men belyser enbart mäns situation.
    – framställer män som offer… men gillar inte att kvinnor görs till offer.
    – skyller alla missförhållanden på feminister… men gillar inte att feminister skuldbelägger på män.
    – kritiserar media för ensidig vinkling av nyheter… men ger själv inte några nyanserade bilder.

    Jag är för jämställdhet i enlighet med det Bertil skrev ovan.

    Anders:
    Vad är ett offer enligt dig?

  29. Tellus Says:

    Anna S skrev:

    “Pär Ström:
    – kallar sig humanist… men belyser enbart mäns situation.”

    Vilket vi alla vet är en ren lögn. Hönshjärnan din kanske är överansträngd? =)

  30. Erik4 Says:

    Anna S,
    1. Pär Ströms blogg och agerande är att belysa det som inte kommer fram i den skeva jämställdhetsdebatten, där nästan enbart kvinnnors
    tillkortakommanden belyses, och tom överrdrifter (som ingen tidigare vågat kritiserat).
    Så i minst 20 år och tusentals artiklar inlägg i media, vid genus ”fakulteten” och tusentals ställen har kvinnors problematik belysts.
    Har du glömt Margareta Winbergs regim, då var det 100% kvinnoproblematik.
    Så denna sajt är en katalysator för delen i jämställdhetsarbetet som gäller män.
    Ställer du samma krav på bloggar etc. som säger sig prata om feminism
    men är 100% kvinnosak?
    Visa mej ett exempel!
    Slutligen, det är bra att du som jag troligen alla andra är för jämställdhet
    (lika villkor för bägga könen).
    Det jag tycker som sagt är märkligt, de som skriver inlägg ställer krav att
    Pär Ström skall belysa kvinnliga tillkortakommanden i varje artikel.
    Varken du eller nån annan har väl tidigare ställt samma krav, på andra sajter? Jag bara undrar.

  31. anders Says:

    annas: är du ett offer? som du vill att per ström ska hjälpa? är det därför du gnäller?

  32. Anna S Says:

    Anders och Erik 4:

    Jag opponerar mig mot att Pär Ström kallar sig humanist, när han väljer att enbart belysa mäns situation. Jag opponerar mig emot att han kritiserar feminister för att enbart belysa kvinnors situation, men samtidigt själv enbart lyfter fram män. Varför inte belysa båda sidor, när han anser att feminister ska göra det?

    Anders:
    Jag kritiserar Pär Ströms ”humanism”. Jag kan tyvärr inte svara på varför du ger mig etiketten ”offer”.

  33. anders Says:

    annas: är du ett offer?

    att per bara belyser mäns situation är fortfarande en lögn från din sida. tycker du att han ska börja rapa feministlögner han också, och hålla med feministkräken? idiot.

  34. Erik4 Says:

    Anna S, jag förstår din punkt om humanism.
    Skall jag tolka Pär och även mej själv, så är det för tidigt, först måste all skåpmat som inte belysts komma till ytan.
    Från min sida får du nog se det som ett uppdämt (sen 20 år av ensidig
    belysning) behov, detta hindrar inte min grundståndpunkt människors lika värde.

  35. anders Says:

    men för helvete. måste jag skriva ut det i text för att få in det i somligas träskalle? det är väl för in i helvete inte enkönat att som per gör: framföra att feministsvinens offerlögner om kvinnor och förtal av män är skadligt och direkt felaktigt. för samhället, män och kvinnor.

    jämför detta med de dogmatiska feministsvinens offerlögner om kvinnor såsom om kvinnorna vore viljelösa idioter. och feministsvinens systematiska osynliggörande och förlöjligande av problem i samhället som drabbar män. Här är den hjärndöda ensidigheten. dårarnas ideologi.

  36. Anna S Says:

    Anders:

    Ja, det hjälper att du skriver saker i klartext! Jag kan läsa text men kan inte läsa tankar.

    Tyvärr gör Pär Ström samma sak som de feminister han kritiserar. Jag tror inte att rättvisa för män skapas genom att polarisera (inte kvinnors rättvisa heller för den delen). Det är väl inget krig vi ska skapa? Alla är väl värda jämställdhet?

  37. anders Says:

    annas: är du efterbliven? per tar i denna blogpost upp kvinnors falska våldtäktsanmälningar. fakta. skulle det vara fel av honom att visa dessa faktiska missförhållanden.

    du måste försöka lära dig att skilja på fakta och feministiska offerlögner. men för att lyckas med detta krävs intelligens. vill du marinera dig själv vidare i feministiska offerlögner så får du nog söka dig till någon retarderad feministblog. istället för att gnälla här om att få läsa fler feministlögner framförda som fakta.

  38. anders Says:

    annas: känner du dig som ett offer?

  39. Anna S Says:

    Anders:

    Du vet väldigt mycket om mig verkar det som. Jag är tydligen efterbliven, ett offer och oförmögen att skilja på fakta och feministlögner.

    Du utalar dig ifrån fakta du.

  40. VEB Says:

    Anna S:

    ”Tyvärr gör Pär Ström samma sak som de feminister han kritiserar.”

    Nej

    Feministerna kritiserar män
    För att Pär Ström skall göra samma misstag som feministerna måste han kritisera kvinnor. Pär Ström kritiserar inte kvinnor, han kritiserar feminister.

  41. Kyou Says:

    Till Anders: Att konstant upprepa förolämpningar och göra påhopp mot en person som kanske inte delar dina åsikter och uppfattningar är idioti om något. Det finns absolut ingen anledning, Anna S formulerar sig riktigt och om du bara använder hjärncellerna rätt så ser du vad hon menar. Och innan du citerar mina kommentarer vs BUGG så föreslår jag att du läser igenom hennes svar ordentligt, så du inte missar vilken nivå ribban ligger på.

    Anna S: Jag förstår vad du menar, även om jag kan köpa att Per kallar sig humanist fast sidan som du säger för en slags manskamp. Men syftet BAKOM sidan är som Erik4 säger, att vara motvikt till en väldigt ensidig genusdebatt. Ni har båda korrekt pekat på att Per gör precis som ”motståndarsidan”, och jag tror att detta är helt avsiktligt. På lång sikt kan detta leda till att samhället omfamnar humanismen och inte som idag, feminism.

    Det är lite komiskt att flera parter kan sitta och säga emot varandra där argumenten är i stort sätt identiska. Det kan vara bra att ta ett steg tillbaka och inte vara så insnöad i sin egen åsikt för att hitta nya vägar. För visst vill vi påverka varandra, inte bara rapa upp våra åsikter för att vi gillar att höra oss själva tala?

  42. anders Says:

    Kyou:

    ärthjärna. läs VEB:s inlägg ovanför ditt eget menlösa pladder. så kanske poletten trillar ned. eller är du för korkad för att begripa att per ström inte har någon som helst skyldighet att på sin egen privata blogg även framföra feministlögner av offertyp som ”sanningar” för att ”balansera debatten”. för att slippa enfaldigt gnäll från trångsynta feministsvin som förnekar problem så länge det bara drabbar ”rätt” halva sveriges befolkning: vanliga pojkar och män. feministens signum är ju att om bara ”rätt” kön drabbas, så är det inget problem. feministisk jämställdhet, således.

  43. anders Says:

    förutom feminismens förtal av alla män på bas av kön, dvs. den rena feministiska sexismen. så är det dessutom destruktivt med de otaliga feministiska offerlögnerna, i det att kvinnor med detta av feminister insinueras vara viljelösa mesar som är oförmögna att göra egna val i livet. vilket alla som inte bott under en sten hela sitt liv inser är rent feministiskt förtal av alla kvinnor som grupp, som inte hjälper, utan stjälper.

    saklig diskussion här hade varit att falska våldtäktsanmälningar är ett reellt och mycket allvarligt problem. men det sakliga samtalet lyser med sin frånvaro. feministen klagar istället på att per inte upprätthåller den feministiska offermyten som brukligt i media.

  44. Anna S Says:

    Falska våldtäktsanmälningar är inte bra. Det är heller inte bra att det är svårt att bevisa att våldtäkter har ägt rum (alla de gånger det verkligen handlar om en våldtäkt).

    Frågan är hur dessa dilemman kan lösas.

  45. VEB Says:

    ”Falska våldtäktsanmälningar är inte bra”

    Falska anmälningar av alla typer är inte bra men särskilt allvarliga är falska anmälningar som försöker sätta oskyldiga i fängelset. De underminerar samhällssystemet och demokratin.

    ”Det är heller inte bra att det är svårt att bevisa att våldtäkter har ägt rum (alla de gånger det verkligen handlar om en våldtäkt).”

    Du har fel. Det är bra det är svårt att bevisa en person begått våldtäkt (precis som det är bra det är svårt att bevisa en person begått mord). Det skall inte vara lätt att sätta folk i fängelse flera år. Det skall vara ställt utom tvivel den som begått brottet är skyldig.

    ”Frågan är hur dessa dilemman kan lösas”

    Det finns ingen som helst lösning. Det finns två alternativ, jag kan berätta dem för dig. Antingen har vi hårda beviskrav och rättssäkerhet eller så har vi lätta beviskrav och ingen rättssäkerhet. Antingen sätter man ibland skyldiga på fri fot i ett fritt samhälle eller så sätter man ibland oskyldiga i fängelset i en polisstat. I alternativ ett får alla medborgare frukta kriminella, i alternativ två får alla medborgare frukta polisen.

    De flesta ledande feminister har lärt sig debattera indirekt och aldrig avslöja sin egen åsikt, bara attackera attackera attackera. Men vad den politik de förespråkar vanligen innebär är en typisk socialistisk polisstat av standardmodell. Nackdelarna med en sådan statsbildning är väl kända men ledande feminister är helt besatta av trygghet så det struntar de fullkomligt i.

    Givetvis ingår inte ifeminister som Wendy McElroy där.

  46. Kyou Says:

    Anders: Är du så osäker på det du säger att du måste inleda varje inlägg med att förolämpa andra? Det är sorligt att du måste gå till attack istället för att hålla dig till dina argument som egentligen är rätt ok framförda. Skippa påhoppen så framstår du inte som en pubertal 14-åring. Och jag ser inte att VEBs inlägg motsäger mitt, Per vinklar nyheter och artiklar på ungefär samma sätt som feministerna vinklar sina (läs aftonbladet, dn, m fl). Och jag tycker detta är bra, debatten behöver den motvikten, så jag kritiserar inte Per Ström. Tvärtom tycker jag att han förtjänar ett större erkännande än vad han fått hittills. Som förtydligande: Jag jämför inte Per med de extremfeminister ni andra pratar om, de som med vett och vilja skapar lögner etc. Jag pratar om svensson-feministen, den välmenande men enkelspåriga feministen.

    VEB: Bra inlägg, håller med dig genom ditt argument. Dock tror jag att det finns en lösning, men den involverar inte rättssäkerheten. Löser vi problemen med skola och utbildning kommer vi åt den totala brist på respekt och embpati som ligger bakom att en våldtäkt överhuvudtaget kan genomföras. Detta sker inte över en natt, utan är i bästa fall en långsiktig förhoppning från min sida, men till skillnad från en sänkt rättstrygghet så medför den inga oskyldigt dömda.

  47. mysko mystifico Says:

    Intressant fall detta, mannen fälldes av en enig tingsrätt….
    http://www.vk.se/Article.jsp?article=172426

  48. feministtjejen Says:

    Kyou. måste ju bara säga att du är en av dom som ser den stora massan av feminister oss vanliga svensson feminister som inte hör till de politiska så kallade feministerna.

  49. Kyou Says:

    Feministtjejen: Jag vet inte om du menade ditt inlägg som en komplimang eller en pik, men jag tolkade det positivt 🙂
    Jag känner att det går lite samma jargong i genusdebatten som man brukar höra från fackförbund gentemot arbetsgivarna. Det är väldigt populärt att generalisera kring ”motståndarsidan” och vrida det så extremt det bara går för att få gehör bland sina egna… Jag vill inte tro att alla som är för bättre villkor för kvinnor automatiskt vill ta ifrån män deras. Däremot inser jag att det mycket väl finns feminister som bara är intresserad av att tillskansa sig själva fördelar och rationaliserar förtryck av män för deras arvsynds skull. Och därför måste även män peka på orättvisor och balansera ut debatten för att vi verkligen ska få jämställdhet. Därför uppskattar jag starkt Per Ströms arbete med bloggen, för den tillför just vad vi behöver.

  50. VEB Says:

    Kyou:

    ”Löser vi problemen med skola och utbildning kommer vi åt den totala brist på respekt och embpati som ligger bakom att en våldtäkt överhuvudtaget kan genomföras”

    Om du läser vad vetenskapen kommit fram till istället för repeterar socialkonstruktionistisk propaganda så kanske du förstår varför dessa debatter inte leder nån vart. Eller för att tala klar svenska: Det du pratar om är att skola skall ta bort den fria viljan ”i smyg” för om människor har fri vilja kan de VÄLJA att agera respektlöst (och det valet vill du ta bort). Men det enda logiska resultatet av försök att ta bort människors fria vilja som du NÅGONSIN kan lära dig av historiska fakta är våld. Fråga turkarna som försöker bortutbilda Kurdistan som ”respekt för turkiet” hur bra det gått. För övrigt borde du veta att graden empati till stor grad är medfödd. Du kan inte utbilda sociopater i medkänsla, men du kanske på allvar tror feminister som påstår det är vilken man som helst som slår och våldtar talar sanning?

  51. Anonym Says:

    Ännu en falskanmälande kvinna. Efter att ha försökt sätta dit fem män frikänns hon:

    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=528476&in_page_id=1770

  52. Anonym Says:

    Och en till kvinna som bara hittar på. Men mannen – offret – släpas ändå inför rätta:

    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=528568&in_page_id=1770&ct=5

    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=528631&in_page_id=1770

  53. Anonym Says:

    När ett kön inte kan förvänta sig att bli lika behandlad och bedömd i en domstol, ja då är det könet förtryckt.

    Det är just en av definitionerna. Och det är många män som upplever sig diskriminerade.

    Dessutom är det diskriminerande att inte bli lyssnad på.

  54. Anonym Says:

    Ett fall till

    http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70831188_852__,00.html

  55. Genusperspektiv.se » Blog Archive » Mäns våld mot kvinnor – den moderna tidens häxprocesser? Says:

    […] Tycker mig se att domstolarna använder sig av samma metodik och resonemang idag, ca 350 år efter den sista häxprocessen? Pär Ström har på sin blogg ett mycket läsvärt inlägg i detta ämne. https://parstrom.wordpress.com/2008/03/02/tva-oskyldiga-man-domdes-utan-bevis-for-valdtakt/ […]

  56. Erik Nilsson, Sandviken Says:

    3 oskyldigt dömda män. Tusentals skyldiga som frias. Vilket väger störst? Hela svenska samhället pissar på kvinnorna. Män, det är era döttrar som blir antastade, kränkta och förstörda. De få som vågar väcka åtal blir då anklagade för lögn. Fyfanfyfanfyfan. Häv knivlagen för våra mammor, döttrar och kvinnliga vänner, så de iallafall har en chans att skära sönder aset. Pär Ström hur ställer du dig till detta?

  57. Alva 14år Says:

    Vi flickor Känner oss fan så diskriminerade då vi inte blir hörda för att vi varit fulla eller klätt/betett oss utmanande innan övergreppet! Ni är så jävla äckliga! stackars stackars er som inte blir hörda i rätten, välkommen till livet som kvinna!

  58. Alva 14år Says:

    Och Anders det är synd om dig, med ditt primadonna komplex. Du ser antingen kvinnor som horor eller som primadonnor. Din mor är primadonnan i ditt liv medan du ser andra som smutsiga horor. Jag hoppas innerligt att du aldrig aldrig aldrig får en dotter. Om detta skulle ske sörjer jag djupt för henne.

  59. Alva 14år Says:

    Tellus, lilla du. förstår du inte att feminister är goda. Men det kanske var dom som fick din kära mor att inse att din far var en lat mansgris och sedan ”tvingade” henne att skilja sig från honom. Men vet du gubben lilla, det var inte deras fel, de fick bara din mor att öppna ögonen. Om du fortfarande mår dåligt över detta barndomstrauma så bör du kanske söka hjälp hos en psykolog, en manlig sådan. Ingen som bär ”offerkoftan”. Pinsamgt är det också att du inte ens vågar kommentera i ditt eget namn.

  60. Anonym Says:

    Excellent post. ᛕeep writing ѕuch kind of informаtion on үour page.
    Ӏm really impressed Ьy yߋur site.
    Hі there, Yоu havе dohe a fantastic job. I’ll certsinly digg it аnd in my opinion sᥙggest to my friends.
    Ӏ aam surde tһey’ll be benefited fгom this
    website.

  61. Anonym Says:

    I enjoy whaat yoս guys are up tοo. Such clever ᴡork and coverage!
    Kеep upp the wonderful ԝorks guys I’vе included you guys tо my own blogroll.

  62. blog gratuit en ligne Says:

    It’s impressive that үou are getting houghts from tһiѕ paragraph аs
    wеll as from ouur argument mɑde hеre.

Lämna en kommentar